Mina akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alderheim
    • October 2013
    • 15

    Mina akvarieprojekt

    Halloj! Det här är min lilla samlingstråd för mina olika akvarieprojekt. Jag var rätt så aktiv (läste mycket och skrev då och då) här på forumet för ett par år sen men sen svalnade intresset lite. Nu kommer jag knappt ihåg vad användaren heter och än mindre lösenordet så det fick bli en ny användare.

    Istället för att starta upp en massa olika trådar som ändå bara blir liggande tänkte jag härma diverse andra här och starta en gemensam tråd för mina olika akvarier. Just nu har jag bara två små burkar på 54 respektive 30 liter samt ett 160 på gång. Har även lite små projekt igång i skolan och ett visningsakvarium på Djurmagazinet där jag jobbar extra.

    54l SA

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54l.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,9 KB
ID: 2184383

    54-akvariet är en liten SA-biotopliknande grej som jag startade upp för drygt ett år sedan. Just nu huserar där en grupp unga Laetacara Dorsigera, ett stim med röda pennfiskar (Nannostomus Beckfordi) och en grupp ottisar. Dorsigera-gruppen ska bli ett par hade jag tänkt, och jag har planer på att försöka få dem till lek framöver.

    Här är en bild på två av cikliderna, som dock inte alls hade någon lust att färga ut när jag fotade dem:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Dorsigerus1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,8 KB
ID: 2184384

    Inredningen består av äppelgrenar från vårt nedsågade äppelträd och lite annat smått och gott. Substratet är något special från Fluval som jag ville prova, under det är det vanlig rådasand. Jag är hur som helst mycket nöjd med det mörka substratet, det lyfter fram fiskarnas färger på ett bra sätt. Växterna består av två små svärdsplantor och någon hygrophila-sort.

    För ungefär en månad sen bytte jag ut det tråkiga T8-lysröret mot två spotlights och blev helt lyrisk. Jag älskar verkligen hur mycket mer naturligt ljuset blev, både att det spelar på botten (vilket förstås inte syns på bilden) och att det blir skugga i vissa delar av akvariet. Dessutom ser det större ut i och med att bakgrunden är helt mörk. Tyvärr gör bilden det inte riktigt rättvisa, så jag får nog ta och lägga upp en film istället.

    30l nanokub

    Klicka på bilden för större version

Namn: Kuben1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 341,1 KB
ID: 2184385

    Är hyfsat nöjd med hardscapen men efter en cyanoattack körde jag ner en massa random växter för att få bort cyanon och jag har inte idits göra något åt inredningen sedan dess. Tre vildguppys som jag fått från skolan (de var kring 10 från början men de måste ha dragit med sig någon sjukdom för nästan alla dog pang bom någon vecka efter att jag tagit hem dem) bor i kuben, vet inte om jag ska fortsätta med dem eller hitta på något nytt.

    Mitt akvarieintresse har i alla fall vaknat nu, efter att ha varit något vilande efter en vattenskada för snart två år sedan
    Senast redigerad av Alderheim; 01 November 2013, 12:38.
  • Jens79
    • September 2013
    • 200

    #2
    Mina akvarieprojekt

    Spännande!

    Kommentar

    • Alderheim
      • October 2013
      • 15

      #3
      Har ett till akvarie på gång nu! Ett 160-liters möbelakvarium som jag ska få långtidslåna av våra goda vänner. De stängde ner det för ett par år sen och sen dess har det stått i deras källare, men nu ska jag ta hem det och starta upp det. Beslutsångesten slog genast till förstås, jag har alldeles för mycket idéer.

      Det lutar åt att jag gör en större variant av SA-akvariet jag redan har. Med samma typ av inredning, alltså äppelgrenar, eklöv, få växter och spotlights. I så fall får den nuvarande fiskbesättningen i 54-literskvariet flytta upp och utökas med fler tetror, pansarmalar och något annat spännande.

      I så fall blir 54-litersakvariet ledigt att hitta på något nytt med. DM råkade få in några N. helianthus som egentligen skulle till Luleå och det gjorde att jag blev jäkligt sugen på att prova på det här med Tanganyika. 54 liter är dock för litet för dem så i så fall får det bli någon mindre snäcklekare istället.

      Men å andra sidan hittade jag världens sötaste regnbågsfisk, Pseudomugil furcatus, när jag satt och kollade igenom regnbågsfiskar till visningsakvariet på DM som ska göras om. De skulle passa perfekt i det akvariet! Titta bara på de här skönheterna: http://www.seriouslyfish.com/species...ugil-furcatus/ Jag blev helt kär S
      å Tanganyika-planerna får nog stå tillbaka. Det blir nog små regnbågsfiskar istället!

      Mottar gärna förslag på vad jag skulle kunna sätta i lillkuben också, har typ noll idéer för den.

      Kommentar

      • ola sjödin
        • March 2005
        • 31

        #4
        Hejsan
        Snygga akvarier! Varför inte snäcklekare i kuben. Om du väljer någon av de mindre - exempelvis multifasciatus - så är de små och väldigt stationära. Om det gäller 54 literskaret så skulle ju definitivt ngn mindre Julidochromis fungera bra - ornatus, transcriptus eller kanske dickfeldi? (Kul att du ens snuddar vid tanken på ciklider från Rift Valley. ).

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Riktigt snyggt med spolarna. Så att jag funderar på att byta ut min ramp till 55 l mot två spotlights.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Alderheim
            • October 2013
            • 15

            #6
            Ursprungligen postat av ola sjödin
            Hejsan
            Snygga akvarier! Varför inte snäcklekare i kuben. Om du väljer någon av de mindre - exempelvis multifasciatus - så är de små och väldigt stationära. Om det gäller 54 literskaret så skulle ju definitivt ngn mindre Julidochromis fungera bra - ornatus, transcriptus eller kanske dickfeldi? (Kul att du ens snuddar vid tanken på ciklider från Rift Valley. ).
            Malawiciklider är fortfarande det tråkigaste som finns, men Tanganyika har jag alltid varit lite nyfiken på Och nu när jag har ett kar över känns det som att det kanske skulle vara dags att prova Får se i vilket kar det blir dock.

            Ursprungligen postat av HWH
            Riktigt snyggt med spolarna. Så att jag funderar på att byta ut min ramp till 55 l mot två spotlights.
            Gör det! Ikeas spottar funkar bra om man tycker om svagt, gult ljus. Ska man ha växter blir det nog till att leta efter något lite starkare och vitare dock

            Kommentar

            • Alderheim
              • October 2013
              • 15

              #7
              Dags för lite uppdatering på akvariefronten då Har fått hem karet jag ska få långtidslåna, när jag mätte det visade det sig dock vara 100 liter och inte 160 som jag fick uppgifter om, men det spelar inte så stor roll. Och så var det välvd framruta också, vilket jag inte tycker om, men akvariet är ju i fint skick och gratis så då är jag inte särskilt kräsen Just nu står det på provvattenfyllning i badrummet. Silikonet såg ut att vara i bra skick men jag tänker inte riskera någonting, både jag och föräldrarna är lite för paranoida när det gäller vattenskador.

              Sen blir det till att fixa filterhörna och fler spotlights. Och till jul nån gång ska det nog vara igång

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,4 KB
ID: 2154813

              Kommentar

              • Alderheim
                • October 2013
                • 15

                #8
                Har uppdaterat scapen i den lilla kuben och blev supernöjd! Var så less på hur den såg ut och ville prova på något mer "aquascapigt", med en bättre hardscape helt enkelt. Funderar på att fixa ett bättre filter och CO2 till kuben men akvariebudgeten är inte så stor just nu så det får vänta till i vår nån gång i så fall. Så här såg det alltså ut före:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Kuben1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 341,1 KB
ID: 2155119
                Och så här blev det: (fortfarande lite dimmigt från den nya sanden)
                Klicka på bilden för större version

Namn: kuben2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 419,8 KB
ID: 2155120
                Tanken är att växten till höger (någon som vet vad den heter?) ska ta över bakgrunden och helt ersätta växten till vänster (som jag inte heller vet vad den heter, haha!), om jag nu lyckas få den att trivas. Ljuset är helt okej och jag göder med en och en halv dos PMDD så det borde ta sig.

                Just nu är akvariet helt tomt på fisk och jag vet inte riktigt vad jag ska ha i, så mottar gärna förslag!

                Kommentar

                • Nanoräkan
                  • May 2011
                  • 255

                  #9
                  Snyggt akvariet blev!

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Nu blev det ju ännu snyggare!
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Jättesnygga båda två! :P Blev kanon, menar jag. Killis, kanske?

                      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Alderheim
                        • October 2013
                        • 15

                        #12
                        Tack hörni! Killis har jag funderat på, men jag tror att det antingen blir guppys igen eller ett stim med någon rasbora Fia (dalmatin här på forumet) hittade så snygga endlers att jag förmodligen vill ha ett gäng av henne när de blivit fler nämligen!

                        Och nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köra på Tanganyika i 100-litersakvariet! Men det innebär tyvärr att jag måste vänta med att starta upp det tills snön smälter eftersom all sten är översnöad här uppe, haha! Jag vill bygga ett rejält stenröse (á la Hannesc snygga 110-liter Tanganyika) och då har jag inte råd att köpa sten, utan måste vänta tills jag kan plocka egen. Dessutom finns det inte ens någon snygg att bygga med hos de lokala zoobutikerna.

                        Kommentar

                        • ola sjödin
                          • March 2005
                          • 31

                          #13
                          Klokt val med Tanganyikaciklider! Om du bygger en bakgrund med många grottor enligt principen vi använde i ett av akvarierna på Grans (där vi limmade fast lavastenar utefter hela bakrutan) så kan två arter hålla revir i samma akvarium. Exempelvis en Juidochromis, Telmatochromis el dyl i stenbakgrunden och snäcklekare nere på botten? Man behöver inte limma sten direkt på rutan utan det går ju även att fästa dem på en lös glasskiva. Väljer du ngn art ur prinsessakomplexet så går det ej att ha fler arter i samma kar.

                          Kommentar

                          • Alderheim
                            • October 2013
                            • 15

                            #14
                            Ursprungligen postat av ola sjödin
                            Klokt val med Tanganyikaciklider! Om du bygger en bakgrund med många grottor enligt principen vi använde i ett av akvarierna på Grans (där vi limmade fast lavastenar utefter hela bakrutan) så kan två arter hålla revir i samma akvarium. Exempelvis en Juidochromis, Telmatochromis el dyl i stenbakgrunden och snäcklekare nere på botten? Man behöver inte limma sten direkt på rutan utan det går ju även att fästa dem på en lös glasskiva. Väljer du ngn art ur prinsessakomplexet så går det ej att ha fler arter i samma kar.
                            Jag anade att du skulle tycka att det var ett klokt val Min tanke var att i ena änden ha ett stort stenröse för en grottlekare (någon Julidochromis eller prinsessa?) och i andra änden en massa snäckor och ett gäng med snäcklekare, typ multisar kanske? Men jag ska hur som helst läsa på mer om Tanganyika-ciklider i allmänhet nu när jag ändå måste vänta så länge med att starta upp det!

                            Kommentar

                            • Alderheim
                              • October 2013
                              • 15

                              #15
                              För några veckor sen slängde jag ner en massa växter i SA-akvariet för att se om cikliderna ville bli lite tryggare. Det hade blivit så himla kalt med så få växter så de hade blivit så nervösa. I kombination med att jag täckte sidorna också är de nu mycket lugnare och mer framme. Jag köpte även 6 nya tetror idag för att få ett större stim, så nu är de 12.

                              Tyvärr så har en av cikliderna blivit mystiskt sjuk, den har fått bruna fläckar på fenorna och ligger på botten och andas häftigt. Den hade blivit så dålig idag att jag bestämde mig för att avliva den, men då kunde jag inte fånga den så den får en chans till. Hur som helst, så här ser akvariet ut just nu:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,3 KB
ID: 2155390

                              Jag investerade även i ett billigt CO2-system till kuben (nästa steg blir att skaffa ett hang on-filter istället för det minimala innerfiltret, men ekonomin räcker inte riktigt till just nu). In flyttade även ett stim med kolglödstetror, som när jag tog bilden dock var alldeles nyanlända och rädda och alltså gömde sig bland växterna.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Kuben3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,5 KB
ID: 2155391

                              Cyanohelvetet har dock börjat komma tillbaka igen, men förhoppningsvis försvinner det när växterna kommer igång. Annars får jag väl köra på mörkläggning igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...