Projekt: Spridda skurar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Knagg
    • November 2012
    • 52

    Projekt: Spridda skurar

    Nu var det dags för flytt till ny lägenhet och då tar jag tillfället i akt att byta upp mig från mitt nybörjar-kar på 100 Liter, till ett nytt projekt på dryga 200 Liter istället. Flyttar även med mig mitt "nanovas-projekt" och även det kommer att figurera i viss mån i denna projekttråd, därav ovanstående namn.

    Bryt gärna in med synpunkter, tips och råd!
    Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
    Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111
  • Martin Knagg
    • November 2012
    • 52

    #2
    Projektet tar fart med snubblande steg och inleddes för en tid sedan med ett delvis impulsartat skambud på en blocket-annons i samma veva som det blev klart med flytten. Objektet är ett MP möbelakvarium i bra skick för en rktigt billig peng som skall frigöras från sin möbel till förmån för egenbygge då möbeln är det enda som inte fick tummen upp i uppgörelsen... något skranglig till följd av bristfällig montering skulle jag gissa, och innehar dessutom en avvikande färg(ljus faner av det plastigare slaget) i jämförelse med önskemålet.


    Lösningen jag kommit fram till består av såkallad Multiplatta i lättbetong som utgångspunkt. Då detta material med fördel används i bärande väggkonstruktioner, underhållsfria samt är offwhite med trevlig struktur redan från början föll valet på denna typ av block. På plussidan ligger även att måtten på dessa plattor/block passar perfekt med ikeas nya köksstommar (Metod) och således även ett stort antal köksluckor vilket kan vara en fördel vid designstadiet eller om man vid senare tillfälle vill förnya utseende. På denna konstruktion kommer sedan en massiv träskiva placeras med en "aquapad" mellan sig och karet.

    Gjorde en designskiss och förslaget kommer nedan. Till detta förslag kommer även krysstag på baksidan läggas samt att stommarna skall fästas i blocken från insidan vilket tillsammans kommer säkerställa stabilitet både horisontellt och vertikalt:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Capture.JPG
Visningar: 1
Storlek: 72,1 KB
ID: 2149791
    Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
    Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

    Kommentar

    • Martin Knagg
      • November 2012
      • 52

      #3
      Ett par av mina beställningar har nu börjat trilla in och arbetet med karet smiter in här och var när inte flytten och jobbet står i vägen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-01 13.04.45.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,9 KB
ID: 2149865

      Bland det viktigaste som anlänt är bakgrunden och den provades ut tillsammans med belysningen häromdagen. Valet föll på en BTN Slimline (white limestone) som jag länge varit sugen på och jag måste säga att den översteg mina förväntningar rejält i det lite blåaktiga ljuset jag har installerat. Till detta har jag tänkt mig ljus kvartsgrus/sand i två olika grovlekar.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-01 17.09.41.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,0 KB
ID: 2149866

      Monteringen av min nya bänk/möbel är nu på gång, materialet är till största del ihopsamlat och stommarna ihopskruvade så ikväll är det dags att sätta de bärande lättbetongblocken på plats och dra ihop dem med köksstommarna.

      Då själva karet befinner sig på annan ort och allt material finns i den gamla lägenheten tar det lite tid från idé till genomförande i den nya lägenheten, men börjar alltmer falla på plats. Så om tiden räcker till så är planen att jag ska börja kapa, montera och limma bakgrunden under morgondagen!
      Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
      Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Hej Martin
        Det skall bli roligt och spännande att följa ditt projekt, det verkar välplanerat.
        Jag kan tänka mig att lättbetongen, white limrstone och kvartssand blir en
        lyckad kombination.
        //Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Martin Knagg
          • November 2012
          • 52

          #5
          Hej, väldigt trevligt med någon som följer projektet! Ja det tror jag också att det kan bli! Målet är att få en ljus miljö som inte tar för mycket fokus men som man ser detaljrikedomen i när man tittar efter den.

          Såhär långt tycker jag det är rätt skönt att ha ett tomt blad att börja på när planeringen satte igång jämfört med mitt förra(tillika första) projekt där jag fick med vatten i dunkar och alla fiskar i påsar som man behövde dra igång så fort som möjligt. Det lämnar ju en hel del mer utrymme för planering och ändringar under projektets gång.

          Blocken kom på plats men fäst-elementen var restnoterade i byggvarubutiken så jag kunde dessvärre inte få ihop bänken helt och hållet men en utprovning av block och stommar kunde iallafall göras och såhär långt är jag nöjd med resultatet.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-07 20.17.50.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,4 KB
ID: 2149870

          Nästa steg blir att kapa till och måla träskivan samt att fixa lämpliga distanser till stommar och block dels som underlägg mot golvet men även för passformen mellan block och stommar kontra träskivan. Ikväll är det dock bakgrunden som står i fokus så förhoppningsvis kan jag presentera bilder på resultatet under veckan.

          Har även fått ett par leveranser till, så det skall bli spännande att se det tilltänkta bottenmaterialet samt några stenar och rötter som nu befinner sig på postens utlämningsställe!
          Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
          Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

          Kommentar

          • Martin Knagg
            • November 2012
            • 52

            #6
            Avlägsnade frigolit-stöttorna som användes för huvuddelen av bakgrunden igår och det såg riktigt bra ut. Nästa steg är att limma dit sektionen som ska dölja insug till ytterfiltret, värmare etc och även den tunnaste sektionen som jag tänkte anpassa så att den skall fungera som en terrass. Väntar med bilder på resultatet tills allt är färdiglimmat.

            Födelsedagsfirande och flyttaktiviteter kommer i vägen för akvariefix i helgen så det blir nya friska tag på måndag. I slutet av nästa vecka är målet att ha startat upp karet med både vatten och filtret som jag har i drift i mitt gamla kar för att få en så smidig övergång som möjligt!
            Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
            Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

            Kommentar

            • Martin Knagg
              • November 2012
              • 52

              #7
              Onsdag och med det en utmärkt dag för en uppdatering!

              Den sista limningen utfördes igår och både terrassen och värmar/utsugs-skyddet kom på plats, är mycket nöjd med utfallet! Min tanke är att lämna det öppet bakom skyddet så det egentligen bara blir en slags skärm... Jag tror inte det är någon fara med att fiskarna kan komma åt värmaren då jag på ett tidigt stadium i mitt förra kar hade värmaren fritt och utan olyckor, vidare är idén även att malarna ska kunna söka skydd bakom skärmen. Ser det inte direkt som något problem om övriga fiskar vill gömma sig bakom då de förmodligen utnyttjat de andra gömställen som blir när övrig inredning kommer på plats, och det i sin fulla rätt. Kan bli föremål för att tänka om på det området men är hoppfull om att det ska falla väl ut!

              Ännu en grusbeställning har anlänt och såg riktigt bra ut, i och med det så har alla prylar som behövs i inledningsskedet kommit, blev en rätt lång lista men den uppsatta budgeten på runt 5000:- för hela projektet har en hel del utrymme kvar. Då har jag visserligen inte räknat ytterfiltret som jag hade sedan innan men det kan komma att uppgraderas längre fram. Komplett lista på ingående detaljer för den som är intresserad kommer när jag gör en sammanställning av projektet efter uppstart.

              Ikväll är planen att kapa träskivan som akvariet ska vila på, för slutfinish föll valet på svart lasyr och även det kommer göras under kvällen.Den tidigare brist jag hade på passande fäst-element och krysstag är nu åtgärdad så den slutgiltiga monteringen av akvariemöbeln är nu möjlig och kommer ske under veckoslutet. Då tänkte jag även passa in och jämna ut hela möbeln om detta behövs. Den ursprungliga plan jag hade med att fylla på karet i slutet av denna veckan har omförhandlats lite, men glider nog inte längre i tidplanen än till början på nästa.

              Flyttlasset från lägenheten går under söndagen och har lite högre prio än akvariefix för tillfället, men jag gör mitt bästa för att sticka emellan med lite av den varan också.

              På återhörande!
              Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
              Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

              Kommentar

              • Martin Knagg
                • November 2012
                • 52

                #8
                Slutsatsen efter att ha jobbat med BTN slimline är att det inte bara är fantastiskt välgjorda och detaljrika moduler, utan även hur lättjobbat materialet är! För bearbetning i den lite hårdare ytan passar ett fintandat bågfilsblad alldeles utmärkt, och i det lite mer porösa materialet på baksidan går det med fördel att använda en brytbladskniv av smidigare modell för rörelsefrihetens skull.

                Jag vill påstå att det är värt varenda krona för denna bakgrund när man skall bearbeta den, i jämförelse med exempelvis den Ekol-bakgrund jag hade i mitt förra kar som visserligen hade rätt bra finnish för sitt pris, men var mycket mersvårarbetat ifall någon anpassning behövde utföras! Så tveka inte att använda en BTN om det skulle finnas i tankarna!

                Var under gårdagskvällen hos föräldrarna och kapade den solida träskiva som karet skall vila på. Passade på att avlägsna "frigolitstöden" efter den slutgiltiga limningen i karet när jag ändå var där eftersom det för tillfället står där. Kunde inte hålla mig ifrån att ta några bilder och dessa kan beskådas nedan:

                Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-16 20.06.56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,8 KB
ID: 2149999
                Översiktlig bild
                "Skärmskydd" för teknik till vänster. Terrassen till höger går i vinkel ut i hörnet på akvariet.


                Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-16 20.07.30.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,3 KB
ID: 2150000
                Infästning av terrass
                Anledningen till att jag stöttade upp modulen i bakkanten med frigolit var att dels slippa att lägga silicon i hörnfogen på karet då btn-modulen ligger ända ut i hörnet, både av designsjäl men även för stödet. Eftersom jag vill ha en stor nivåskillnad får jag även effekten att det blir ett par stöd för substratet och gruset som i annat fall har en stor tendens att vilja jämna ut sig.


                Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-16 20.07.42.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,8 KB
ID: 2150001
                "Skärmskyddet"
                Bakom denna skärm finns utrymme för såväl utsug till ytterfiltret, doppvärmare och mätprobe till fast Ph- och tempmätare. Anpassade även platsen bakom så att jag får plats med ett litet powerhead i ovankant ifall cirkulationen i karet inte skulle uppnå önskad effekt. Tog en liten bit av det jag kapade från en av modulerna för att göra ett litet stöd från skärmmodulen i överkanten. Då denna syns när man tittar in i akvariet både framifrån och från sidan var det viktigt att stödet inte avvek från bakgrunden och blev iögonfallande. Den går som synes på bilden från övre hörnet på skärmen och fäster mot bakgrunden. Tanken är att den inte bara ska fungera som stöd för modulen utan att det även är en förberedelse i det fall jag skulle vilja göra en skiljevägg som förhindrar fiskar från att komma in bakom skyddet.
                Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
                Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

                Kommentar

                • Maria S. Edström
                  • November 2012
                  • 95

                  #9
                  Kul att hitta en ny intressant tråd såhär när vintern närmar sig (första snön föll nu på förmiddagen här i Umeå)! Spännande idé med terrassen! Jag har funderat flera gånger på en bra lösning att kunna ha substrat i olika nivåer utan att allt planas ut, och du verkar ju vara något bra på spåren Skall bli kul att se när väl gruset är på plats!
                  Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                  Kommentar

                  • Martin Knagg
                    • November 2012
                    • 52

                    #10
                    Kul att du snubblade över min tråd då Jaså, det känns tidigt, här i Blekinge är det runt 10-12 plus och regn.

                    Ja, det återstår att se om det var en bra idé eller ej men jag är hoppfull, är tänkt att jag ska få i grus och lite så till helgen, sen kan jag lämna en rapport framöver när allt lagt sig till rätta, om gruset och allt stannar kvar

                    Tanken är ju även att ha växter på upphöjningen och då skall förhoppningsvis rötterna binda upp det lite!
                    Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
                    Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ort i avataren säger älmhult

                      i text anges blekinge

                      tre tolkningar får man:


                      1) De har grävt upp Älmhult, inkl kamprads små byggen och dumpat dom i blekinge

                      2) De har utan att meddela dragit helt nya gränser upp vid blekinge/småland/skåne

                      3) geografilektionerna i skolan är inte vad de borde vara


                      Sorry....kunde inte låta bli....


                      I övrigt är jag ganska impad av den där terasstanken.....klart innovativ...kan bli skitsnyggt....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Martin Knagg
                        • November 2012
                        • 52

                        #12
                        Hahaha ingen fara

                        Det finns faktiskt ett fjärde alternativ, tog mig lite tid på kafferasten på jobbet som ligger i Olofström så det var svaret på gåtan om min ortstillhörighet

                        Trevligt att du gillade den! Förhoppningen är att terrassen ska smälta in när grusen kommer på plats och vara en sån detalj som man ser när man tittar lite närmare.
                        Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
                        Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

                        Kommentar

                        • Martin Knagg
                          • November 2012
                          • 52

                          #13
                          Nu har krutröken lagt sig efter helgens flytt och från det har både en lägenhet och ett akvarium växt fram!
                          Arbetet har skett gradvis från lördagen fram till onsdagen och nedan kan ni i någorlunda kronologisk ordning beskåda bilder längs vägen fram tills det att allt är på plats och första rundan med fiskar och växter kommit på plats.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-19 16.59.53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2150175
                          Bänkbygge
                          Blocken har fått sina tvärstag på baksidan och hela konstruktionen har vägts in mot det något ojämna golvet då man redan på detta stadiet låser konstruktionen med tvärstagen. Lättbetongen är lättarbetad och fungerar utmärkt att göra hål i med skruvdragare utan slagfunktion. Lätt expanderade plugg och 40mm skruv användes till alla infästningar.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-19 21.26.24.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,4 KB
ID: 2150176
                          Allt på plats
                          Bänken färdigbyggd och ställd på plats ovanpå en matta med gummiklädd undersida för att kunna blaska lite utan att skada golvet.
                          Distanser har lagts till på ett par ställen mellan bänk och skiva så att karet i sin tur skulle vara helt i våg, 1mm i skillnad på 110cm ansåg jag vara ett bra slutresultat.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-19 21.31.46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,8 KB
ID: 2150177
                          Substrat
                          Substratet jag använde var JBL AquaBasis plus, detta spred jag ut längs de stråk jag huvudsakligen tänkt mig att ha växter.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-19 21.50.44-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2150178
                          Grus
                          Grusen bestod av två olika grovlekar av kvartskross varav den ena mer liknade sand. Fyllde huvudsakligen med den grövre men gjorde en kil i mittsektionen med sanden för att få en lite levande effekt. Förövrigt så kan jag nämna att grusen, som var av märket "Orbit" är väldigt bra framförallt när det kommer till att den ska sköljas, både sanden och grusen kändes som den var försköljd och krävde således inte i närheten så mycket jobb som tidigare grusfabrikat jag varit i kontakt med.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-19 22.17.40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,7 KB
ID: 2150179
                          Plantering
                          Hällde i lite vatten för att enklare plantera växterna. Till följd av substratet och Bio Nitrivec blev det riktigt grumligt.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-23 22.24.14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,6 KB
ID: 2150180
                          Dags för lite liv
                          Vattnet klarnade och första rötterna och stenarna kom på plats, även några fiskar fick komma in när alla värden legat stabila ett par dagar. Ser lite artificiellt ut med sansibar-stenarna änsålänge, men jag tror att det kan bli bra när allt grott in sig och mer växter kommer på plats tillsammans med mossa och lite alger i karet.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-23 22.34.56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,4 KB
ID: 2150181
                          Månbelysning
                          Avslutar med en bild på månbelysningen, som ännu inte fått sin rätta placering men iallafall provades ut i karet när det mörknat.
                          Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
                          Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #14
                            Snyggt! Kul med bilder "hela vägen" och bra ide med "teknikhörnan" bakom BTN!
                            Senast redigerad av heba; 24 October 2013, 22:10.
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Skitsnyggt fram tills, nerå :P fixa massa rötter och sten som du kan bygga en najsig layout med. Bänk,kar,bakrund,matta,lampa intrygget är grymmt najs, lite najsig inredning så äru hemma. såg så tomt ut .D

                              Kommentar

                              Arbetssätt...