Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #46
    Har nu startat kuben och det är mkt disigt så bilder kommer senare. Kämpar också med en flytande rot som nu är nedtyngd av en annan rot.
    Det skall bli spännande att se hur det fungerar med filtrering i sumpen där jag nu i första facket har biobollar och filterkuber och innan vattnet går vidare genom bafflarna så passerar dom en filtermatta som ligger som ett "lock" över materialet.
    Tänkte komplettera med tunnare filtermatta mellan några av bafflarna då jag har detta liggande, för inte kan man ha för mycket filtermaterial?
    I det andra facket finns i nuläget bara returpumpen och tror det får vara så.

    I 275-litern så går livet sin stilla lunk och dom gröna algerna på rötterna finns kvar - verkar vare sig bli mer eller mindre...
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #47
      Det ska bli roligt att få se bilder
      Och kläm i så mycket du vill för du har rätt i att man kan inte ha för mycket filtermaterial

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #48
        Här kommer några disiga bilder på kuben där rötterna fortfarande inte är "slutplacerade" då den understa roten flyter ännu.
        Setupen innan vattnet kommit i
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0364red.jpg
Visningar: 2
Storlek: 261,2 KB
ID: 2155413

        Ännu ej färdigplanterat
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,1 KB
ID: 2155411

        Växterna och tetrorna på plats
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0015[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,0 KB
ID: 2155412

        Har äntligen bestämt mig för att några Apistogrammor skall flytta in, men ännu ej vilken sort...
        Under dom större "trasselrötterna" ligger en del sten för att skapa någon form av grotta.
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #49
          Jag tycker att du har fått till kuben riktigt bra
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #50
            Ursprungligen postat av KJE
            Jag tycker att du har fått till kuben riktigt bra
            Tack så mycket!
            Jag skall nog försöka få till rötterna lite bättre bara den envisa undre roten behagar sjunka
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #51
              Igår flyttade herr och fruar A.Hongsloi in i kuben, dom är alla 3 mkt avvaktande och gömmer sig bakom rötterna än så länge.
              Ett gäng Corydoras har också tillkommit så nu är karet fullt.
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0137red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,7 KB
ID: 2155467
              En försiktig herr Hongsloi genom skitig ruta
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0120red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,4 KB
ID: 2155468
              275:an som "tuffar på"
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #52
                Vilket jättefint rotsystem!
                Det är sådana bilder som får mig att vilja möblera om mitt 200L helt och hållet...

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  #53
                  Ursprungligen postat av heba
                  Igår flyttade herr och fruar A.Hongsloi in i kuben, dom är alla 3 mkt avvaktande och gömmer sig bakom rötterna än så länge.
                  Ett gäng Corydoras har också tillkommit så nu är karet fullt.
                  [ATTACH=CONFIG]66330[/ATTACH]
                  En försiktig herr Hongsloi genom skitig ruta
                  [ATTACH=CONFIG]66331[/ATTACH]
                  275:an som "tuffar på"
                  Hej,
                  Nu har jag hittat din tråd. Kul att följa. Jag har också saltvatten här i gillestugan men kommer att ta bort detta och skaffa fler sötvatten istället. Dock måste jag ju berömma revet du hade innan tömning. Saltvatten kan vara otroligt läckert, men för mycket "meck" enligt min mening.
                  Mkt snygg 275:a och kuben blir säkert lika bra när sikten klarnat. För övrigt har vi samma smak när det gäller inredning och fiskar.

                  Mvh Micke

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #54
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Vilket jättefint rotsystem!
                    Det är sådana bilder som får mig att vilja möblera om mitt 200L helt och hållet...
                    Ursprungligen postat av Micke L
                    Hej,
                    Nu har jag hittat din tråd. Kul att följa. Jag har också saltvatten här i gillestugan men kommer att ta bort detta och skaffa fler sötvatten istället. Dock måste jag ju berömma revet du hade innan tömning. Saltvatten kan vara otroligt läckert, men för mycket "meck" enligt min mening.
                    Mkt snygg 275:a och kuben blir säkert lika bra när sikten klarnat. För övrigt har vi samma smak när det gäller inredning och fiskar.

                    Mvh Micke
                    Tack för positiv feedback!
                    Ja, jag har alldeles fastnat för dessa rötter, dom tar bara lång tid på sig att sjunka och slemmar som sjutton i början, men jag hoppas det blir bra när allt "satt sig". Inredningsbiten är verkligen kul och när man tittar i andras trådar blir man oerhört inspirerad och försöker applicera detta i sitt eget kar.

                    Efter att ha haft saltvatten i några år så tröttnade jag på allt "jobb" som det innebär - bara ett vattenbyte är en procedur, så nu är det betydligt enklare och då blir det per automatik också roligare.

                    Micke L - lycka till med konverteringen av ditt saltvatten (har du någon bild på saltkaret?)!
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      #55
                      Ursprungligen postat av heba
                      Tack för positiv feedback!
                      Ja, jag har alldeles fastnat för dessa rötter, dom tar bara lång tid på sig att sjunka och slemmar som sjutton i början, men jag hoppas det blir bra när allt "satt sig". Inredningsbiten är verkligen kul och när man tittar i andras trådar blir man oerhört inspirerad och försöker applicera detta i sitt eget kar.

                      Efter att ha haft saltvatten i några år så tröttnade jag på allt "jobb" som det innebär - bara ett vattenbyte är en procedur, så nu är det betydligt enklare och då blir det per automatik också roligare.

                      Micke L - lycka till med konverteringen av ditt saltvatten (har du någon bild på saltkaret?)!
                      Hej, jag har ett Red Sea Max 130 och ska inte konvertera det till sötvatten utan sälja kar med innehåll och skaffa större. Tycker det är snyggt med kuber men velar med hur jag ska få till ett bra helhetsintryck i gillestugan. Kommer bild på saltkaret så snart jag fått tummarna loss och fixat till det lite.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #56
                        Ursprungligen postat av Micke L
                        Hej, jag har ett Red Sea Max 130 och ska inte konvertera det till sötvatten utan sälja kar med innehåll och skaffa större. Tycker det är snyggt med kuber men velar med hur jag ska få till ett bra helhetsintryck i gillestugan. Kommer bild på saltkaret så snart jag fått tummarna loss och fixat till det lite.
                        Ser fram emot att få se ditt RSM!
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          #57
                          Ursprungligen postat av heba
                          Ser fram emot att få se ditt RSM!
                          Har lagt in bilder i min tråd Gillestugan. Är dock inte så stolt över dessa men så ser det ju ut just nu

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #58
                            En liten uppdatering härifrån.
                            I kuben så har jag inte sett den ena Hongsloihonan sedan 2 dagar efter inköp så hon är nog tyvärr borta, däremot finns den andra honan och hanen kvar och dom börjar äntligen visa sig lite grann efter att mest ha gömt sig.
                            En kolglödstetra har jag fått fiska upp ur sumpen då hen åkt med ner i ytavrinningen, men hen mådde bara bra
                            Dom galna Corysarna är ju som dom är
                            Har lagt frågor i en ny tråd ang mina växter i kuben - Anubias och javaormbunke som ser trista ut, lägger in en bild här med - vad fattas dom?
                            Några bilder:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0132red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,8 KB
ID: 2155657 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0140red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,1 KB
ID: 2155658 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0146red.jpg
Visningar: 2
Storlek: 88,0 KB
ID: 2155660

                            275:an där det är lite disigt pga vattenbyte och vattenberedningsmedel.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0181red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,1 KB
ID: 2155659

                            Slutligen en bild från räkkaret och den sista bilden vill jag ha hjälp med - vad är det för snäcka som objuden dykt upp?
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0157red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,1 KB
ID: 2155661 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0112red1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,4 KB
ID: 2155662
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #59
                              Härlig känsla i inredningen av dina kar
                              Gillar även valet av pansarmalar, jag tycker det är konstigt att jag kan sitta och titta på dom lääänge.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                #60
                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Härlig känsla i inredningen av dina kar
                                Gillar även valet av pansarmalar, jag tycker det är konstigt att jag kan sitta och titta på dom lääänge.
                                Tackar!
                                Ja, pansarmalar är roliga och helt galna i sin framfart. Tidigare när jag hade sötvatten gillade jag inte Corys utan hade L-malar, men nu förstår jag inte hur jag tänkte
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...