L-malens magiska värld nere i grottorna....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    L-malens magiska värld nere i grottorna....

    Jag har inget enskilt projekt i ett av mina akvarium utan mer 5 små projekt med malar i de akvarium som står igång. Är endast hos min frus Malawi, räkvas och kampfisk akvarium som det inte lever malar på botten.

    Det ständiga som projektet består av är att få milarna att må bra och hoppas att de kommer få små yngel. I nuläget är det endast mitt par albino ancistrus som har fått två kullar med yngel.

    I samma kar lever min fantastiska grupp av Peckoltia Compta, Leopard Frog Pleco som är under uppväxt. De har hunnit bli 6-7 cm och jag hoppas att det ska vara både honor och hanar av mina 5 individer. Någon som vet när dessa blir könsmogna??

    Jag har även ett par med Ancistrus Ranunculus som nu visat sig vara en hona och hane, ska bli intressant att de om dessa kan få yngel. Ännu en favorit mal som finns i ett annat av mina akvarium är Hemiancistrus Sabaji men dessa är inte mer än 10 cm ännu.

    Så länge malarna mår bra lever min dröm att det ska komma små malyngel från alla grottor....
    Senast redigerad av henrikl; 20 October 2013, 08:20.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    #2
    Det är kul med malar, väldigt intressanta att sitta och studera. Jag önskar dig lycka till håller tummarna för yngel!
    Projekt:

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Ursprungligen postat av xanadu
      Det är kul med malar, väldigt intressanta att sitta och studera. Jag önskar dig lycka till håller tummarna för yngel!
      L-Malar är roliga om de inte är för skygga som vissa arter är.... även Corydoras är intressanta att följa...
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Mitt intresse för malar växer mer och mer. Jag har två P. compta i mitt kar och det är en av de vackraste malarna jag känner till! De har ett väldigt spännande beteende. De ligger mest och kuvar under dagen men så fort ljuset släcks kommer de fram och söker av bottnen. Mina individer är fortfarande små ca 5 och 7 cm. Om det är en hona och hane återstår att se. När jag köpt ett större akvarium ska jag ge mig ut på jakt efter fler så att jag kan utöka beståndet.

        Berätta gärna mer om dina P. compta, hade varit spännande och höra om du lyckas få dem att leka.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Mitt intresse för malar växer mer och mer. Jag har två P. compta i mitt kar och det är en av de vackraste malarna jag känner till! De har ett väldigt spännande beteende. De ligger mest och kuvar under dagen men så fort ljuset släcks kommer de fram och söker av bottnen. Mina individer är fortfarande små ca 5 och 7 cm. Om det är en hona och hane återstår att se. När jag köpt ett större akvarium ska jag ge mig ut på jakt efter fler så att jag kan utöka beståndet.

          Berätta gärna mer om dina P. compta, hade varit spännande och höra om du lyckas få dem att leka.
          Min dröm är att få mina Peckoltia Compta att leka. Jag köpte dem när de var 2-3 cm och har gått och väntat sedan dess för att de ska bli könsmogna. Nu uppskattar jag att de har blivit 6-7 cm så det är troligtvis ett tag kvar innan de blir könsmogna.

          Mina är mest ute när det är mörkt men 2 st ligger ofta vid sina grottor och tittar så jag får studera dem ordentligt...Det är helt klart den vackraste L-malen enligt mig...
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            L-malens magiska värld nere i grottorna....

            Det är inte jättelätt att få föryngring utan att köra osmos. Prata med Jesper_b här på forumet så får ni hjälp. Jag har 8 st vuxna exemplar nu, framme ofta och riktigt hungriga. De går med ett 5-6-7-8 (?) tal Hypancistrus sp (L066) och lite annat roligt, Två olika Golden nugget och någon annan Peckoltia som vi inte vet riktigt vad det är.

            Nästa köp blir Panaqolus albivermis. Jag köper nog 6-8 st av den med, det är bra att ha lite storlek på grupperna så att jag kan splitta upp dem i framtiden om jag vill odla
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              L-malens magiska värld nere i grottorna....

              P. albivermis är en sjukt snygg mal! Hoppas du får tag på den Mathias.

              Mina P. compta är vildfångade så det är säkert som du säger - ska de nånsin leka så krävs extremt mjukt vatten. När jag bodde i Göteborg låg mitt kranvatten på kH 2. Nu befinner jag mig i Helsingborg och här är kH närmre 5. Nu tror jag att jag behöver ändra om lite i karet också om det ska bli förutsättning för lek. Men mina malar är som sagt ganska små fortfarande så jag kommer vänta ett tag med det.


              Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Får hålla med om att Panaqolos Albivermis är mycket grann mal...

                Mina Peckoltia Compta är odlade i StorGöteborgsområdet i vanligt kranvatten så jag hoppas att de jag köpt har ärvt egenskapen att få yngel i kranvattnet...Han jag köpte sa i alla fall att han inte gjorde något speciellt för att få 1-2 kullar per år...
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Tänkte införskaffa lite fler grottor till malarna så de flesta får en egen. I nuläget är det vissa som bor under rötter. Vet inte om de behöver en grotta per individ när det finns rötter att ligga under...
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av henrikl
                    Tänkte införskaffa lite fler grottor till malarna så de flesta får en egen. I nuläget är det vissa som bor under rötter. Vet inte om de behöver en grotta per individ när det finns rötter att ligga under...
                    De kan allt ligga under det mesta och njuta, det händer nog inte ofta att de får fina och ordentliga malgrottor i naturen
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      De kan allt ligga under det mesta och njuta, det händer nog inte ofta att de får fina och ordentliga malgrottor i naturen
                      Det är sant...Ska jag ha en äkta biotop så får jag nog plocka bort keramikgrottor och sänka ner mer rötter istället...
                      Senast redigerad av henrikl; 21 October 2013, 18:42.
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • johnsson_82
                        • March 2012
                        • 289

                        #12
                        Ursprungligen postat av henrikl
                        Tänkte införskaffa lite fler grottor till malarna så de flesta får en egen. I nuläget är det vissa som bor under rötter. Vet inte om de behöver en grotta per individ när det finns rötter att ligga under...
                        Jag har en malgrotta till mina två malar men ingen av dem besöker grottan utan de trivs i håligheterna bland mina rötter istället.

                        En helt annan grej, vad ger du dina P. compta för foder? Jag kör Dr. Bassleer biofishfood chlorella och jbl ciklidsticks.

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Ursprungligen postat av johnsson_82
                          Jag har en malgrotta till mina två malar men ingen av dem besöker grottan utan de trivs i håligheterna bland mina rötter istället.

                          En helt annan grej, vad ger du dina P. compta för foder? Jag kör Dr. Bassleer biofishfood chlorella och jbl ciklidsticks.
                          Mina Peckoltior äter Tropical algwafers som huvudfoder och sedan får de Tropical Carnivore tabletter samt grönsaker emellanåt.
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • henrikl
                            • November 2012
                            • 639

                            #14
                            Jag är lite sugen på att köpa några L-240 som jag tittat på ett tag nu...men vet inte om jag har plats. Det kanske bör planeras och flyttas om lite malar mellan karen innan jag handlar....Eller varför inte vara nöjd med det jag har...
                            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                            Kommentar

                            • henrikl
                              • November 2012
                              • 639

                              #15
                              Idag flyttade det in 2st vildfångade Leporacanthicus cf. galaxias - L-240 i mitt stora kar....

                              http://www.ladda-upp.com/bilder/82719/mal-l240

                              http://www.ladda-upp.com/bilder/82720/mal-l-240
                              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...