Mitt första bygge (akvarium)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DittNamnFinnsInte
    • October 2013
    • 8

    Mitt första bygge (akvarium)

    Ja då har jag äntligen fått tummen ur och börjat med mitt första egna bygge av ett akvarium.

    Så här är det, jag hade ett 54L akvarium här hemma som va ner skuret och har länge velat lära mig att skära i glas.
    Och idag gick jag på Jula köpte en glasskärare för 29:- och hoppades att jag skulle våga mig på att handskas med glaset här hemma.

    Väl hemma slänger jag ut en fråga på facebook hur det fungerar när man ska skära i glas med den modellen som jag köpt och får snabbt svar, testar på en liten glasbit och upptäcker att wow va det så lätt .
    Kör ett par gånger till och märker att det va ju lätt om man gör rätt.

    Jag ville ha ett kar med måtten L60xH30xD15cm och då måste jag dela bottenglaset och sidoglasen på hälften.
    Mäter upp alla måtten och gör som jag gjorde innan med sidorutorna och det blev snabbt till den önskade storleken, sen va det ju botten glaset som va lite större och jag hade läst mig till att lättast och glasen är lite större så knäcker man dom lättast om man lägger linjalen under glaset kant i kant med där man skurit och knäcker till det.
    Sagt o gjort så va även bottenglaset i önskad storlek.

    Så nu när jag hade alla delarna jag behöver så testade jag att "montera" akvariet så jag satte bara ihop allt med tejp, för att se hur det kan komma att se ut och om glasen är i rätt storlek.
    Och glasen blir perfekta.


    Idéen har jag fått ifrån fluvals akvarium som ni finner här http://www.cyberzoo.se/akvaristik/ak...art-m-led.html

    Så det som står på tur nu är att glasen ska rengöras riktigt och sen så ska karet limmas ihop innan det blir att silikona det invändigt.
    Men det blir inte förs jag fått pengar så det blir mest troligast att jag kommer göra det nästa helg den 18-20oktober.

    Men lite frågor som jag har ang en del saker som rör bygget.
    • Ska man köra med filtermatta och cirkulationspump bakom efter ena kortsidan eller vad för lösning av filter?
    • Vad för belysning kan man använda sig av?
    • Transparant eller svart silikon? (smaksak men vad blir snyggast)
    • Öppet eller täckglas?


    Sen när bygget går framåt, så lär man börja fundera på inredning, varelser osv, något jag är sugen på ar ju att testa mig på co2+PMDD så där kanske belysningen lär spela in lite också?

    Här har jag tänkt att jag ska få in en liten bild från idag men vi får se om jag får till det

    http://img707.imageshack.us/img707/2176/jvkl.png

    Hoppas på era tips o råd i allt möjligt, har silikonat om kar innan men inte byggt ett så detta blir en liten utmaning för mig

    VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

    FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    När jag tänkte skära till täckglas så köpte jag en glasskärare på c. ohlson, funkade ej, köpte en på biltema, funkade inte heller, båda hade en metalltrissa .... Jag har provat med och utan olja, hårt och mjukt tryck men det blir ingen riktig rispa i glaset och när jag skulle knäcka det så sprack det galet. Ska jag ge mig på det igen nångång så blir det en med diamantstift.

    Jag lät en glasfirma skära till mitt akvarium och då blir det iallafall perfekt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DittNamnFinnsInte
      • October 2013
      • 8

      #3
      Då kan jag rekomendera dig den jag köpte för hela 29:- på jula

      Diamantskär för kapning av glas
      VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

      FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

      Kommentar

      • DittNamnFinnsInte
        • October 2013
        • 8

        #4
        Någon som sitter på några trevliga förslag och härliga tips?
        VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

        FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          För att börja dagen.. mitt namn finns visst.. inte nog med att det finns, det är enligt utsago riktigt bra!

          Svart sill tycker jag håller sig fräschast (visuellt) längre.. på ett så litet kar är nog en snyggt dold filterhörna snyggast.. lös det med att borra ett svartmålat glas direkt när du har chansen?

          Öppet släpper in mer ljus om du ska gå växtvägen och på den höjden behöver du ju inte stag/sarg heller..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • DittNamnFinnsInte
            • October 2013
            • 8

            #6
            Borra svart målat glas? hur menar du nu
            Blir öppet annars lär det väl bli sjukt varmt i burken beroende på belysning.

            Ska se om DM har svart silikon hemma annars får det bli "vanligt".
            VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

            FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jag menar på att du kan ta en glasskiva, måla den svart, göra hål för utblås och insug när du ändå har chansen..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • DittNamnFinnsInte
                • October 2013
                • 8

                #8
                Jo men det är något åt det hållet det kommer bli.
                Nu är bakgrund beställd av " mr snygg " och det kommer nog att bli ruskigt trevligt
                VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

                FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

                Kommentar

                • DittNamnFinnsInte
                  • October 2013
                  • 8

                  #9
                  Funderar lite på vad för belysning man ska ha då bakgrunden eller Modulen som jag vill kalla det kommer att sticka ovanför karet en bit.
                  Några tips på vad som kan bli bra om man har ett öppet kar där modulen sticker upp ca 5-10cm ovanför bakre glaset?

                  Min tanke är att använda sig av någon storts skrivbords lampa eller liknande med ställbar arm.
                  VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

                  FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

                  Kommentar

                  • DittNamnFinnsInte
                    • October 2013
                    • 8

                    #10
                    Typ någon av dessa kanske skulle fungera?





                    eller denna kanske?

                    Köp El & verktyg online på kjell.com. Snabb leverans och fri frakt från 499 kr, eller boka och hämta i din Kjell & Company-butik samma dag.
                    VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

                    FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

                    Kommentar

                    • DittNamnFinnsInte
                      • October 2013
                      • 8

                      #11
                      Nu ikväll har jag limmat ihop glasbitarna så nu ska det få härda innan det blir att tabort överflödig silikon, och efter det silikona det invändigt.
                      Utöver detta lilla projekt limma jag ihop en burk som jag inte vet vad jag ska ha till men något lär man nog kunna komma på.
                      Den burken har måtten L40xD33xH15cm fick en spill bit över från det andra bygget sen hade jag en spegel jag gått lös på allt i 6mm glas :P
                      VI SOM ÄR INTELLIGENTA FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ATT SKRÄPA NER I NATUREN

                      FÖR ER ANDRA ÄR DET FÖRBJUDET!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...