80L Tanganyika-hörnkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    80L Tanganyika-hörnkar

    Jag upphör aldrig att förvånas över denna underbara kvinna!
    Hon kom hem idag och höll med om att det faktiskt var ganska snyggt med ett akvarium i hallen, trots att placeringen i hörnet bakom kylskåpet egentligen inte ser riktigt klok ut! Dock fick jag dyrt och heligt lova att slopa köks-nanoprojektet, men något får man ju alltid offra i en förhandling och just den här behövde ju knappt ens äga rum!

    Tyvärr kommer jag redan i inledningsskedet att besvära er med dumma frågor och då börjar vi med en teknisk sådan rörande möbeln i fråga:

    Hur i herrans namn har man vågat använda en möbel som bara stödjer bakrutorna och vad gör man åt detta?
    Tänker mig att det kanske skulle fungera med en tjock gummimatta av den typen man använder under vinylspelarna när man spelar ute?
    Eftersom jag planerar att använda en betydande mängd sten i inredningen vill jag ju absolut att HELA karet ligger dikt an underlaget...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 011020131879.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,0 KB
ID: 2184252Klicka på bilden för större version

Namn: 011020131883.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,2 KB
ID: 2184253
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kanske ska tänka på att bygga en ny bänk?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      alternativt. kapa ur en bit ur hyllan i skåpet( eller ta bort hyllan helt) o sen smälla dit en regel i mitten från "golv" till "tak" som kan stötta upp framsidan.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Den där glipan lagas billigast och lättast genom att fylla på med vatten

        Jag skulle bytt topp skivan på bänken

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag hade reglat upp :P

          jag har en liknade byggd möbel till mitt 110L ( skåp av skivor o en skiva ovan på) med tanga o massa massa tunga stenar, så jag reglade upp i skåpet så jag kunde sova bättre :P jag gick nog lite overkill men tog spillbitar jag hade hemma. en regel i mitten, precis bakom där dörrarna går ihop hade nog gjort susen
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ja, det blir nog till att bygga nytt, blir ju inte allt för krångligt att bara kopiera måtten på den gamla!
            Däremot lägger jag nog till en regel i mitten som Hannes föreslår.
            Visserligen håller det ju, det var vatten i karet fram tills i förrgår, men som detta ser ut har jag inte ens lust att provfylla! Jag kan ju kika in under karet och se att det står på bakrutorna med mer eller mindre hela bottenrutan hängande, fattar inte att de vågade ha det så...

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              jag hade reglat upp :P

              jag har en liknade byggd möbel till mitt 110L ( skåp av skivor o en skiva ovan på) med tanga o massa massa tunga stenar, så jag reglade upp i skåpet så jag kunde sova bättre :P jag gick nog lite overkill men tog spillbitar jag hade hemma. en regel i mitten, precis bakom där dörrarna går ihop hade nog gjort susen

              Jasså du tror det räcker att regla upp?
              Själv har jag ju fått för mig att spånskiva inte är ett optimalt material när det kommer till hållfasthet...

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ja det räcker. jag har mellan 60-80 kg sten i mitt kar. ( iaf var det så tungt att jag knappt kunde bära in det i lägenheten) o det håller hur fint som helst

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jag reglade mest upp för att det mest skulle hålla ifall man råkar stöta till karet ( typ vid vattenbyten eller så) så att inte skåpet bara vek ihop sig. men rakt tryck ovanifrån håller det nog för utan tvekan. det är ju en akvariemöbel som ska klara karet så.

                  du kan ju sätta en regel längst bak o en i varje hör bakom gångjärnen till dörrarna o sen en i mitten så tror jag det håller fint.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Får fundera lite på det här, jag har ju ingen brådska nu när jag har två andra kar att pilla med under tiden!

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Det finns ju svarta aluminiumben som är till skrivbord som är tunna och fina och dessutom har justerbar fot att köpa billigt på en bygghandel.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Jaha, sedan karet ställts upp i hallen klarar jag inte av att släppa funderingarna kring inredningen...

                        Problemet med möbeln kommer jag att ignorera ett litet tag eftersom min gode vän André "Roots" Karlsson, en förstklassig frilansmusiker och producent dessutom råkar vara snickarmästare, så han får komma och hjälpa mig med det där vid tillfälle! Jag har visserligen fullt förtroende för Hannes som delat med sig av sina erfarenheter här i tråden, men det känns ju lite extra tryggt när någon fysiskt kan känna lite på grejerna också!

                        Så till inredningen! Jag funderar och funderar, och hur jag sedan bygger upp inredningen beror ju på vad karet kommer att inhysa...
                        Jag har ju drömt om prinsessor så länge jag kan minnas men 80L känns ju i minsta laget... Hade ju tänkt mig ett minst dubbelt så stort kar, men detta kommer helt enkelt inte på frågan i den lilla 20-talsstugan där vi bor. Därför känner jag att jag kanske måste ompröva mitt val av invånare till T-karet, eller?

                        Skulle jag ändå bestämma mig för att försöka med prinsessor blir det ju så mycket sten som möjligt, och det som för mig då ter sig mest naturligt skulle ju vara att bygga ungefär från mitten och hela vägen upp i hörnet! Då kommer vi till nästa problem...

                        Jag tog hem ett saxmunstycke för att kunna spela på en gammal Martin Handcraft från 1925 som är i dåligt skick och det munstycket vägrar jag helt enkelt lämna tillbaka, så det var ju bara att åka ner till Windcorp och pynta in nästan femtusen spänn samt vinka farväl till den akvaristiska budgeten för ett bra tag framöver... Här sitter jag nu med endast en Fluval4+ att filtrera karet med och det kommer ju knappast att bli speciellt snyggt ens om man vill!
                        Därför funderar jag lite på att sätta åbäket längst in i hörnet och försöka dölja det med sten så gott det går, men då spricker ju den ursprungliga inredningsidén jag hade.
                        Alltså blir den slutgiltiga frågan i denna vägg av text: Finns det något BILLIGT ytterfilter som man vågar använda inomhus på marknaden?

                        Det här blev naturligtvis alldeles för mycket text på samma gång, men om någon nu till äventyrs skulle orka ta sig igenom är jag mycket tacksam för alla tips och funderingar på mina små I-landsproblem! Det här snurrar runt i huvudet på mig dagarna i ända, och till helgen måste jag till råga på allt elände ställa mig och måla fasad...
                        Senast redigerad av Mr Woods; 04 October 2013, 00:40.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Sv: 80L Tanganyika-hörnkar

                          Härligt med långa inlägg

                          Till din fråga om ytterfilter har jag inget svar på.
                          Men jag tror att du skulle kunna ha ett par prinsessor i det akvariet utan problem

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Kan du inte bygga upp sten som ett v med öppningen mot hörnet, bubba i filtermatta och bara köra en liten pump längt upp. Men det är ju jag det som är stenfantast.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Kan du inte bygga upp sten som ett v med öppningen mot hörnet, bubba i filtermatta och bara köra en liten pump längt upp. Men det är ju jag det som är stenfantast.
                              Så hade man visserligen kunnat göra, jag har ju en lämplig pumpskalle, men jag vill liksom inte ha sug genom röset. Tänkte att det skulle hällas sand över alltsammans och låta det utgöra grävutrymme för sessorna... Annars var det ju en god idé!

                              Hittar jag inget nästan gratis ytterfilter så inreder jag nog som jag vill ändå, så får Fluval4:an sitta och vara ful tills jag har råd med något bättre!
                              Alternativet att ha en stor stenhög i mitten finns ju fortfarande, då kan jag nog dölja filtret bakom. Dock har jag snöat in lite på grundtanken att ha fullt med sten i hörnet...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...