Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Helene, växterna jag köpte av dig har börjat bubbla idag.
    Marktäckaren ser riktigt fin ut redan. Slänger upp ett par bilder i min tråd om några dar när det har vuxit lite
    Vad roligt att dom tar sig - ja, det är inte en svår växt, tvärtom
    Ser fram emot bilder och kul att du fick igång mäsken igen
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Likan
      Hihi, härmis.
      Jättekul ju! Kul att kunna följa våra småttingar sen. Får se vilka som växer snabbast. :P eller inte. Huvudsaken är att de växer och frodas.

      Jättesmart med pumparna! Bra tips!
      Visst är jag en härmis Sådana bra tips kan man inte nonchalera
      Ja, vi får se vilka som växer snabbast!
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Idag svarade jag på ett "nödrop" i en akvarierelaterad grupp på facebook - 3 scalare behövde omgående ett nytt hem då dom gick i en plastback hos en person som förbarmat sig över dom, men inte kunde ha dom - en lång historia där "ägaren/samariten" innan mig ville hjälpa fiskarna undan avlivning.
        Hur som helst så åkte jag dit och hämtade dom 3 fiskarna och nu går dom i min 60-liters kub i "karantän" innan dom får gå i någon av dom andra större karen.
        Fiskarna hade farit illa innan "samariten" fått dom - hade bl.a levererats i en 0,5 liters "hink" till hen!!

        Fiskarna var större än jag trodde från början och ser inte ut att vara vanliga "zoo-scalare" - har tämligen långa fenor, lite åt det röda hållet på ryggen, prickar i dom ljusa fälten och "knickade" profiler.
        Dåliga bilder, men får ta något bättre när dom inte är så skygga.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0829[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,1 KB
ID: 2157940 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0827[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,5 KB
ID: 2157941

        Så kan det gå när man har ett kar som står tomt
        Bifogade filer
        Senast redigerad av heba; 06 June 2014, 21:13.
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Härligt när man kan hjälpa till och i sin tur få så fina fiskar, dessa blir säkert mycket finare när de har fått anpassa sig lite
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Ja, jag hoppas det!
            Fiskarna är fina och rätt stora så dom har blivit väl omhändertagna tidigare, och det är bara nu det gått "åt pipan". Det ska bli kul att se hur dom aklimatiserar sig och kanske får lite mer färg - dom är rätt bleka nu.
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Snällt av dig att du tog dem. Jag såg också den och hoppades att någon skulle ta dem.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                Ja, ofta ser man dessa "annonser" men har inte möjlighet pga avstånd, utrymme osv, men denna gång fungerade det.
                En av dom (den största) ser lite skum ut runt munnen ser jag nu på kvällen - mindre "munrörelser" än vanligt och lite rodnad. Får se var det tar vägen, dom går ändå ensamma i ett kar och får göra det några veckor.
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Låter klokt. de ser fina ut i färgen/teckningen tycker jag! Jag gillar de där prickarna av någon oförståelig anledning.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Samma här - ja, prickarna alltså
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Lägger in några bilder på avrinning och sump i 60-kuben
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0026red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,9 KB
ID: 2158052 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0019red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,1 KB
ID: 2158053 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0023red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,2 KB
ID: 2158054

                      Några bilder på innevånare i 112 litern - mix av guppy och rasboror
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0039red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,6 KB
ID: 2158055 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0041.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,9 KB
ID: 2158056 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0056.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,2 KB
ID: 2158057 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0066.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,4 KB
ID: 2158058
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Super, tusen tack. Guppys har inte lockat mig för det känns som om de bara dör. Hur lyckas du?
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Andreas Jansson
                          • February 2014
                          • 30

                          Hej. Fin kub du har. Det här med sump är intressant. Skvalar det mycket med avrinning??


                          Skickas från min iPhone via Tapatalk

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Super, tusen tack. Guppys har inte lockat mig för det känns som om de bara dör. Hur lyckas du?
                            Varsågod
                            Ang guppysarna så är det en "soppa" av endlers/hybrider och 2 slöjhanar, dom lever och förökar sig - ja, det är kanske endlers/hybrider som förökar sig dom ska ju vara "lättare" än vanliga slöjguppys.
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Ursprungligen postat av heba
                              Jag har provat att filma och gjorde det med Iphonen - blev sådär, men det jag ville få med - alla bubblor - syns iallafall.
                              Filmen är från 112-liters karet där jag tillsätter mäsk. Innevånarna är guppys och rasboras.
                              http://youtu.be/Tax_PAd4fyc och bortse från algerna är ni snälla! Penselalgerna ser gröna och fina ut, men dom är "nykokta" och fick då denna färg.
                              Hoppas det fungerar.
                              Hittade denna film nu. Skyller på att jag har mycket att läsa ikapp i många trådar
                              Vilken tät fin matta du fått till i framkant, vilken växt är det? Klipper du ner den heller håller den sig så låg?

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Jag har missat ditt inlägg - sorry, bottentäckaren är Micranthemum "monte carlo" och den växte som tusan och då jag tyckte det blev väldigt skräpigt i karet då jag ansade, så har jag nu tagit bort den.
                                I dagsläget ser det ut så här (och bortse från algerna - försöker låta bli att skrapa för malarnas skull)


                                Jag är nog lite för impulsiv men idag fick jag med mig små scalarebebisar hem tillsammans med några blåögda ancistrus
                                Jag köpte ju några sådana förut (ancistrus alltså) men har haft några dödsfall - jag tror dom svälter, så nu har jag en annan strategi denna gång, så dom går i 60-literskuben ett tag och jag tänker mata på dom med yngelfoder. I denna lilla kub finns nu också 6 små scalarebebisar och jag hoppas verkligen att jag fixar detta,


                                Corysarna är helt underbara att titta på, det är så fascinerande att se att dom håller ihop inom sorterna - Sterbaier med varandra och Duplicareus med varandra.



                                Skickat från min iPad med Tapatalk
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...