Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Ursprungligen postat av heba
    Nu är fiskarna på plats i det nya karet. Det som från börjar var 2 små, små yngel av endlersguppy är nu ett 30-tal (minst)! Dom har sällskap av några (6-7 st) rasboror och en del snäckor.
    Någon mer fisk ska komma till i det akvariet, men jag har ännu inte bestämt mig, så det får ta den tid det tar.
    Skaffade själv endlers för några veckor sen till Lidot, det har börjat bli fler här också, mkt fina Black bar endlers. Små är dom så man får sitta nära karet Sällskap av rasboror har de också.
    Senast redigerad av Rufus; 18 December 2016, 07:06.
    // Annicka

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av heba
      Idag har det långa akvariet på 150 liter snart varit igång i 2 veckor, har ju ett "inkört" filter där, så idag har 10 små corydoras albino (riktiga färgklickar ) fått flytta in. Att det blev just albino beror på att jag hade velat ha panda, men dom var tydligen slut hos Imazo sedan flera månader, och jag tyckte dessa vita var lika fina.
      Det är så kul att se dessa roliga fiskar och deras beteende. Jag har inte haft några corys sedan 275-liters karet las ner, och jag hoppas nu att dom ska fungera på sjöstensbottnen.

      Imorgon är det dags för vattenbyte, och ska då även flytta på ytterfiltret i växtkaret, då det nu står bredvid och inte under i bänken. Jag hade ett ytterfilter ursprungligen i detta kar, men köpte ett till och det sista fick gå parallellt under ca 1 månad för att "gotta till" sig. Det första filtret har nu fått flytta till "långkaret" och då är det dags för det sist köpta att flytta in i möbeln istället för att stå på golvet.

      Funderar på ytterligare fisk till "långkaret", och tittade idag på dvärgciklider, men det fanns mest fjärilsciklider, men även Tomasii?ciklider. Dom sistnämnda blir väl rätt stora så dom är inte intressanta. Jag får avvakta, och se vad som dyker upp. Däremot ska jag ha någon tetra, men har inte ännu bestämt vad.

      Bilder kommer senare då det nu är släckt i karen !
      Det låter som om Apistogramma kanske skulle passa bra? I ett så långt akvarium borde det inte vara några problem med flera arter av dessa
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        Hej på dig
        Såg att du har Chihiros led och tänkte be dig om råd.

        Har googlat massor på Chihiros led nu och det verkar vara nöjda akvarister
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Fy vad det var långt mellan inläggen här !

          Torreador - ursäkta att jag inte svarat, men kan rekommendera Chihiros led efter att ha haft det en tid! Växterna gillar ljuset och växer på, dessutom kan du ju "dimma" ner resp upp styrkan och kan därmed få det du gillar bäst (finns dock inte soluppgång/solnedgång).

          Karen rullar på.
          I växtkaret har jag tagit bort dom bottentäckande växterna då dom växte så hejdlöst , och dragit ner på både belysningen och CO2 just pga tillväxthastigheten hos växterna (och algerna ). Ligger nu på en "för låg" (enligt dropcheckern) dos CO2 och har dragit ner på ljusets intensitet och inte tiden. Växterna verkar gilla detta och växer i en mer moderat takt, och algerna har sansat sig! I det här karet har jag bl.a 4 stycken gula slöjancistrus (ja, jag vet att dom ses som "onaturliga" och framavlade pga fenorna, men jag gillar dom starkt) som jag köpte som yngel/små och det har visat sig vara 3 honor och en hane. Nu har den första kullen simmat ur grottan, men tyvärr blev många middag för kilfläcksrasbororna , 3 stycken små finns kvar och jag hoppas dom överlever. Hanen ligger nu i grottan igen .
          I långa karet har jag fortfarande inte uppgraderat belysningen utan kör på det jag fick med vid köpet dvs 2 ramper med T8 18w?, och växterna mår inte bra, så det blir till att ta sig i kragen efter sommaren och beställa belysning. Jag har tänkt köpa 2 stycken 80 cm Chihiros led eftersom jag är så nöjd med dessa som jag har över växtkaret. Jag har ju en led-belysning liggande, men då jag behöver 2 pga längden på akvariet så blir det nog 2 nya och likadana armaturer/lister. Jag kommer också släppa på lite CO2 även i detta kar, men kommer köra på "lågdos" då mitt fokus inte ligger på växterna här.

          Tyvärr har jag inga nya bilder och karen är släckta nu, men återkommer
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Ser fram mot fler uppdateringar och bilder

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Efter att ha haft 2 stycken 18 W T8 ramper över det långa karet så mår växterna uselt! Igår kom jag på att det kanske går att ha belysningen jag haft till växtterrariet tidigare - 4 stycken armaturer med 14 W lågenergilampor i - det kan ju inte bli sämre
              Senast redigerad av heba; 03 August 2017, 12:40.
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              Arbetssätt...