Stort akvarium i vardagsrummet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoq
    • August 2013
    • 60

    Stort akvarium i vardagsrummet...

    Hej,
    Nu när familjen köpt större hus ska drömmen om större akvarium bli sanning. Idag har vi (läs jag då mannen är glatt oinvolverad och "låter mig ha akvarium så länge jag sköter det själv :-) än så länge har jag en liten grupp små diskusar i ett 200liters och vi ser alla fram emot att de ska få mer svängrum.
    Eftersom flytten sker först vid jul så är jag tvungen att fundera, planera och drömma ett tag innan jag kan införskaffa karet.
    Största frågan är just nu storlek...720 eller inte...och hembygd möbel eller "märkesmöbel"...
    Skulle ni alla fantastiska Zoopetare kunna tänka er att dela med er av bilder på stora akvarier som pryder era hem? Jag tänker i första hand på er som inte har förmånen att ha hela akvarierum utan snarare bilder på fina kar på möbel som står i vanliga rum. Försöker få en känsla av hur stort ett 720liters kar är i ett vanligt rum... Alla vackra bilder man ser här är ju oftast tagna i mörkret så att fiskar och inredning framträder så tydligt som möjligt, akvariernas exteriör och design ser man ju sällan.
    Framförallt har jag inga akvarieinteresserade vänner utan har bara sett större kar i butiker och det är ju helt annorlunda...
    Ser fram emot många fina bilder :-)

    Anna
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Nanoq
    Hej,
    Nu när familjen köpt större hus ska drömmen om större akvarium bli sanning. Idag har vi (läs jag då mannen är glatt oinvolverad och "låter mig ha akvarium så länge jag sköter det själv :-) än så länge har jag en liten grupp små diskusar i ett 200liters och vi ser alla fram emot att de ska få mer svängrum.
    Eftersom flytten sker först vid jul så är jag tvungen att fundera, planera och drömma ett tag innan jag kan införskaffa karet.
    Största frågan är just nu storlek...720 eller inte...och hembygd möbel eller "märkesmöbel"...
    Skulle ni alla fantastiska Zoopetare kunna tänka er att dela med er av bilder på stora akvarier som pryder era hem? Jag tänker i första hand på er som inte har förmånen att ha hela akvarierum utan snarare bilder på fina kar på möbel som står i vanliga rum. Försöker få en känsla av hur stort ett 720liters kar är i ett vanligt rum... Alla vackra bilder man ser här är ju oftast tagna i mörkret så att fiskar och inredning framträder så tydligt som möjligt, akvariernas exteriör och design ser man ju sällan.
    Framförallt har jag inga akvarieinteresserade vänner utan har bara sett större kar i butiker och det är ju helt annorlunda...
    Ser fram emot många fina bilder :-)

    Anna
    Jag har tyvärr inga bilder men jag har i alla fall för egen räkning bestämt mig för att när jag köper ett större akvarium så blir det definitivt ett möbelakvarium med märkesmöbel, helt enkelt för att jag tycker att ett sådant är mycket snyggare än ett på aluminumställning, har ett Juwel Lido 120 liter och ett noname på 250 liter och Lido:t är både snyggare och mera lättskött, men smaken är ju olika
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Nanoq
      • August 2013
      • 60

      #3
      Stort akvarium i vardagsrummet...

      Ursprungligen postat av KJE
      Jag har tyvärr inga bilder men jag har i alla fall för egen räkning bestämt mig för att när jag köper ett större akvarium så blir det definitivt ett möbelakvarium med märkesmöbel, helt enkelt för att jag tycker att ett sådant är mycket snyggare än ett på aluminumställning, har ett Juwel Lido 120 liter och ett noname på 250 liter och Lido:t är både snyggare och mera lättskött, men smaken är ju olika
      Jo, valet ligger absolut mellan hembygd möbel eller färdig märkesmöbel, aluställning är inte aktuellt då jag liksom du tycker det ser mkt mer ombonat ut när karet står på möbel. :-)

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Jag har 1800 i vardagsrummet, många akvarister jag känner har 1000-2000 i vardagsrummet och det ser inte konstigt ut om man gör det rätt.. En färdig möbel är väl helt klart att föredra om man nu inte råkar vara snickare eller plattsättare..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Nanoq
          • August 2013
          • 60

          #5
          Stort akvarium i vardagsrummet...

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Jag har 1800 i vardagsrummet, många akvarister jag känner har 1000-2000 i vardagsrummet och det ser inte konstigt ut om man gör det rätt.. En färdig möbel är väl helt klart att föredra om man nu inte råkar vara snickare eller plattsättare..
          Bild?

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7


              Nu har jag inte satt plattor på bänken än men det kommer snart
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Har du inte tummen mitt i handen så tycker jag definitivt du ska bygga möbeln själv,då kan du få den att matcha resten av inredningen i rummet. Man behöver verkligen inte vara snickare för att bygga en möbel, och plattsättare ser jag snarare som negativt

                Det viktigaste är att man är noggrann och tar den tid man behöver för att göra det bra. Det enda som är svårt att göra själv är pianolackade ytskikt. Så gör möbeln matt eller i betsat trä då går det bra. Släng upp en skiss här innan du bygger så du är säker på att möbeln blir stark nog, samt provmåla en spillbit innan du målar hela möbeln. Är du osäker på sågning, skruvning, limning osv så är det bara att träna på spillvirke innan man sätter igång med själva möbeln. Fatta hur stolt du kommer vara när du är klar!

                När Ettfett sa plattsättare tänkte jag på grovisen som lägger plattor på trotoarer osv.
                Senast redigerad av addo; 04 November 2013, 17:18.

                Kommentar

                • Nanoq
                  • August 2013
                  • 60

                  #9
                  Stort akvarium i vardagsrummet...

                  Egen möbel, check!
                  Storlek då.... Det är där önskan om bilder kommer in.... Jag googlar "akvarium i vardagsrummet" så länge och hoppas på bilder där... ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...