Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #31
    Ursprungligen postat av HWH
    Wow älskar rötterna som ben. Blir som slalompinnar och väldigt 3-dimensionellt. Det måste jag kopiera...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Tack Helena! Jag gillar verkligen rötterna, så det kommer nog bli något liknande i nästa kar.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #32
      Ursprungligen postat av heba
      Tack Helena! Jag gillar verkligen rötterna, så det kommer nog bli något liknande i nästa kar.
      Instämmer, det är fint med rötter .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        275 liter sött vatten

        Du har verkligen fått till inredningen jättebra
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #34
          Ursprungligen postat av Inger H
          Instämmer, det är fint med rötter .

          //Inger
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Du har verkligen fått till inredningen jättebra
          Tack Inger och Bluewing!! Jag blir verkligen jätteglad över den positiva feedback jag får .

          Idag har jag varit (alltför kanske?) impulsiv! När dom scalare jag vill ha fanns i butiken jag var till kunde jag inte hålla mig, utan nu simmar 4 st Pterophyllum scalare Manacapuru tillsammans med dom andra, så nu är det (över)fullt i den burken!
          Ingen av fiskarna i karet är ju fullvuxna så det blir till att sortera ut några så småningom tyvärr, men vem vet - jag har kanske ett annat akvarium att flytta dom till då...
          Här kommer några bilder på dom - inte så blyga - nykomlingarna.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0724[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,5 KB
ID: 2155122
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0718[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,3 KB
ID: 2155123
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0712[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,7 KB
ID: 2155124

          På måndag bär det av till en annan akvarieaffär för att införskaffa rötter och sand till kuben som nu är rengjord, nu börjar nästa roliga projekt
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #35
            275 liter sött vatten

            Riktigt stiliga. Jag hoppas hitta några under julresan till Stockholm.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #36
              Ursprungligen postat av HWH
              Riktigt stiliga. Jag hoppas hitta några under julresan till Stockholm.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Hittade dessa skönheter på akvarielagret, dom hade även "Surinam red spotted" av dom lite mer "originalformerna".
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #37
                Sv: 275 liter sött vatten

                Riktigt fint akvarium, och lika fina scalarer

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  #38
                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Riktigt fint akvarium, och lika fina scalarer
                  Tack!
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #39
                    Kan man byta namn på en tråd? I stället för att ha 2 projekttrådar så slår man ihop båda i en tråd - fungerar det?

                    Har idag inhandlat lite grejor till kuben så ett steg närmare start är jag, nu är det blötläggning av rötter som gäller. Det blev red moore rötter till detta kar och dom tar ju tid på sig att bli blöta, så det är bara att vänta....
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #40
                      275-karet lunkar på och har en del gröna alger på rötterna, men det är nog som det skall vara när karet inte varit igång så länge - rätta mig om jag har fel!
                      Alla fiskarna verkar "trivas" och äter bra, vattenbyten ca 40 liter/vecka (ack vad lätt detta med vattenbyten är då jag jämför med saltvattnet, det går i ett huj ), doserar PMDD enkeldos uppdelat på 2 tillfällen/vecka och EC 5 ml/dag.

                      Ang kuben så ligger rötterna i blöt fortfarande, har samlat på mig en del sten, köpt rådasand (som jag verkligen gillar färgen på och tror blir bra då det är en hel del lyse i detta kar) och en del växter som tillfälligt står i krukor i 60-litern där det också går ett gäng (25 st) kolglödstetror som skall bli felr så småningom.

                      Jag vet inte riktigt vad jag kommer att ha för fiskar - mer än kolglödstetrorna - i denna kub. Ena dagen tänker jag dvärgciklider och efter att ha varit på en butik där dom har ett diskuspar (red melon?) som lagt en romkaka så funderar jag på dessa (alltså diskusar i allmänhet) .
                      Någon som har några tips att ge mig, karet är alltså 60 x 60 x 55 med en LED-belysning på 120w och sump på ca 40 liter.

                      Kuben innan tömning
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0627red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,0 KB
ID: 2155261

                      Så som det ser ut idag
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0362red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,8 KB
ID: 2155262 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0364red.jpg
Visningar: 2
Storlek: 261,2 KB
ID: 2155263

                      Slutligen frågar jag igen - kan man byta namn på en tråd och i så fall - hur gör man??
                      Senast redigerad av heba; 14 December 2013, 21:49.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Skicka ett PM till Admin Christian - så fixar han namnbytet.
                        Kollade lite på bilderna i inl. 27 - jättefin inredning du har gjort där. Toppenfint!

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Skicka ett PM till Admin Christian - så fixar han namnbytet.
                          Kollade lite på bilderna i inl. 27 - jättefin inredning du har gjort där. Toppenfint!
                          Dubbeltack både för råd hur jag går tillväga för att byta namn på tråden, men ffa för den positiva kritiken rörande mitt akvarium!
                          Jag är nog - precis som många andra här på forumet - mkt influerad av ditt sätt att inreda dina akvarium! Nästa inredning blir något liknande .
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #43
                            Ursprungligen postat av heba
                            275-karet lunkar på och har en del gröna alger på rötterna, men det är nog som det skall vara när karet inte varit igång så länge - rätta mig om jag har fel!
                            Alla fiskarna verkar "trivas" och äter bra, vattenbyten ca 40 liter/vecka (ack vad lätt detta med vattenbyten är då jag jämför med saltvattnet, det går i ett huj ), doserar PMDD enkeldos uppdelat på 2 tillfällen/vecka och EC 5 ml/dag.

                            Ang kuben så ligger rötterna i blöt fortfarande, har samlat på mig en del sten, köpt rådasand (som jag verkligen gillar färgen på och tror blir bra då det är en hel del lyse i detta kar) och en del växter som tillfälligt står i krukor i 60-litern där det också går ett gäng (25 st) kolglödstetror som skall bli felr så småningom.

                            Jag vet inte riktigt vad jag kommer att ha för fiskar - mer än kolglödstetrorna - i denna kub. Ena dagen tänker jag dvärgciklider och efter att ha varit på en butik där dom har ett diskuspar (red melon?) som lagt en romkaka så funderar jag på dessa (alltså diskusar i allmänhet) .
                            Någon som har några tips att ge mig, karet är alltså 60 x 60 x 55 med en LED-belysning på 120w och sump på ca 40 liter.

                            Kuben innan tömning
                            [ATTACH=CONFIG]66096[/ATTACH]

                            Så som det ser ut idag
                            [ATTACH=CONFIG]66097[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66098[/ATTACH]

                            Slutligen frågar jag igen - kan man byta namn på en tråd och i så fall - hur gör man??
                            Bumpar detta inlägg då det blev "sidbyte" och jag hade några frågor i inlägget....
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #44
                              Nu är jag inget diskusfan, men just i kuber tycker jag de är fina. Det passar deras runda form på något sätt.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                #45
                                Ursprungligen postat av HWH
                                Nu är jag inget diskusfan, men just i kuber tycker jag de är fina. Det passar deras runda form på något sätt.
                                Ja, dom är ju det! Ja, jag har tid på mig att bestämma mig för vad det blir i detta kar, såg i dag fina svärdbärare så vem vet, det kanske blir något helt annat än jag tänkt från början.

                                Roade mig med att fota lite fiskar idag och hav förbarmande - jag är en glad amatör
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0093red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,7 KB
ID: 2155308
                                En av kolglödstetrorna som går i 60-liters karet i vänta på att kuben skall vara igång.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,7 KB
ID: 2155309Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0066red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,0 KB
ID: 2155310

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0075red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,6 KB
ID: 2155311
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0067red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,6 KB
ID: 2155312

                                Några av innevånarna i 275-liters karet.
                                Senast redigerad av heba; 21 December 2013, 00:42.
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...