Operation Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    ser najs ut. men lite grenar så du får lite höjd blir det nog snyggt. räkorna måste ju ha nånstans att klättra på . annars är de ju bara på botten hela tiden :P

    Kommentar

    • Tobbut
      • September 2013
      • 22

      #17
      Jo jag var i blomsteraffären i stan, på granngården, på plantagen, på a6 och flera andra affärer som sålde dekorationer och grejer. Ingen hade någon form av hassel eller liknande. I blomsteraffären på stan sa dom att dom får in hassel senare under hösten när de tappat löven och så. Om någon råkar ha en gren över annars köper jag den gärna.

      Kommentar

      • Tobbut
        • September 2013
        • 22

        #18
        Har letat ett tag nu och kommit fram till att växterna jag köpt är Hornsäv och Japonicagräs. Skriver det här mest av den anledningen att jag förmodligen lär glömma bort det...

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Sv: Operation Räkvas

          Ursprungligen postat av Tobbut
          Jo jag var i blomsteraffären i stan, på granngården, på plantagen, på a6 och flera andra affärer som sålde dekorationer och grejer. Ingen hade någon form av hassel eller liknande. I blomsteraffären på stan sa dom att dom får in hassel senare under hösten när de tappat löven och så. Om någon råkar ha en gren över annars köper jag den gärna.
          Bor du i Jönköping? :-)

          Man behöver ju inte ha just hassel. Finns ju andra grenar med. Äppelträd tex

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #20
            Ursprungligen postat av Tobbut
            Har letat ett tag nu och kommit fram till att växterna jag köpt är Hornsäv och Japonicagräs. Skriver det här mest av den anledningen att jag förmodligen lär glömma bort det...
            Skulle nog tro att det är Cabomba (Cabomba aquatica) och "ciklidgräs" du hittat, är inte helt säker dock Cabomban är något svårare, men bara du har tillräckligt med ljus så brukar det inte vara någon fara. Snabbväxande är den ju med. Ciklidgräset däremot brukar inte hålla så länge i akvarium, är egentligen en sumpväxt, men förhoppningsvis har jag fel där
            Red moor-bitar kan vara lite tunna och snirkliga ibland med, kan ju se om någon akvarieaffär har sådana inne annars. Verkar inte färga vattnet nämnvärt heller vad jag märkt.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Tobbut
              • September 2013
              • 22

              #21
              Jodå jag bor i Jönköping. Och det där med växterna stämmer säkert, har egentligen ingen aning om vad det är för några...
              Har några äppelträd men tycker inte grenarna är tillräckligt krokiga. Jag var och kollade på de där Red moor-grenarna men nästan 300:-/kg för dessa jätteklumpar känns lite mycket med tanke på hur lite jag behöver, och bryta av en gren i affären är de nog inte så pigga på. Får förmodligen vänta till de börja säljas nu i höst. Har fortfarande blomsterlandet och ett par tre strycken småaffärer kvar där de kanske har hassel.

              Kommentar

              • Tobbut
                • September 2013
                • 22

                #22
                Förresten, om jag binder fast lite javamossa, christmasmossa eller liknande på min blivande gren, kommer mossan hålla sig till grenen till det spridit sig till bottnen eller kommer det börja växa mossa lite varstans? Om det håller sig till grenen kan jag alltid lyfta ur bara grenen och rensa lite när det behövs och även skapa en till "våning" längre upp i vasen där räkorna kan hänga. Finns det även växter man kan sätta fast på grenar istället för mossor?

                Kommentar

                • Tobbut
                  • September 2013
                  • 22

                  #23
                  Ett par bilder till nu när dagsljuset inte påverkar längre.
                  Min vinkel av akvariet som jag får sittandes i min fotölj.


                  Åså en till liten bild

                  Kommentar

                  • Tobbut
                    • September 2013
                    • 22

                    #24
                    Var i sista blomsteraffären jag kunde komma på idag, blomsterlandet, och tro det eller så hade de en hasselgren som jag fick för 129:-. Torkad och klar var den då de haft den sedan förra hösten. Så här såg den ut:


                    Efter att alla frökapslar blivit avplockade började "styckningen"... Kvar blev i alla fall 5 grenar varav en, efter en noggrann rengöring, nu är nedtryckt i vasen. Funderar på lite mossa på toppen på ett litet nät eller liknande så det ser ut som ett savannträd.

                    Kommentar

                    • Tobbut
                      • September 2013
                      • 22

                      #25
                      Två frågor:
                      Tror ni en Anubias nana skulle fungera i toppen på grenen? Jag vet att de gärna växer på rötter och liknande. Eller ska jag testa med javamossa? I så fall är frågan hur snabbt det sprider sig och om det bara sprider sig från grejen jag sätter fast den på eller om det börjar växa överallt?
                      Vad matar ni era räkor med och hur ofta? Har sett väldigt många olika svar från flera gånger om dagen till var 3:e dag. Räcker vanlig fiskmat eller ska man ha annat också?
                      Senast redigerad av Tobbut; 22 September 2013, 19:19.

                      Kommentar

                      • Tobbut
                        • September 2013
                        • 22

                        #26
                        Ett par skarpare bilder

                        Kommentar

                        • Tobbut
                          • September 2013
                          • 22

                          #27
                          Har införskaffat mig lite javamossa som jag fäst på min hasselgren:


                          De stora nyheterna är att de första räkorna nu är i vasen. Några hungriga Crystal Red blev det.


                          Kommentar

                          • Tobbut
                            • September 2013
                            • 22

                            #28
                            Statusrapport:
                            - Räkorna mår fint
                            - Trots att hasselgrenen torkat i nästan 1 år har jag fått vita "slembollar" över där jag klippte av andra grenar. Antar att det är stärkelse eller något som försvinner av sig självt.
                            - Mossan är nu täckt med ett grönt lagen av "slem" eller liknande. Är det såhär mossan beter sig i nytt kar, är det dålig mossa eller vad är det för nåt? Räkorna verkar inte må dåligt av det i alla fall.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...