Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #91
    En sån dunk blir perfekt.
    Och det räcker med en 0,5l petflaska med hälften fylld med vatten.

    Så leder du slangen från mäskdunken ner i vattnet i petflaskan.

    Från petflaskan leder du en slang som börjar uppe vid korken till reaktor/diffusor i akvariet. Denna slangen är det även bra att ha en backventil på.

    Hoppas du förstår hur jag menar.
    Och du behöver inte be om ursäkt, det är bara att fråga på

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #92
      Tack! Då tror jag att jag har koll på vad som skall inhandlas!
      Mer frågor - vad är skillnaden på reaktor och diffusor? Diffusor tror jag säger sig själv - gör små bubblor - men vad gör reaktorn och vad är bäst (läs enklast) till en nybörjare?
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #93
        Reaktor är namnet för en maskin som löser gasen helt i vattnet.

        Jag använder innerfilter.
        Jag sätter gas-slangen på filtrets diffusor.
        Du vet där man annars sätter slangen för att få med luftbubblor ut i vattnet.
        Det kommer att räcka gott och väl med ett sånt innefilter om du har ca4l mäsk i dunken

        Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #94
          Ursprungligen postat av heba
          Dom lever! Ja, ibland undrar man hur man är funtad som köper fiskar som man aldrig får se

          Det blir ju som julafton varje gång man ser dem. Hur kul är inte det!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #95
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Reaktor är namnet för en maskin som löser gasen helt i vattnet.

            Jag använder innerfilter.
            Jag sätter gas-slangen på filtrets diffusor.
            Du vet där man annars sätter slangen för att få med luftbubblor ut i vattnet.
            Det kommer att räcka gott och väl med ett sånt innefilter om du har ca4l mäsk i dunken

            Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk
            Ok, men jag hade tänkt koppla in mitt ytterfilter till detta kar - ett Eheim ecco ??, så då är det diffusor som gäller? Jag har sett en del reaktorer i webbutiker, men dom ser inge vidare ut . Får jag en sämre upplösning av CO2 om jag inte kör utloppet från mäsken till ett innerfilter eller reaktor?
            Jag har en vision om ett kar med "osynlig" teknik dvs i glas eller transparent plast, jag stupar i nuläget på belysningen, men det ger sig så småningom.
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #96
              Ursprungligen postat av Likan
              Det blir ju som julafton varje gång man ser dem. Hur kul är inte det!
              Jo, det blir väl det. Men man är nog lite galen iallafall
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #97
                Ursprungligen postat av heba
                Ok, men jag hade tänkt koppla in mitt ytterfilter till detta kar - ett Eheim ecco ??, så då är det diffusor som gäller? Jag har sett en del reaktorer i webbutiker, men dom ser inge vidare ut . Får jag en sämre upplösning av CO2 om jag inte kör utloppet från mäsken till ett innerfilter eller reaktor?
                Jag har en vision om ett kar med "osynlig" teknik dvs i glas eller transparent plast, jag stupar i nuläget på belysningen, men det ger sig så småningom.
                Ett tag så ledde jag in slangen med gas i insuget till ytterfiltret så gasen passerade och löstes däri. Fungerade jättebra om man står ut med att filtret "tömmer" sig på gas ett par gånger om dagen. Överlever du det så skulle jag göra så om jag var du.
                Det är ett bra sätt att "lösa" gasen på

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  #98
                  Nu har jag blandat till mäsken och "kopplat" in det, men det är rätt mycket mickel för att få till det.
                  Har i nuläget 4 l mäsk och en 0,5 flaska med vatten, slang ner till/vid akvarets insug där jag har en "syresten" som bubblorna kommer ur (kan inte trycka in slangen in i insuget).
                  Har provat med en diffusor men mottrycket i den var förmodligen för högt så det fungerade inte, så det får bli stenen så länge.
                  När jag först provade med stenen så kom det en jämn ström bubblor ur den, därefter provade jag diffusorn med dåligt/inget resultat, kopplade därefter på stenen igen och nu kommer det "skjutsar" med bubblor och därefter en paus, ny skjuts med bubblor osv. Provat med att klämma åt efter backventilen för att sedan långsamt släppa på trycket utan resultat. Det får gå på det här viset...
                  Kan man "överdosera" med mäsk?
                  Det ska bli spännande att se om det ger något resultat på växterna
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #99
                    Några dagar har gått och det här med mäsk är inte alldeles lätt! Att få systemet tätt har visat sig vara näst intill "mission impossible", men nu är det tätt (igen) så jag håller tummarna att det så förblir

                    Med den svajiga tillförseln av CO2 så kommer algerna som ett brev på posten och nu stiftar jag bekantskap med penselalger !
                    Läser det jag hittar om denna alg men meningarna verkar gå isär ang orsaken till att algen dyker upp . Jag doserar PMDD i enkeldos och har 2 x 23w lågenergilampor tända i ca 10 timmar samt tillsätter CO2 via mäsken.
                    Karet är ju dessutom nystartat även om inredning/filter var inkört, så jag får nog ge mig till tåls och plocka bort det jag ser.

                    Lite nya fiskar (förutom endlersguppys och 4 Mosquitorasbora) har tillkommit i 112-liters karet också - Danio Margaritatus och Microdevario Kubotai. Tänker bara ha små fiskar i detta kar. Guppysarna ynglar av sig något galet!!

                    I dom andra 2 karen går livet sin gilla gång, men fru Hongsloi (som gick i kuben) har gått bort. Jag funderar nu på att sätta i någon annan dvärgciklid/apisto men har en herr Hongsloi i det karet och är inte säker på att det fungerar - någon som har lite tankar om det??
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Ja det är lite pyssel med att få det tätt. Men när du väl har fått det så kommee det bara att tuffa på sen

                      Får du svajjiga co2-värden pga läckaget?
                      Om inte så är det lite märkligt då det brukar va ett jämnt flöde på gasen och jäsningen.
                      Mina alger försvann när jag började med mäsk.

                      Hoppas det reder sig så att du får njuta av syrebubbel och vackra växter

                      Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Ja, just nu är det tätt (igen) och jag hoppas det håller sig så, men jag ska byta ut vattenflaskan mot en annan behållare så då är det väl dags igen med lite läckage innan man lyckas få tätt.
                        Ja, jag tror att dom svajiga värden a beror på läckaget - bubbel ena dagen men inte den andra osv. Jag vet inte varför jag skall få dessa tofsalger annars.
                        Det bli till att ge sig till tåls så blir det nog bra i slutändan
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Vet du Helene att jag beundrar dig som som orkar hålla på med mäsk . Jag testade också det för ett antal år sedan, men jag gav upp, det blev bara kladd av allt okunnig som jag var.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Hoppet är det sista som överger en, eller vad man säger . Jag skulle ju vilja ha ett sånt där vackert växtkar, så jag ger inte upp än iallafall - jag har ju nyligen startat upp det, men det är lite "råddigt"!
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Jag har provat att filma och gjorde det med Iphonen - blev sådär, men det jag ville få med - alla bubblor - syns iallafall.
                              Filmen är från 112-liters karet där jag tillsätter mäsk. Innevånarna är guppys och rasboras.
                              http://youtu.be/Tax_PAd4fyc och bortse från algerna är ni snälla! Penselalgerna ser gröna och fina ut, men dom är "nykokta" och fick då denna färg.
                              Hoppas det fungerar.
                              Senast redigerad av heba; 06 May 2014, 07:22.
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Bubbles bubbles!
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...