Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #76
    Mycket trevliga kar och foton
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #77
      Ursprungligen postat av heba
      Jag är inte så flitig med uppdateringarna
      275-liters karet lunkar på, en av scalarefiskarna blev jag tvungen att ta bort - hen blev svullen om magen och ögonen "poppade" ut och åt inget, ingen annan fisk har visat några tecken på att må dåligt och det har nu gått flera veckor sedan hen insjuknade så min gissning är att det var förstoppning...?
      [ATTACH=CONFIG]67497[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67498[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67499[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67500[/ATTACH]

      Kuben verkar ha kommit i balans och fiskarna har utökats med några gröna svärdbärare (som absolut inte vill vara med på bild), algerna på anubiasen är på tillbakagång. Bilder i skymmning och ja, jag behöver rensa bland flytväxterna .
      [ATTACH=CONFIG]67501[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67502[/ATTACH]
      Det lilla 30-liters räkkaret håller jag på att avveckla och har istället startat upp 60-liters karet igen.
      Jag har soil i botten och jag tänker försöka mig på att få växterna att frodas med hjälp av CO2. I nuläget går det 2 innerfilter häri då jag vill köra in det nya med hjälp av det gamla. Efter att det är gjort skall gasen på plats. scapen är heller inte riktigt klar - rötterna skall flyttas.
      Karet bebos idag av många orange körsbärsräkor, posthornssnäckor, 3+3 endlers guppy samt 4 moskitorasbora. Kan man stoppa ner dvärgciklider tillsammans med dessa eller är jag helt "ute och cyklar" och mina små fiskar och räkor blir mat till cikliderna?
      Några bilder och ursäkta den skitiga rutan
      [ATTACH=CONFIG]67503[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67504[/ATTACH]
      Tycker du har fått till det riktigt bra, gillar särskilt alla rötterna som kommer uppifrån
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #78
        Tack för era positiva ord
        Ja Micke L, nog frodas flytväxterna! I det karet har jag ju en LED-belysning vilket ger ett läckrare ljus än dom vanliga T5 rören.
        Tack PiaL för att du även berömmer mina foton - inte i din klass, jag har en lång väg att gå, men har ett mål iallafall
        Ingen av er som har några tankar ang min fråga om kombon guppy/rasbora/dvärgciklid? Kanske skall ta det som en separat tråd och fråga...
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #79
          Vilka jättefina bilder Helene - kan knappast bli mycket bättre

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #80
            Ursprungligen postat av Inger H
            Vilka jättefina bilder Helene - kan knappast bli mycket bättre

            //Inger
            Tack Inger, jag fotar "hellre än bra" men jag lär mig!
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #81
              Allt flyter på i karen, men i 275-litern är det galet mycket partiklar i vattnet. Jag har satt i en cirkulationspump och satt fast en bit filtermatta på - estetisk, nja (ser riktigt fult ut) men det är för en begränsad tid hoppas jag.
              Jag vete sjutton varför det helt plötsligt är så mycket "skit" som far runt. Filtret borde ju ha kapacitet för detta kar tycker jag, men jag gjorde rent det (bara tömde ut mulmen i botten på behållaren, inte sköljde ur filtren) då flödet försämrades och efter det kom dessa partiklar och det är nu 3-4 veckor sedan.
              Jag har också fått hem 9 stycken L-malar och dom ser man inte röken av , eller - ja, kanske en bakdel ibland...
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,2 KB
ID: 2156994 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,2 KB
ID: 2156995 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,4 KB
ID: 2156996

              I kuben har jag gjort om litegrann då jag tyckte att det var för mycket inredning i karet och ljuset kunde inte nå ner till växterna på grund av det. Jag tog bort en "trasselrot" och har ökat på belysningen och genast blev det bättre, men växterna ser lite eländiga ut. Blir till att ändra om lite bland växterna också.
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0089.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,9 KB
ID: 2156997

              Lilla 60-litern där jag tillsätter CO2 "på burk" börjar ta fart ordentligt men är "överplanterat". Det skall jag nog råda bot på - blir nog ett 112-liters istället och i så fall skall jag nog prova på mäsk Fisken som går däri är ju bara endlers och några små moskitorasbora, men guppysarna blir ju allt fler...
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,0 KB
ID: 2156998
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #82
                Det är ju det som är tjusningen med L-malar vet du ju Du får vara glad om du ser någon liten prick!

                Ditt lilla gröna kar är ju hur mysigt som helst! Så överplanterat tycker inte jag iaf.

                Tänkte på ditt 275l kar. Har du funderat på att knyta fast någon/några anubias upptill så att de döljer rotens tvära slut/början? Det ser ju ut som att det finns några bra platser att knyta fast dem på. Så blir det lite mjukare upptill s.a.s.
                Hälsningar från hon som knappt ser sina rötter för alla anubias.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  #83
                  Ja, jag får väl nöja mig med att se en prick, eller rent av en liten rand då och då Den större gröna filuren gömmer sig och vill inte fastna på bild, men en dag får jag med hen!

                  Jo, det lilla gröna karet är galet rörigt men - nu står det ett 112-liter kar här på golvet så så småningom blir det ett något mindre men större grönt kar .
                  Jag kommer starta upp det då jag har fått i ordning i det rummet, men jag bävar lite för detta att flytta allt, men det är väl bara att gilla läget och det kan inte vara i närheten av så tufft som du haft det Likan!
                  Min tanke är att fortsätta på den "gröna linjen" och troligen starta upp med mäsk - spännande!

                  Tack Likan för tipset till 275-litern. Jag trodde nog att Anubias och Java inte ville ha så mycket ljus (när man dessutom inte har CO2) och därför har jag satt dom lite mer undanskymt, men jag kanske skall prova det du säger. Blir dina Anubias fula när dom får för mycket ljus? Ditt Anubiaskar är ju makalöst vackert trots att du gömt rötterna
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #84
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1396188302.960897.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,9 KB
ID: 2157136

                    Så ser det ut här, knappt 1dm under vattenytan. Jag tror inte att det är ljuset som blekt den till höger utan typ järnbrist. Jag tappade det där med gödning i samband med golvet. men iom att de ser rätt ok ut ändå så fortsätter jag utan gödning. Prova som sagt, märker du att anubiasen inte gillar att bo precis under lampan så märker du väl det.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #85
                      Tack för bilden! Ja, jag ska prova när det är dag att stöka i karet nästa gång.
                      Har möblerat och fixat om lite i 275-litern då det var så oerhört mycket partiklar i vattnet och jag upplevde ingen förbättring med en cirkulationspump med filter på (mer än att filtret behövde rengöras dagligen).
                      Jag har tagit bort en rot som stod i mitten samt gjort rent ytterfiltret (attans vad det var fullt med "skit"), och idag - två dagar senare) så är vattnet betydligt klarare
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #86
                        Ursprungligen postat av heba
                        Allt flyter på i karen, men i 275-litern är det galet mycket partiklar i vattnet. Jag har satt i en cirkulationspump och satt fast en bit filtermatta på - estetisk, nja (ser riktigt fult ut) men det är för en begränsad tid hoppas jag.
                        Jag vete sjutton varför det helt plötsligt är så mycket "skit" som far runt. Filtret borde ju ha kapacitet för detta kar tycker jag, men jag gjorde rent det (bara tömde ut mulmen i botten på behållaren, inte sköljde ur filtren) då flödet försämrades och efter det kom dessa partiklar och det är nu 3-4 veckor sedan.
                        Jag har också fått hem 9 stycken L-malar och dom ser man inte röken av , eller - ja, kanske en bakdel ibland...
                        [ATTACH=CONFIG]68123[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68124[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68125[/ATTACH]

                        I kuben har jag gjort om litegrann då jag tyckte att det var för mycket inredning i karet och ljuset kunde inte nå ner till växterna på grund av det. Jag tog bort en "trasselrot" och har ökat på belysningen och genast blev det bättre, men växterna ser lite eländiga ut. Blir till att ändra om lite bland växterna också.
                        [ATTACH=CONFIG]68126[/ATTACH]

                        Lilla 60-litern där jag tillsätter CO2 "på burk" börjar ta fart ordentligt men är "överplanterat". Det skall jag nog råda bot på - blir nog ett 112-liters istället och i så fall skall jag nog prova på mäsk Fisken som går däri är ju bara endlers och några små moskitorasbora, men guppysarna blir ju allt fler...
                        [ATTACH=CONFIG]68127[/ATTACH]
                        Verkligen fina akvarier du har. Och du ska väl inte ta bort det lilla för att starta ett större. Det är alldeles för fint för att plockas bort.
                        Man kan aldrig ha för många akvarier det vet du väl

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #87
                          Håller med Jesper helt och fullt Helene, du har väldigt fina kar. Gillar verkligen det lilla, du får absolut inte ta bort det .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #88
                            Jo tyvärr Inger och Jesper så är det det lilla jag skall lägga ner, men flytta över allt till ett 112 liters istället och då försöka mig på gödning med mäsk/Co2. Bänken/skåpet som akvarierna står på håller nog inte för båda (en "Expedit" från Ikea), så då får det mindre åka ut i uthuset (så länge ).
                            Jesper - hur stor flaskor mäsk behövs till dessa 112 liter - 50 cl eller 1,5 l? Kan det bli "för stora" flaskor, eller räcker dom bara längre?
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 2157150
                            Så här ser det nya karet ut ikväll, med speglingar och allt
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 akvarium.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,5 KB
ID: 2157151
                            275-litern som är mindre disigt än tidigare - har varit galet mycket partiklar i vattnet och sett riktigt trist ut, men nu ser det ut att bli bättre, man ser iallafall bakgrunden .
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 mal3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,8 KB
ID: 2157152Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 mal4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,4 KB
ID: 2157153Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 mal5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,0 KB
ID: 2157154
                            Dom lever! Ja, ibland undrar man hur man är funtad som köper fiskar som man aldrig får se
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #89
                              Det bästa skulle va om du åker till Jula eller liknande och köper en 5l plastdunk för en femtilapp.
                              Då blir det färre slangar och kopplingar med mindre risk för läckage.
                              Plus att det blir lättare när du ska blanda ny mäsk.
                              Och du kommer nog behöva iaf minst 3-4l mäsk till det akvariet

                              Jag har provat plastdunkar från affären som det finns saft i, men de jag har provat har varit väldigt svåra att få täta i korken.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                #90
                                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                                Det bästa skulle va om du åker till Jula eller liknande och köper en 5l plastdunk för en femtilapp.
                                Då blir det färre slangar och kopplingar med mindre risk för läckage.
                                Plus att det blir lättare när du ska blanda ny mäsk.
                                Och du kommer nog behöva iaf minst 3-4l mäsk till det akvariet

                                Jag har provat plastdunkar från affären som det finns saft i, men de jag har provat har varit väldigt svåra att få täta i korken.
                                Ok, jag trodde att det skulle vara mindre! Jag har 3 sådana här http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...tendunk-88419/ med hål i korken (har kört Balling till saltvattnet i dom) så då kanske det är dags att ta fram dom?
                                Men skall jag ha 1 dunk med mäsk och en med vatten (ursäkta men du pratar med en "dummies" i detta sammanhang )? Finns det någon "mäsk for dummies"?
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...