Projekt "350 l Sydamerika"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    #16
    Var idag och köpte ett ytterfilter och grus.

    JBL CristalProfi 1500 Ytterfilter: 1800 kronor
    Imazo Svartgrå grus 0,5 - 1,0 cm, 40 kg: 600 kr

    Vad tror vi om det här som en början? Tog bort Juwels egna innerfilter idag också, det var lite småkomplicerat, men gick fint.

    Sedan väntar jag på att köpa ett BTN Amazonas 120 x 50, kan det funka med det svarta gruset? Smaksak kanske...
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

    Kommentar

    • tellic
      • October 2013
      • 24

      #17
      Efter ett besök på Akvarielagret i Bromma så har mycket löst sig, hoppas jag.

      Det blev ett BTN Amazonas 130 x 50. Lösningen på att få ner ett sådant i ett Juwel Rio 300 är att man sågar bort stagen först (de är ju ivägen!) för att sedan silikonera fast dom med en lika bred skiva på varje plats där stagen suttit förr. Låter lite komplicerat, men det ska beprövas i veckan!


      Steg för steg för att lösa problemet med bakgrundens otillräckliga höjd:

      En frigolitskiva (skyddande bottenplatta) som är cirka 0,6 - 1,0 cm tjock läggs ner allra först rätt på glaset.
      Sedan tas en svart filtermatta (tillskuren så att den täcker bakgrundens djup) som är cirka 5 cm tjock, läggs på frigoliten och skapar ungefär 6 cm höjd längst bak.
      Därefter är det tänkt att bakgrunden, som är 50 cm hög, ska täcka den sista biten. Nu är bakgrunden cirka 56 cm. De sista 4 centimetrarna som är upp till karets fullständiga höjd, får man bespara i detta fallet.

      I veckan ska jag testa om denna metod fungerar. Om stagen håller och om det blir bra att silikonera fast dom igen med hjälp av glasskivor. Samt om bakgrunden passar.

      Rio 300 är ungefär 120 cm långt och bakgrunden i detta fallet är 130. Såga i en BTN blir också ett litet projekt i sig, Lägger upp en bild när allt är klart.

      Just det - värt att nämna var att jag var inne en sväng på Arken Zoo och skulle höra hur billigt man kunde få just denna BTN-bakgrunden. Cirka 4000 kronor. Akvarielagret ville bara ha 2500 kronor. Gjorde jag ett kap?
      350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

      Kommentar

      Arbetssätt...