80L Tanganyika-hörnkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #16
    Stenarna kan du ju limma ihop med silicon på baksidan så du inte får sug och lämna små hål nere i bakkant. Kan ju inte kosta mer än en silicontub, en tur i naturen och blå filtersvamp.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Det låter ju lite spännande, men karet är litet och skall inredas på ett ganska så kaotiskt sätt, får fundera några varv till på detta!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Dags för en liten lägesrapport (trots att det inte händer så mycket...).
        Efter att ha kollat in Mats stugtråd ett bra tag nu har jag slutgiltigt bestämt mig för att INTE låta prinsessor gå i ett 85L! Däremot har jag fått upp ögonen för en riktigt häftig liten snäckskalslekare Lamprologus ocellatus, som jag istället skall hålla i det här karet!
        Dessutom tog jag ju hem ett fint pris i fototävlingen, så nu har både bakgrunds- och filterfrågan automatiskt fått en lösning! Jag har nämligen grejer hemma för att göra något åt det här hållet:

        Tycker det borde räcka för ett så pass litet kar! Nu hoppas jag bara att jag lyckas hålla mig tills jag får hem mina slimlinesektioner som jag vann...

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Sån filterlösning skall jag göra med i mitt kommande 152 liters såg denna lösning med egna ögon igår hos Anders.

          ocullatusen har jag haft med, fart fylld lite fisk som är mycket snygg snäcklekare
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Jag tycker det ser svinbra ut, men jag kommer försöka få in lite mer filtermedia, och dela upp det i två kassetter för att kunna rengöra bara en åt gången och på det viset spara så mycket filterbakterier som möjligt!

            Nu kommer i alla fall äntligen "snickar Karlsson" och blänger lite på möbeln i dagarna, så får vi se vad han tycker jag skall göra åt den. Blir ju inte något jättestenröse nu när jag inte skall ha sessor i alla fall...

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #21
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Dags för en liten lägesrapport (trots att det inte händer så mycket...).
              Efter att ha kollat in Mats stugtråd ett bra tag nu har jag slutgiltigt bestämt mig för att INTE låta prinsessor gå i ett 85L! Däremot har jag fått upp ögonen för en riktigt häftig liten snäckskalslekare Lamprologus ocellatus, som jag istället skall hålla i det här karet!
              Dessutom tog jag ju hem ett fint pris i fototävlingen, så nu har både bakgrunds- och filterfrågan automatiskt fått en lösning! Jag har nämligen grejer hemma för att göra något åt det här hållet:

              Tycker det borde räcka för ett så pass litet kar! Nu hoppas jag bara att jag lyckas hålla mig tills jag får hem mina slimlinesektioner som jag vann...
              Fundera lite till :-)

              Det går nog fint med en hane och kanske 2 honor, men trots sin litenhet verkar det vara en ilsken och revirhävdande fisk för många.

              Hade du tänkt att ha fler fiskar så överväg similis eller multifasciatus som båda är kolonilevande och därmed accepterar kompisar utan för mycket bråk.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Jag hade ju tänkt försöka ha två hanar och kanske fyra honor, men det är bäddat för katastrof i så litet kar menar du?

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Jag hade ju tänkt försöka ha två hanar och kanske fyra honor, men det är bäddat för katastrof i så litet kar menar du?
                  Nej, jag menar inte att det blir katastrof bara att många verkar få problem med revirhävdande fiskar i små akvarier... Det kan ju gå. Feel lucky, punk? :-)

                  Beror väl helt på hur stora revir de sedan tycker de vill ha.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #24
                    Hehe, jag hoppas på att kunna ha en grupp på fem-sex stycken till att börja med, men jag får väl överväga multisar en gång till i alla fall, såg riiiktigt biffiga i Trollhättan härom veckan! Trodde inte de kunde bli så stora...
                    Morgan i Trollhättan sa att ocellatus är väldigt roliga, håller på och knycker snäckor av varandra och så, med damerna i!

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Hehe, jag hoppas på att kunna ha en grupp på fem-sex stycken till att börja med, men jag får väl överväga multisar en gång till i alla fall, såg riiiktigt biffiga i Trollhättan härom veckan! Trodde inte de kunde bli så stora...
                      Morgan i Trollhättan sa att ocellatus är väldigt roliga, håller på och knycker snäckor av varandra och så, med damerna i!
                      Klipper in en liten kort del av att inlägg i annat forum om ocellatus:

                      "I Tanganyika cichlids in their natural habitat av Ad Konings 1998 står det "Several females may settle in the male's territory, but, as females can be aggressive among themselves, their shells must be well-spaced."
                      Sen står det att det normala avståndet mellan honor är 80 - 100cm, hur stort hanens revir är står tyvärr inte men det bör ju vara lite större än så."

                      Vad som sedan kan gå att lösa med inredning etc återstår ju att se, men tror du har stor risk för stora problem med 5-6 ocellatusar i så litet akvarium.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #26
                        Jag skulle vilja "chima in" här lite om det simpson nämner - och som jag håller med om.
                        Vad vi ser, när man studerar L. ocellatus naturliga beteende, är ett visst haremsaktigt beteende. Alltså att en hane kan leka av ett antal honor inom ett visst område. Vad vi inte riktigt tänker på är omfattningen av detta område - eller revir.
                        Det är just detta som är attraktivt med exempelvis L. ocellatus, att det i ett mindre kar, till en början, nästan utslutande startar med att en liten grupp omedelbart sätter igång med revirhävdning och lek.


                        Det beteendet är givetvis väldigt roligt och ger en känsla av att allt fungerar utan problem. Vad som ofta händer dock, är att (vi tänker oss ett kar på runt 100-liter) en eller flera hanar delar upp revir, och hävdar dessa aggressivt. Honorna blir allt mer territoriella och det är ofta bland dessa bekymmer uppstår efter en tid. Det blir intensiva revirstridigheter och till slut uppstår det en obalans som är ohållbar i ett mindre kar.
                        Här finns inga exakta "regler" som säger hur och när en obalans infinner sig - men risken är överhängande att det sker förr snarare än senare.


                        Johan, om man tänker sig ditt hörnkar, inreder detta med finkornig sand och bildligt talat täcker bottnen med snäckor, så skulle kanske en hane kunna hålla ordning på två honor. Honorna skulle med hjälp av alla snäckor snart hitta sina revir så långt från varandra som möjligt - antagligen i två hörnen på karet.


                        Nu säger många; johoodå, det går visst att ha fler än en hane och två honor i ett mindre kar!
                        Jag håller med - jag har själv haft fyra par i ett 100-literskar, och det fungerade... en tid, men blev ganska snabbt ohållbart, med intensiva stridigheter och till slut ett avstannande av lekar o.s.v.


                        Vill du testa L. ocellatus i ditt kar, så gör ett försök - det blir säkerligen mycket trevligt och intressant. Det kommer att lekas och stås i, men var beredd på att det med tid kan bli problem.
                        Som simpson nämner tidigare, skulle nog multisar kunna bli ett mer långvarigt och "fredligt" inslag i ditt kar.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #27
                          Jag tackar ödmjukt för herrarnas synpunkter!
                          Det får bli att fundera en runda till, och så kanske det slutar med att jag åker upp till Trollhättan och hämtar Morgans multisar istället, vi får se...

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            #28
                            Den här tråden ska jag följa - är själv i färd med att starta upp ett 125 l som jag tror att jag ska ha tanganyika i. Behöver både inspiration och tips.
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              #29
                              Lägger en prenumeration.
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #30
                                Jag var hemma hos Kjell och hämtade min BTN-bakgrund förut idag! Den är mer än lovligt snygg när man skarvar den som det är meningen att man skall göra, så nu tvekar jag lite inför att börja kapa i den och slösa bort den på det lilla hörnkaret... Den hade ju suttit som en smäck i mitt 200L som säkerligen kommer att startas om någon gång i framtiden...

                                Finns det kanske någon annan, billigare bakgrund av samma typ? Isåfall sparar jag hellre denna till eventuell omstart av 200L.
                                Senast redigerad av Mr Woods; 19 January 2014, 21:36.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...