Jag skall bara köpa ett akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fr006
    • October 2013
    • 39

    Jag skall bara köpa ett akvarium...

    Här följer en tråd om att "bara köpa ett akvarium".

    I augusti 1976 dog alla mina fiskar i samband med flytt till en nybyggd villa. Akvariet (250 liters hemgjort spånskivemöbel) såldes och akvariehobbyn las på is. Vid flera tillfällen har tanken dykt upp att börja om på nytt.

    För en tid sedan visade min fru mig ett tidningsreoptage, från Stoby Akvarieaffär. Det var där alla mina gamla inköp gjordes. Butiken har bytt ägare och tanken for genom skallen... är det dags att skaffa ett akvarium igen? Jag presenterade mina tankar med "jag skall bara köpa ett akvarium". Med viss tvekan fick jag ett OK.

    Dags att börja leta på blocket. Tanken var att har ett rejält kar, 560-720 liter. Som tur var kolla jag om det skulle gå att få upp det på ovanvåningen. Det skulle inte gå , så jag bestämde mig att nöja mig med 375 liter. Efter lite letande, blev det färd till Mörrum för att hämta ett akvarium med Eheim filter och div andra tillbehör.

    Nu var frågan, var skall vi ha det.
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Förstår inte.. Har du köpt ett för stort akvarium?..
    Finns det ingen plats att ställa det på?

    Eller undrar du bara rent generellt vart rent estetiskt det ser bäst ut att ha ett akvarium?

    Den som egentligen bör veta bäst om vart ditt akvarium skall stå är väl du själv då vi inte har en susning om hur det ser ut hos dig?
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av fr006
      Nu var frågan, var skall vi ha det.

      svarar du inte själv på den frågan med "få upp det på ovanvåningen" ?


      eller du kanske menade VAD du ska ha i det.


      tja, genomgående tema hos nästan alla som har kar är två saker:

      1) bottenmaterial i form av sand / grus / småsten
      2) vatten i skiftande kvalité

      Därefter börjar det skilja sig åt.......



      Generella rådet om du inte redan har bestämt dig är att fundera igenom vad
      du skall ha karet till ?

      Som ett litet sällskap i hörnan där det tuffar några färglada fiskar som normalt
      sett betraktas på lite avstånd ?

      Eller ett kar där tanken är att man skall studera livet i mer detalj ?

      Budget för inredning + fiskar ?

      Budget för din egen tid du tror dig kommer att orka lägga ner ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • fr006
        • October 2013
        • 39

        #4
        Frågan var kanske lite dumt formulerad.
        Det kommer naturligtvis en fortsättning på tråden. Var det blev placerat, hur det inreds, vilka fiskar som kommer att finnas.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Hästveda ??

          Mina gamla hemtrakter. Iaf nästan.

          Sista gången jag var i den byn kommer jag inte ihåg.
          Det var en spelning som en polare hade på Hotellet 1989.
          Jag var med som "rodie", och min främsta uppgift var att
          hämta ölen i baren åt 7 manna bandet. De fick betalyt i öl.
          Och dealen var att han som hämtade fick 1/2 glas vin för
          varje öl som hämtades ut till bandet.

          Jag bar in en massa högtalare / förstärkare / instrument innan spelningen.

          Jag blev utburen av bandet efter spelningen.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • fr006
            • October 2013
            • 39

            #6
            Det blev baren som fick monteras ner.
            Bardisk, 4 barstolar, kylskåp, saloondörrar, sprithylla och glasskåp fick andra platser i och utanför huset. En del gick som brännbart.



            Nya köksskåp inköptes på IKEA, bänkskiva likaså. Akvariehörnan kommer att få nytt laminatgolv, ny färg på väggarna, nya möbler och lite andra smådetaljer.



            En bild på akvariet med tillbehör.



            Jag har även börjat kolla lite med cellplast inredning. Jag hade detta i mitt akvarium redan 1974.



            Som ni kommer att märka blir det lite hoppande mellan inredning av akvariet och akvariehörnan.

            Fortsättning följer.

            Sam
            Senast redigerad av fr006; 22 October 2013, 22:10.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Sv: Jag skall bara köpa ett akvarium...

              Det ska bli roligt att följa denna tråden.

              Och bara så att du vet, tanken med att bara ha ett akvarium brukar inte fungera så bra i praktiken. Dom förökar sig väldigt lätt

              Kommentar

              • fr006
                • October 2013
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Det ska bli roligt att följa denna tråden.

                Och bara så att du vet, tanken med att bara ha ett akvarium brukar inte fungera så bra i praktiken. Dom förökar sig väldigt lätt
                Jag vet, det finns en bastu alldeles bredvid rummet där nuvarande akvarium skall stå. Den används inte till det den är avsedd för. Bastun får bli plan B.

                Sam

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  svarar du inte själv på den frågan med "få upp det på ovanvåningen" ?


                  eller du kanske menade VAD du ska ha i det.


                  tja, genomgående tema hos nästan alla som har kar är två saker:

                  1) bottenmaterial i form av sand / grus / småsten
                  2) vatten i skiftande kvalité

                  Därefter börjar det skilja sig åt.......



                  Generella rådet om du inte redan har bestämt dig är att fundera igenom vad
                  du skall ha karet till ?

                  Som ett litet sällskap i hörnan där det tuffar några färglada fiskar som normalt
                  sett betraktas på lite avstånd ?

                  Eller ett kar där tanken är att man skall studera livet i mer detalj ?

                  Budget för inredning + fiskar ?

                  Budget för din egen tid du tror dig kommer att orka lägga ner ?
                  Eller ett kar där tanken är att man skall studera livet i mer detalj ? OTROLIGT bra formulerat

                  Skippa engelska sjöstenen, kör sand från jula, bli mycke snyggare

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10

                    Vetenskapligt namn

                    Akvarium
                    Släkte
                    Husdjur
                    Populärnamn
                    Kar, balja
                    Utbredning
                    Kosmopolit

                    Akvariet är en extremt lättlekt inredningsdetalj som leker i hus och lägenheter. Det finns få säkra rapporter om hur själva leken faktiskt går till, men sannolikt är det en hermafrodit som kan befrukta sig själv. Man bör ha minst två av denna art eftersom akvariet annars kan känna sig ensamt.
                    Det finns många olika varianter av akvarier, allt från små räkvaser på några liter, till enorma behållare på många kubikmeter vatten av skiftande kvalité.
                    Inredning, och besättning kan också variera mycket och bestäms till stor del av ägarens tycke och smak.
                    Det är bäst att börja med en liten grupp och låta den utökas varefter, annars kan det bli svårt att få tiden att räcka till. Man bör också ta det försiktigt under uppstarten av ett akvarium, då man annars lätt får problem med nitrit, oönskade alger osv..
                    Akvariet är en mycket trevlig inredningsdetalj som passar i de flesta rum.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      lättlekta är de i alla fall. Tar snabbt över hela huset om man inte ansar med jämna mellanrum.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HelenLind
                        • September 2012
                        • 405

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mr Woods

                        Vetenskapligt namn

                        Akvarium
                        Släkte
                        Husdjur
                        Populärnamn
                        Kar, balja
                        Utbredning
                        Kosmopolit

                        Akvariet är en extremt lättlekt inredningsdetalj som leker i hus och lägenheter. Det finns få säkra rapporter om hur själva leken faktiskt går till, men sannolikt är det en hermafrodit som kan befrukta sig själv. Man bör ha minst två av denna art eftersom akvariet annars kan känna sig ensamt.
                        Det finns många olika varianter av akvarier, allt från små räkvaser på några liter, till enorma behållare på många kubikmeter vatten av skiftande kvalité.
                        Inredning, och besättning kan också variera mycket och bestäms till stor del av ägarens tycke och smak.
                        Det är bäst att börja med en liten grupp och låta den utökas varefter, annars kan det bli svårt att få tiden att räcka till. Man bör också ta det försiktigt under uppstarten av ett akvarium, då man annars lätt får problem med nitrit, oönskade alger osv..
                        Akvariet är en mycket trevlig inredningsdetalj som passar i de flesta rum.
                        Så sant. Förökar sig lättare än guppy
                        Familjen fisksoppa
                        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                        Mina: 120l, 312l, 500l

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Sv: Jag skall bara köpa ett akvarium...

                          Ursprungligen postat av Mr Woods

                          Vetenskapligt namn

                          Akvarium
                          Släkte
                          Husdjur
                          Populärnamn
                          Kar, balja
                          Utbredning
                          Kosmopolit

                          Akvariet är en extremt lättlekt inredningsdetalj som leker i hus och lägenheter. Det finns få säkra rapporter om hur själva leken faktiskt går till, men sannolikt är det en hermafrodit som kan befrukta sig själv. Man bör ha minst två av denna art eftersom akvariet annars kan känna sig ensamt.
                          Det finns många olika varianter av akvarier, allt från små räkvaser på några liter, till enorma behållare på många kubikmeter vatten av skiftande kvalité.
                          Inredning, och besättning kan också variera mycket och bestäms till stor del av ägarens tycke och smak.
                          Det är bäst att börja med en liten grupp och låta den utökas varefter, annars kan det bli svårt att få tiden att räcka till. Man bör också ta det försiktigt under uppstarten av ett akvarium, då man annars lätt får problem med nitrit, oönskade alger osv..
                          Akvariet är en mycket trevlig inredningsdetalj som passar i de flesta rum.
                          Hahahaha

                          Skicka den till kjell så att han kan lägga in den i artregistret

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            2006 startade jag upp igen efter 10 år i malpåse

                            blev ett 240 liters

                            2 år senare hade jag 11 kar, mellan 10 liter upp till 240 liter......
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • fr006
                              • October 2013
                              • 39

                              #15
                              Vi kanske skall dämpa ner detta ämne om akvariefortplantning. Det vore mycket olämpligt om min fru fick reda på detta.
                              Som det står i rubriken "Jag skall bara köpa ett akvarium". Utökning av antal kar får man nog ta lite efter hand. Det blir nog många mutbuketter med röda rosor.

                              Sam

                              Kommentar

                              Arbetssätt...