Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #61
    Ha ha som jag då…jag har inte kommit dit där du är än. Nu är det bara l-malar som gäller. De där Corysarna är ju som små grisar. Men panda-varianten måste jag nästa erkänna är lite söt.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #62
      Ursprungligen postat av HWH
      Ha ha som jag då…jag har inte kommit dit där du är än. Nu är det bara l-malar som gäller. De där Corysarna är ju som små grisar. Men panda-varianten måste jag nästa erkänna är lite söt.
      Ja, tänk att man kan ändra sig så!
      Corysarna är ju onekligen rätt "speedade" och far fram och tillbaka, upp och ner medan L-malarna såg man knappt röken av utom sen kväll när dom kom fram.
      Det finns rätt många fina Corys när man börjar titta på dom (vilket jag som sagt inte gjorde förut ).
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        #63
        Ursprungligen postat av heba
        Ja, tänk att man kan ändra sig så!
        Corysarna är ju onekligen rätt "speedade" och far fram och tillbaka, upp och ner medan L-malarna såg man knappt röken av utom sen kväll när dom kom fram.
        Det finns rätt många fina Corys när man börjar titta på dom (vilket jag som sagt inte gjorde förut ).
        Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
        Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #64
          Ursprungligen postat av Micke L
          Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
          Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge
          Dom var fina!
          Piajo har ju så fina bilder på "gold/red stripe" och dom var inte billiga (tyvärr) men ack så fina http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1 . Såg dessa fast "green stripe" på akvarielagret och dom var inte fy skam dom heller. Någon av dessa blir det några av så småningom.
          Dom senaste jag köpte var dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1263&SOK=1 till kuben och i 275 har jag Sterbai, Venezuela black och Julii.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #65
            Ursprungligen postat av Micke L
            Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
            Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge
            Ja de var fina. Någon gång kanske man ändrar sig. Beställde precis en massa fisk och 10 räkor som bra de kostar 130kr styck. Så billigt är det inte att ha habegär. Och så hittade jag den perfekta roten till mitt 80l som jag inte inrett än, så nu är det dags.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Christer5

              #66
              Jag har 10 stycken Corydoras sterbai och dom är faktiskt väldigt lugna är på botten för det mesta,tycker att dom är väldigt trevliga.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                #67
                Ursprungligen postat av HWH
                Ja de var fina. Någon gång kanske man ändrar sig. Beställde precis en massa fisk och 10 räkor som bra de kostar 130kr styck. Så billigt är det inte att ha habegär. Och så hittade jag den perfekta roten till mitt 80l som jag inte inrett än, så nu är det dags.
                Kul att du får igång ditt 80 l, vad blir det för fisk och räkor (skall kolla i din tråd)? Rötter är kul - en av mina "laster"

                Ursprungligen postat av Christer5
                Jag har 10 stycken Corydoras sterbai och dom är faktiskt väldigt lugna är på botten för det mesta,tycker att dom är väldigt trevliga.
                Sterbaierna är fina, funderar på att utöka min "grupp" - som består av 2 C.sterbai - till några fler.
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  #68
                  Ursprungligen postat av heba
                  Kul att du får igång ditt 80 l, vad blir det för fisk och räkor (skall kolla i din tråd)? Rötter är kul - en av mina "laster"



                  Sterbaierna är fina, funderar på att utöka min "grupp" - som består av 2 C.sterbai - till några fler.
                  Dags att avslöja: Var har du hittat dessa läckra rötter? Alltså de i 275:an. Jag flyger ganska ofta till Stockholm, men kan mycket väl tänka mig att ta bilen en gång. För rötternas skull....

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #69
                    Ursprungligen postat av heba
                    Kul att du får igång ditt 80 l, vad blir det för fisk och räkor (skall kolla i din tråd)? Rötter är kul - en av mina "laster"
                    Jag var lite av en rotfastare tidigare, men jag har insett charmen.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #70
                      Ursprungligen postat av Micke L
                      Dags att avslöja: Var har du hittat dessa läckra rötter? Alltså de i 275:an. Jag flyger ganska ofta till Stockholm, men kan mycket väl tänka mig att ta bilen en gång. För rötternas skull....
                      Dom "hittade" jag på Akvarieleasing! Även dom i kuben kommer därifrån, så dom har en del som dessutom ligger dränkta
                      Slå en signal till dom och hör vad som finns inne.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #71
                        Ursprungligen postat av hwh
                        jag var lite av en rotfastare tidigare, men jag har insett charmen.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          #72
                          Ursprungligen postat av heba
                          Dom "hittade" jag på Akvarieleasing! Även dom i kuben kommer därifrån, så dom har en del som dessutom ligger dränkta
                          Slå en signal till dom och hör vad som finns inne.
                          Aquarium Stockholm?
                          Hann under tiden läsa om MAF, Malmö akvarieförening, där många av medlemmarna åker ut i de skånska mossarna och plockar sina egna rötter. Riktigt snygga och coolt att fixa själv. Ska kanske leta upp en mosse DIY typ
                          Fast sen måste man ju ändå ner till sydamerika för att fånga sina fiskar

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #73
                            En uppdatering.

                            I slutet av förra veckan så drog jag ur sladdarna till allt i kuben (för att byta förgreningsdosa) och kopplar sedan in allt igen.
                            Efter att ha jobbat i helgen - nattjobbare som sover på dagarna - så tyckte jag i måndags att det blivit väldigt mycket gröna alger bara under helgen
                            Inser snart att det är attans ljust i kuben där lyset som max gått på 65%, nu är den på 100%!! Efter "strömavbrottet" så har belysningen gått igång på en av dom förinställda programmen vilket är betydligt mer % över hela dygnet än vad det varit tidigare .
                            Ja, det var bara att knappa in "mitt" program igen, så nu är ordningen återställd i det avseendet, men algerna kvarstår och kommer nog ta en stund att bli av med....
                            Fiskar och växter ser inte ut att ha brytt sig nämvärt och håller tummarna för att inte växterna skall visa upp några symtom så här efteråt, men säker kan man ju inte vara.
                            Har ju slutat att göda helt i detta kar sedan knappt 2 veckor - både PMDD och EC - så jag hoppas att det skall bromsa algtillväxten.

                            Hur kan man bli av med dessa gröna alger som uteslutande sitter på roten högst upp mot belysningen (bortsett från att ta upp roten och skrubba)?

                            I 275:an lunkar det bara på, alla fiskar ser ut att trivas och växterna likaså. Här göder jag fortfarande med enkeldos PMDD och halvdos EC. Skall ta någon bild senare i veckan.

                            Skall idag hämta hem 5 små fiskar till räkkaret nämligen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1 skall bli kul att få något som "rör sig" i den lilla 30 liters kuben då räkorna är ganska så osynliga och posthornssnäckorna är lagom intressanta att titta på.
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #74
                              Jag är inte så flitig med uppdateringarna
                              275-liters karet lunkar på, en av scalarefiskarna blev jag tvungen att ta bort - hen blev svullen om magen och ögonen "poppade" ut och åt inget, ingen annan fisk har visat några tecken på att må dåligt och det har nu gått flera veckor sedan hen insjuknade så min gissning är att det var förstoppning...?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 140277 (1)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,4 KB
ID: 2156441 Klicka på bilden för större version

Namn: 140277 (2)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,5 KB
ID: 2156442 Klicka på bilden för större version

Namn: 1402153red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,1 KB
ID: 2156443 Klicka på bilden för större version

Namn: 1402155red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,8 KB
ID: 2156444

                              Kuben verkar ha kommit i balans och fiskarna har utökats med några gröna svärdbärare (som absolut inte vill vara med på bild), algerna på anubiasen är på tillbakagång. Bilder i skymmning och ja, jag behöver rensa bland flytväxterna .
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 140294 (2)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,7 KB
ID: 2156445 Klicka på bilden för större version

Namn: 140294 (1)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,8 KB
ID: 2156446
                              Det lilla 30-liters räkkaret håller jag på att avveckla och har istället startat upp 60-liters karet igen.
                              Jag har soil i botten och jag tänker försöka mig på att få växterna att frodas med hjälp av CO2. I nuläget går det 2 innerfilter häri då jag vill köra in det nya med hjälp av det gamla. Efter att det är gjort skall gasen på plats. scapen är heller inte riktigt klar - rötterna skall flyttas.
                              Karet bebos idag av många orange körsbärsräkor, posthornssnäckor, 3+3 endlers guppy samt 4 moskitorasbora. Kan man stoppa ner dvärgciklider tillsammans med dessa eller är jag helt "ute och cyklar" och mina små fiskar och räkor blir mat till cikliderna?
                              Några bilder och ursäkta den skitiga rutan
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 140215 (1)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,2 KB
ID: 2156447 Klicka på bilden för större version

Namn: 140215 (2)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2156448
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                #75
                                Ursprungligen postat av heba
                                Jag är inte så flitig med uppdateringarna
                                275-liters karet lunkar på, en av scalarefiskarna blev jag tvungen att ta bort - hen blev svullen om magen och ögonen "poppade" ut och åt inget, ingen annan fisk har visat några tecken på att må dåligt och det har nu gått flera veckor sedan hen insjuknade så min gissning är att det var förstoppning...?
                                [ATTACH=CONFIG]67497[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67498[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67499[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67500[/ATTACH]

                                Kuben verkar ha kommit i balans och fiskarna har utökats med några gröna svärdbärare (som absolut inte vill vara med på bild), algerna på anubiasen är på tillbakagång. Bilder i skymmning och ja, jag behöver rensa bland flytväxterna .
                                [ATTACH=CONFIG]67501[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67502[/ATTACH]
                                Det lilla 30-liters räkkaret håller jag på att avveckla och har istället startat upp 60-liters karet igen.
                                Jag har soil i botten och jag tänker försöka mig på att få växterna att frodas med hjälp av CO2. I nuläget går det 2 innerfilter häri då jag vill köra in det nya med hjälp av det gamla. Efter att det är gjort skall gasen på plats. scapen är heller inte riktigt klar - rötterna skall flyttas.
                                Karet bebos idag av många orange körsbärsräkor, posthornssnäckor, 3+3 endlers guppy samt 4 moskitorasbora. Kan man stoppa ner dvärgciklider tillsammans med dessa eller är jag helt "ute och cyklar" och mina små fiskar och räkor blir mat till cikliderna?
                                Några bilder och ursäkta den skitiga rutan
                                [ATTACH=CONFIG]67503[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67504[/ATTACH]
                                Jättefina kar! Gillar bla hur ljuset letar sig ner genom flytväxterna i kuben. Har själv haft olika flytväxter i olika omgångar och ibland bara frodas de, ser ut som om det är så hos dig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...