240L 2.0 med diskusdrömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #16
    Som du ser redigerade jag mitt inlägg ovan när jag tittat närmre , mitt misstag
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Jättefina Cobolter. Förstår att du är nöjd.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #18
        Fiskar har humör och personligheter så det räcker och blir över
        Fjärilshannen var inte riktigt med på noterna när de lekte i fredags. Nu är han väldigt redo tycker han, men inte honan så hon har haft ett lite tufft dygn. Fjärilarna tycker att diskusarna är läskiga monster fortfarande, även om de vågar röra sig fritt och leta mat som vanligt nu. Trots detta, så tog fjärilshannen tjuren vid hornen nyss och försökte fighta bort båda diskusarna när de var i samma hörn som fjärilarnas tidigare lekgrop. Ingen mesfajt utan hannen och diskusen cirklade runt varandra och han nöp/tacklade till flera gånger. Diskusarna flyttade sig ett par decimeter när de kommit fram till att den där lilla saken och både konstig och jobbig. Fjärilshannen andades ut. Kaxig när det gäller är han definitivt. Han jagar och motar bort min hand när jag byter vatten och är nära botten med.

        Diskusarna är minst lika fina idag och allt verkar okej än så länge

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #19
          Fångade en liten dust emellan fjärilen och diskusen när jag filmade idag:

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #20
            Långfilm från ett par cobolts liv dag 3 och första matningen
            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #21
              Ser ut som att du har ett par där och honan verkar som att hon börjar bli sugen på action
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #22
                Jag vågar egentligen varken hoppas eller uttala mig för då kommer det antagligen aldrig hända något

                Men jag har också känslan av att de kanske funderar på att hitta på något i hörnet såsmåningom, de har varit där ganska mycket idag och de verkar än så länge tycka om varandra. Fast det sistnämnda beror kanske på att de håller ihop för att de inte är trygga i sitt nya hem ännu.

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #23
                  Nu är fjärilshonan på humör för lek verkar det som. Fjärilarna har mer färg, håller ihop och putsar på sin lekgrop med jämna mellanrum.

                  Verkar som att fjärilshannen varit aggressiv, för diskusarna har hållt sig i hörnen och känns klart mer tillbakadragna. Fjärilarnas lekgrop är givetvis i högra hörnet, dvs samma kortsida som diskusarna verkar tycka om.

                  Funderar på att släcka ner något lysrör så det blir lite dunklare. Samlade grenar igår som ska få torka. Ska bli lite makeover längre fram då jag ska försöka få lite mer skugga.


                  Uppdate: Har släckt ett av lysrören samt bytt en hink vatten för att få upp lite mat som blivit lämnad. Fjärilarna har gett upp sin lekgrop och verkar överväga att göra en ny istället. Diskusarna är tillbaka på högra kortsidan och är lite tryggare igen.
                  Senast redigerad av Solid; 15 November 2013, 13:15.

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #24
                    Det har hunnit hända en hel del!

                    Efter förra leken flyttade jag ut hannen för att slippa fler lekar som stressar diskusarna. Han fick bo i en bunke en vecka. Jag har spontant startat ett nytt projekt då jag trillade över en lockande blocketannons. Jag har startat ett 540L till diskusarna som flyttade dit för tre dagar sedan. I samma veva fick fjärilshannen komma tillbaka till akvariet igen och nu har de rom för tredje gången som klarat en natt nu. De vaktar duktigt än så länge så får se om de slår sitt rekord - senast försvann rommen andra natten. Det blev ett spontanköp på Gcg auktionen så nu går även ett par Fundulopanchax Gardneri (en sorts killi) med fjärilarna i 240-karet. De verkar fungera bra tillsammans. När diskusarna flyttade har det blivit mycket mera liv igen, trots att diskusarna varit mycket snälla har alla levande varelser i karet varit övertygade om att de är livshotade. Killisarna såg jag inte till första dygnet alls förrän diskusarna flyttade, alla amanoräkor är framme igen (de satt ihoptryckta under grenar, löv eller uppe på innerfiltret förut) och fjärilarna är mer kaxigt färgade (mellan lek var de blekare när diskusarna var där). Och diskusarna verkar uppskatta sitt nya kar.

                    Ska starta en tråd om diskuskaret när jag har tid också

                    Fundulopanchax Gardneri - Honan
                    Fundulopanchax Gardneri - Hanen
                    Båda akvarierna

                    Fjärilarna har denna gång lagt rommen på ett boklöv (de vet uppenbarligen inte om att fjärilar ska lägga rom på stenar) och äggen syns väldigt tydligt emot den mörka bakgrunden. Tyvärr är det dock långt bak bakom en grupp L. Sessiflora så det är hopplöst att få vettig bild.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...