240L 2.0 med diskusdrömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    240L 2.0 med diskusdrömmar

    Detta projekt startades egentligen för nästan ett år sedan (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154787). Men bara någon månad efter start så hamnade jag i en rejäl svacka av personliga skäl. Nu är det bättre och det är dags att ta tag i projektet igen, som i princip bara stått i drygt ett halvår.

    Akvariet är på 240 liter med en egenbyggd ramp innehållande 2x36w + 1x18w Phillips aquarelle. Grundtanken är/var att köra lowtech med jordbotten, så jordbotten finns kvar under gruset/sanden, har dock fyllt på med mer sand än tidigare för att underlätta rengöring. Har endast två små innerfilter samt doppvärmare som teknik.

    För ungefär 1½ vecka sedan tog jag tag i det hela, rensade ut skit och alger, fyllde upp med vatten ordentligt, planterade kvarvarande växter så alla fick ljus och flyttade över mina stackars överlevare från mitt mindre kar.


    Fyra dagar senare fixade jag iordning mer ordentligt då jag hunnit torka ormhassel samt fått hem mossa och lite mer Cryptocoryne.


    Bild från förrgår, svart (mörkgrå) bakgrund på plats.


    Just nu finns fyra Dvärgrasboror, en räka och fyra Chokladgurami (nytillskott sen onsdags) i karet, alla mår toppen. Var lite orolig att nåt var fel då guramisarna spottade ut flingfodret, men när jag provat med fryst tubifex och cyklops var de mycket matglada så de är nog bara lite kräsna "hoppas" jag. Cryptosarna (de flesta) är mycket upprörda över att ha blivit omplanterade och bladen "smälter", men allt skjuter sakta men säkert nya blad så det är väl som det ska vara, cryptocoryne behöver sin tid för att komma över omplantering/flytt

    Om inget går alltför fel så ska det införskaffas ett vuxet diskuspar om 3-4 veckor och det är de karet kommer kretsa kring främst. Har inte bestämt ännu vad mer som ska få sällskapa där i förutom Chokladgurami. Väldigt svårt att hitta lämpliga invånare som fungerar bra med diskus och dessutom inte är duktiga på att käka ägg OM det skulle bli något någon gång.
    Målet är i alla fall att köra "nästan" lowtech med ca 10-15% vattenbyte i veckan och som sagt begränsad teknik/filtrering. Kommer hålla akvariet "underbefolkat" med bara 2-3 sorter utöver diskusarna. Jag är dock beredd på att utöka vattenbyten och filtrering om det verkar behövas.

    Jag är både himla motiverad och nervös. Njuter redan enormt av att sitta och studera de få invånare jag har, är speciellt kär i Chokladgurami
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Om du planerat att endast göra små vattenbyten en gång i veckan skulle jag fundera på om diskus är den fisk som ska vara i akvariet då dessa fiskar kräver väldigt rent vatten , risken är att du kommer få många bekymmer med sjuka diskus då de tar åt sig sjukdomar mycket lättare om vattenkvaliteten inte är på topp , bara en tanke såhär innan du drar igång ditt projekt
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Det är jag medveten om och som sagt är jag beredd att utöka filtrering och vattenbyten om det verkar behövas. Men detta upplägg har fungerat väldigt bra för mig tidigare (fast då bytte jag inte vatten alls), så jag börjar såhär i alla fall. Chokladgurami är även de noggranna med rent bra vatten, så jag tror de kan ge en fingervisning om vattenkvaliteten duger bra eller inte.

      Än så länge verkar fiskarna trivas toppen. Har dock bytt en hink vatten ett par gånger under veckan för att suga upp de döda löven från cryptosarna. Har lite trådalger, men annars är allt i sin ordning. Hade mycket nitrat när jag mätte förra veckan, men ingen mätbar nitrit, så det verkar lugnt - nitraten ska nog gå ner när växterna är mer igång.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Fiskarna mår toppen än så länge och fyra stycken amanoräkor flyttade in i tisdags som städare. Nitrat låg på hela 70-80 ppm i början av förra veckan, var nere på 10 ppm denna vecka - så växterna gör sitt jobb och käkar på. Nitriten är fortfarande omätbar. Mina trådalgsliknande alger verkar vara cladophora, så det är väl bara att plocka bort regelbundetoch hoppas de ger sig någon gång, eller bara leva med det

        Började med bara 4 amanoräkor för att kolla att de verkar klara sig bra, vilket de gör. Så det blir nog några till senare Planerar även att köpa ett par körsbärsräkor och låta de föröka sig i en egen burk så får även de flytta in som städare i framtiden (och förhoppningsvis gömma sig så inte alla blir mat). Chokladguramina är matglada och väldigt intressanta. ett par av de är rätt kaxiga och elaka, men de har ju gott om utrymme så alla får lugn och ro ändå. När växtligheten blivit tätare blir det ännu bättre, kanske rentav blir några till senare. Roligt är att de inte ens blir uppjagade när jag pillar i karet och byter vatten, de håller sig bara en liten bit ifrån och fortsätter glida runt och smaka/studera saker.

        Men ja, räkor och chokladgurami trivs uppenbarligen bra, växterna mår bra och växer i sakta mak allihopa - jag kan inte klaga

        Temperaturen ligger på ca 28 grader (dygnsvariation på 0,5-1 grad), pH troligen runt 7,5-8 och hårdheten kring 1-2 dh. Pytsar i en halv dos PMDD vid vattenbyte just nu, ska checka av hur mycket växtligheten käkar på en vecka vid nästa vattenbyte och se om jag ska göda mer än så.

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Film från idag
          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


          Jag avlivade en Chokladgurami igår som jag haft ett öga på ett tag då den varit ganska mobbad och känts allmänt "låg", igår var den ytterligare ett snäpp sämre och hade dessutom sår - så då rykte den. Efter det har faktiskt de tre kvarvarande varit trevligare än vanligt med varandra, de kanske rentav reagerat/blivit stressade av att ha en i gruppen som betedde sig fel/inte mådde bra. Himla intressanta och vackra fiskar är det i vilket fall. Har sett något litet sår på någon av de, men hoppas det bara är från något bråk/inredning och inte har med sjukdom att göra. De uppträder iaf friskt och trivsamt
          En ur gänget

          Cryptosarna har slutat smälta löv och tuffar nu på, har börjat poppa upp små nya plantor här och var med senaste dagarna. Cladophora-algerna har avtagit mycket i framfart, jag bearbetar det som uppkommer med en grillpinne vid vattenbytena.

          I samband med vattenbytet igår så fixade jag ihop ett eget "ytterfilter" för bättre filtrering till låg kostnad. Jag köpte ett pumphuvud (500 l/h) och filtermatta. Ordnade så en 12-liters burk stod på samma höjd som karet, satte "över-rinnings-slangar" i ena änden, filtermatta och sedan pump med "utblåsslang" tillbaka till stora karet i andra änden. Simpelt, men som oteknisk och fattig människa så är jag nöjd med att ha fått ihop något som fungerar till ändamålet i alla fall
          Min filterlösning

          Min lilla patrull med Amanoräkor utökades i början på veckan, nu är de åtta stycken. Planen just nu är att köpa ytterligare några Chokladgurami om ca en vecka om allt rullar på utan missöden. Därefter är det nog dags för Diskus om ytterligare 1-2 veckor

          Helbild på akvariet

          Funderar på att prova ljusblå-mellanblå bakgrund till karet som jag haft i en tidigare burk, får se om det blir av att testa
          Bakgrund?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Karet saknar i princip helt hardscape. Är det ett medvetet val?

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Japp, har jordbotten under så vill/kan inte greja så mycket med botten och kommer därför heller inte ha några fiskar som gräver eller vill ha grottor/liknande. Tanken är att botten inte kommer synas så mycket, och då Diskusarna ska vara "huvudattraktion" så att säga så ger jag hellre lite extra utrymme för de än att använda mer sten

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Nästan helbild på karet från igår

                Akvariet har varit tomt på fiskar i nästan två veckor. Chokladguramina blev sakta sämre (sår/fläckar som inte försvann) och en Dvärgrasbora fick munsvamp (togs bort på en gång), jag tror det är columnaris som spökade. Flyttade över fiskarna till eget kar och provade med saltkur som saktade ner förloppet men guramina dog till slut ändå. Dvärgrasbororna har hållit sig friska och går nu ensamma i ett 30-liters istället.

                För att minska risken för att jag har läbbiga sjukdomsbakterier har alltså akvariet varit tomt på fiskar och jag har även kört en liten kur med Myxazin.

                Övrigt liv i akvariet har det inte gått någon nöd på. Amanoräkorna är underbara, de blir jätteglada när jag ger de D50+ flingor och svärmar runt i vattnet för att få tag på en egen flinga som de sedan snabbt gömmer sig för sina kompisar så de får mumsa ifred Sedan har jag upptäckt att jag även har sandsnäckor (och antagligen haft länge) och små skålsnäckor. I botten frodas musselkräftor som blivit extra många när karet varit fisklöst. Lite nematoder har jag också sett. Växterna tuffar på, inte vidare snabbt men allt växer fint. Cryptoryne Crispatula blev lite ledsen när tempen råkade gå upp till 30c, men den är glad igen

                Inhandlade ett par Fjärilsciklider idag, första gången för mig med fjärilar! Redan nu efter en timma har de fått rätt bra färger och letar mums i botten. Mysigt att se hur de tar en tugga bös/sand, tuggar och rensar runt det i munnen och sedan spottar ut det som inte var ätbart. Simmar för sig själva och letar käk helt enkelt, hanen spänner upp sig snyggt om de råkar stöta på varandra.

                På fredag eller söndag är det dags att köpa Diskus
                Vad för sort det blir vet jag inte ännu, får se på plats vad jag faller för, men något blått ska det vara i alla fall

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                  Film på karet och fjärilarna från idag

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Nu har Diskusarna flyttat in!

                    Det blev ett par cobolt, fantastiskt läckra, vackra fiskar

                    Hoppas nu att de ska må bra och förhoppningsvis tycka om varandra med. Jag ser framför mig hur de kan dö bort från mig på alla möjliga sätt. Det är läskigt att ha fiskar som man avgudar så mycket och dessutom lagt ut i princip alla pengar jag äger för De ser fantastiskt lugna och välmående ut, speciellt för att ha varit i karet bara en dryg timma! De hade slemmat en del i påsarna, men började lugnt glida omkring så fort de fick komma i akvariet.

                    Fjärilarna lekte för övrigt i fredags Det slutade dock med att hannen käkade upp rommen ett par timmar efter att den lagts. Men det är ju ett trevligt tecken på att de trivs. Fjärilarna fick riktig panik när de stötte på diskusarna första gången, men de har lugnat sig nu (och håller sig på behörigt avstånd).
                    Senast redigerad av Solid; 11 November 2013, 22:29.

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Ett gäng bilder på de nya underbara läckerbitarna
                      Blå läckerbitar
                      Blå läckerbitar
                      Blå läckerbitar
                      En läckerbit (mest rättvisande färger på denna)
                      Akvariet

                      Det går att kika i albumet om ni vill se fler bilder, känns overkill att länka allihopa separat.
                      Här finns albumet från idag

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Väldigt fina diskusar, nästan lika vackra som mina.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Jag får ta och vidarebefordra din komplimang till dom, och utelämna sista halvan

                          Kommentar

                          • woodlund
                            • December 2011
                            • 666

                            #14
                            Snygga diskus du fått tag i där, tyckte ett tag att det såg ut som Blue Diamonds innan jag såg det röda på fenorna
                            Senast redigerad av woodlund; 12 November 2013, 17:49.
                            1900Liter Diskusvatten


                            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Det är med säkerhet Cobolt, men betydligt mer solida i färgen än man (jag i alla fall) oftast ser. Från Tony och jag litar fullt på att han vet vad han säljer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...