Juwel 240L med CO2 (6kg´s tub)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_l
    • February 2013
    • 47

    Juwel 240L med CO2 (6kg´s tub)

    Hej på er alla!

    Jag har äntligen investerat i en CO2-anläggning. *Tjohoo*
    Har varit en dröm sen jag ägde ett akvarium i unga dar. Och nu är det verklighet.

    Köpte en begagnad anläggning, men i mycket fint skick, och med mycket tillbehör.

    Tanken är att jag ska visa hur framstegen blir. (Jag hoppas ju på det iaf!)

    Kommer även ställa lite frågor som jag hoppas någon duktig själ kan svara på.

    Tar även tacksamt emot tips och trix!

    Mina frågor just nu:

    1. Jag har en bubbelräknare vid tuben (Bild 4) och en vid akvariet (Bild 1, uppe till vänster. Syns inte på bilden).
    Skulle tro att slangen är cirka 3 meter. Som det är just nu så kommer det cirka en bubbla var annan sekund
    från den första bubbelräknaren vid tuben. Men det kommer betydligt mer sällan bubbla vid bubbelräknaren vid akvariet. Då undrar jag varför. Är det för att det läcker ut någonstans? Vilket jag inte tror, eller kan se/hitta.
    Eller är det för motståndet "in" i akvariet är så pass stort, så det blir reducerat. Jag önskar ju att få en så
    jämn och fin nivå som möjligt. Jag hade ju önskar att det bubblade lika mycket på båda ställena.
    Förstår ju inte var dem andra bubblorna tar vägen... hmm. Är kanske lite trög.

    2. Borde man ha CO2-reaktorn på andra sidan vid utblåset istället? Tänker för att det ska blanda sig bättre.
    Vill ju helst inte det då det inte blir snyggt. Just nu går bubblorna rakt upp i stort sett. Är det tillräckligt för
    att dem ska ge någon effekt? Smartast hade varit att få in dem i filtret, men det kan tydligen ställa till det ordentligt.
    Kan gå sönder om jag läst på rätt.


    Bild 1:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,1 KB
ID: 2184287
    Akvariet innan jag satte igång CO2-anläggningen. En "före"-bild.

    Bild 2:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,4 KB
ID: 2184288
    Eheim' s CO2-reaktor.

    Bild 3:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2184289
    Närbild på Eheim' s CO2-reaktor.

    Bild 4:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,0 KB
ID: 2184290
    Fastsättning under ett skrivbord i rummet intill akvariet. Fanns inte snyggt och praktisk sätt att
    ha tuben vid akvariet. Och det fattades nån liten cm för att den skulle få plats i skåpet.
    Bubbelräknarens hållare är provisorisk nu under uppstarten. Ljuset till akvariet styrs med
    en Smart-Plug från Versisure, och CO2-anläggningen har också fått en Smart-Plug inkopplad.
    På så sätt styrs allt med automatik. Och man kan enkelt via mobil/läsplatta välja om vad som
    ska vara på och av även manuellt. Fastsättningen utav flaskan är extremt viktig, fuska inte med detta.

    Bild 5:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-23 21.21.02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,0 KB
ID: 2184291
    Utgående tryck.

    Bild 6:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-23 21.21.17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,5 KB
ID: 2184292
    Invändigt tryck i tuben. Gasen är komprimerad till ett arbetstryck av 58 bar vid 20°C.
    (Så full tub innebär 58 bar vid 20°C, kan vara bra att veta)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att du har olika hastighet på bubblorna är säkert de långa slangarnas "fel", och även är det större risk med läckage med ju fler anslutningar du har. Är det även olik bubbeltakt efter en stund och trycket byggts upp? Varför har du två bubbelräknare?

    Sedan skulle jag nog fundera om när det gäller val av reaktor, i ditt fall skulle tex Dennerles stora co2-trappa funka bättre än den du har. Vill du nu inte byta denna, så bör du sätta den under utblåset så bubblorna får så lång kontakttid med vattnet som möjligt.

    Sedan tror jag inte Ciklidgräset du har i vänstersidan klarar sig så länge, en sumpväxt som ganska snart brukar tyna bort...
    Jag har inte satt fast mina flaskor, men det funkar lika bra för det...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Henrik_l
      • February 2013
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Att du har olika hastighet på bubblorna är säkert de långa slangarnas "fel", och även är det större risk med läckage med ju fler anslutningar du har. Är det även olik bubbeltakt efter en stund och trycket byggts upp? Varför har du två bubbelräknare?

      Sedan skulle jag nog fundera om när det gäller val av reaktor, i ditt fall skulle tex Dennerles stora co2-trappa funka bättre än den du har. Vill du nu inte byta denna, så bör du sätta den under utblåset så bubblorna får så lång kontakttid med vattnet som möjligt.

      Sedan tror jag inte Ciklidgräset du har i vänstersidan klarar sig så länge, en sumpväxt som ganska snart brukar tyna bort...
      Jag har inte satt fast mina flaskor, men det funkar lika bra för det...
      Slangen längd påverkar ju givetvis. Det tar ju tid innan trycket byggts upp och hålls jämnt. Men även efter flera timmar så
      är det olika hastigheter på bubblorna. Ska prova kapa ner slangen ikväll. Finns lite extra.
      Jag fick med tre stycken på köpet, så tänkte att det kunde vara bra med en i varje rum.

      Är detta Dennerles stora co2-trappa?
      Klicka på bilden för större version

Namn: co2_reaktor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,0 KB
ID: 2150210

      Såg att den fanns att köpa hos PWSS för 499:-.
      Någon som vet om det finns någon mer butik som säljer denna?

      Letar även efter en bra butik runt Helsingborg/Landskrona/Malmö eller i närheten som har
      bra sortiment på CO2-prylar? Med hyffsade priser.

      Angående Ciklidgräset, att dem i butiken inte kan fråga en lite mer om vilket akvarium man har.
      Visst, det är ju jag som ska veta, men det borde vara lite i deras intresse. Köpte två andra växter
      där stjälkarna var nästan helt ruttna, och inga rötter alls. Det skulle vara så sa dem. Ger inte fem spänn för
      den butiken mer!

      Fastsättningen av flaskan är ju valfritt, och så länge inget händer går det bra.

      Kommentar

      • Henrik_l
        • February 2013
        • 47

        #4
        Pratade precis med en butik och dem menade att ingen butik i Sverige lagerför eller marknadsför
        Dennerles då dem är väldigt dyra. Man kunde få lika bra saker till cirka halva priset av andra märken.
        Vilka märken det var, det kunde han inte säga. Någon som vet vilka andra som är motsvarande Dennerles?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tyvärr är det ingen som mig veterligt saluför Dennerle i Sverige, så det är på internet du får hitta deras grejer.
          Själv köpte jag en ny sorts reaktor från Tyskland häromveckan som jag tror på, har dock inte kört igång den ännu Tunzes reaktor http://www.aquaristic.net/TUNZE-CO2-...r-7074-50.html .
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Henrik_l
            • February 2013
            • 47

            #6
            Ja, internet verkar vara stället för Dennerle. zooplus.se har den riktigt billigt.
            Om det nu är den jag ska köpa. Vet inte än. Frågan är bara om zooplus.se är en bra butik?

            Letar som sagt även efter en bra butik runt Helsingborg/Landskrona/Malmö eller i närheten som har
            bra sortiment på CO2-prylar? Med hyffsade priser. Någon som vet? Letar efter en CO2 reaktor just nu.
            Tyvärr känner jag inte till någon butik som har detta hemma.

            Jag är ute efter en reaktor som inte kräver el.

            Någon som har tips på en bra butik som har stort utbud av räkor? (runt Helsingborg/Landskrona/Malmö eller i närheten)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Juwel 240L med CO2 (6kg´s tub)

              Du har en av Sveriges bästa räkodlare i Malmö, Janne Johansson och http://www.shrimpzone.com
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8


                Bra skit!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Henrik_l
                  • February 2013
                  • 47

                  #9
                  Jag hade kontakt med Janne precis när jag köpte mitt akvarium och han sa då att jag skulle vänta
                  cirka en månad innan jag köpte räkor. Väntan var en evighet. Efter lite mer än en månad så
                  bestämmer jag tid med Janne och mina förväntningar är OTROLIGT höga. Att äntligen får köpa mina räkor.
                  Köpt akvariet enbart för jag vill ha räkor! Kommer in och ser massor med fina räkor! Sen frågar han lite om
                  mitt akvarium mm och kommer fram till att han inte vill sälja några räkor till mig då dem kommer dö.

                  Jag var sen i en annan djurbutik och pratade och kom in på detta, och dem menade på att det borde
                  inte vara några problem. Största problemet var väl våra fjärilsciklider, att dem skulle äta upp räkorna.
                  Jag köpte 5st mindre körsbärsräkor (Tror jag det var) och tre stycken blev uppäta inom ett par veckor.
                  Men de andra två lever än idag, och är otroligt pigga och glada
                  Sen har jag köpt två större räkor också (6-7cm) och dem lever också än idag är väldigt fina.

                  Så av Janne kan jag inte köpa några räkor tyvärr. Då var jag tvungen att ha speciellt bottenmaterial
                  om dem skulle överleva. Tyvärr. Så otroligt besviken än idag att det inte gick, men visst shit happens!

                  Kommentar

                  • Henrik_l
                    • February 2013
                    • 47

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Kanske inte helt fel. Mathias, har provat den själv?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Juwel 240L med CO2 (6kg´s tub)

                      Ursprungligen postat av Henrik_l
                      Kanske inte helt fel. Mathias, har provat den själv?
                      Jag kör den själv ja, det är en asbra lösning där jag slipper ha en massa fula prylar i akvariet
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Henrik_l
                        • February 2013
                        • 47

                        #12
                        Det är sant att man slipper extra prylar i karet.
                        Det jag däremot är lite emot, är att man måste kapa slangen för inflödet.
                        En kapning är ju alltid en risk för läckage.

                        Är det bra kvalite på prylarna? Känns som det är no-name. Behöver absolut inte vara dåligt för det.

                        Jag är annars lite inne på Dennerles stora co2-trappa.
                        Men visst, den är stor och ful. Och sen är frågan om man kan dela den för att rengöra den.
                        Kommer ju troligtvis bli alger invändigt. Och då är det ju bra om man kan rengöra den.
                        Någon som äger Dennerles stora co2-trappa och vet hur det är med detta?

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Juwel 240L med CO2 (6kg´s tub)

                          Hehe, slangen sitter väl påtryckt på filtret också? Samma sak, men på Eheim brukar det inte finnas ett extra skruvlås.

                          Det går nog inte ens att dra isär slangarna med våld när de sitter skruvade.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Henrik_l
                            • February 2013
                            • 47

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Hehe, slangen sitter väl påtryckt på filtret också? Samma sak, men på Eheim brukar det inte finnas ett extra skruvlås.

                            Det går nog inte ens att dra isär slangarna med våld när de sitter skruvade.
                            Jo, givetvis gör den det. Men två skarvar till är alltid två möjlighet till, till läckage. Så enkelt är det.

                            Lite synd att det är så lång leveranstid också. Kan inte riktigt bestämma mig för vilket modell jag ska välja.

                            Kommentar

                            • Henrik_l
                              • February 2013
                              • 47

                              #15
                              Någon som vet varför denna växten blir såhär? (Kan tyvärr inte namnet)
                              Det är precis som att den "löses" upp, så det blir massa växtdelar i akvariet.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,0 KB
ID: 2154452

                              Kommentar

                              Arbetssätt...