Operation Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbut
    • September 2013
    • 22

    Operation Räkvas

    Ooookej, då var det dags att införskaffa mitt första egna akvarium. Jag har fastnat för det här med räkvaser och håller på att planera lite.

    Vad som är beställt:
    Vas - Ikea Bladet 45 cm
    Filter - Aquael Fan Mini Plus
    Grus - Svart

    Vad som behöver införskaffas:
    Växter - Några tips? Vet att räkor gillar mycket spretande grejer. Tänker mig en liten och en lite större växt.
    Räkor - Vilka rekommenderar ni?
    Snäckor - Vilka rekommenderas?
    Lampa - Någon speciell som rekommenderas? Tänkte annars leta på second-hand.
    Annat - Har letat genom de flesta blomsteraffärerna i staden utan att hitta någon form av trollhassel eller liknande. Tips på något istället för hassel eller något mer?
  • Tobbut
    • September 2013
    • 22

    #2
    Kan förresten tillägga att vasen har en medeldiameter på 21 cm vilket ger en volym på 15 liter, inte 20-23 liter som skrivits tidigare. Bara ifall någon undrar.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hej

      lite tips då :P

      räkor som är lätta o funkar bra är körsbärsräkor. tål rätt stort spann på temp o lätta att ha o göra med.

      jag köpte min hassel på en blomsteraffär.

      räkor gillar mossa. där kan de gå o plocka mat o lager etc. så tex javamossa eller nån annan funkar fint.

      jag körde aquael unifilter 260, men räksäkrade genom att ta bort filterbehållaren o istället sätta dit en filterpatron från ett billifilter.



      som lampa funkar ikeas Beryll bra.

      Kommentar

      • Tobbut
        • September 2013
        • 22

        #4
        En liten uppdatering.
        Vasen är på plats och lampan är installerad. Valet blev ikeas 49 kronors "Kvart" och som ljuskälla valdes Ikea "Ledare" 4 W LED-lampa på 200 lumen.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ser bra ut det där

          Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

          Kommentar

          • Tobbut
            • September 2013
            • 22

            #6
            Pumpen är nu hemkommen, likaså gruset och imorrn blir det växter

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Vilka räkor har du planerat att ha i vasen?? Jag kör med Crystal Black räkor i min vas.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Tobbut
                • September 2013
                • 22

                #8
                Startar med Crystal Red och kommer sedan lägga till några Crystal Black också har jag tänkt. Enligt vad jag hittat på diverse forum blir avkomman väldigt sällan Crystal Brown så det borde vara lugnt. Förresten måste man köra in ett akvarium med fiskar och grejer eller räcker det med att låta det vara igång några dagar. Om jag skulle använda fiskar, fungerar det med några neontetror/kardinaltetror etc?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  skit i fiskarna. du kan köra in med räkor

                  Kommentar

                  • Tobbut
                    • September 2013
                    • 22

                    #10
                    Okidoki. Ska se om jag kan få tag på någon algätande snäcka imorrn och sedan skaffa några red crystal under nästa vecka som inkörare.

                    Kommentar

                    • Tobbut
                      • September 2013
                      • 22

                      #11
                      Snäcka blev det tyvärr ingen då personen som kunde allt om snäckor/räkor i butiken slutat och det som fanns var vad som fanns kvar efter personen slutat. MEN, ett par växter och en liten mangroverot blev det och nu är räkvasen igång, dock utan invånare.
                      Vilken inställning på filtret passar i den lilla 15 litersvasen tror ni? För tillfället är den satt på så lågt utblås som det går, max är på 240 l/h eller något sånt. Ska ta några foton när syrebubblorna försvunnit.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Sv: Operation Räkvas

                        Tja malaysiska sandsnäckor funkar bra. O posthorn.

                        Kör filtret på max. Så vasen syresätts ordentligt

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Tobbut
                          • September 2013
                          • 22

                          #13
                          Ska jag alltid köra filtret på max eller gäller det bara i början? I såfall, hur långt ska jag sänka det sen efterhand? Funderar på någon av de snäckorna sedan när jag köper mina Black Crystal om någon månad. Både de arterna av snäckor förökar sig i sötvatten utan partner va? Är inte jättetagg på att ha massa snäckor i akvariet som kan kräla ut. Får se hur mina snart inhandlade Red Crystal håller igång akvariet själva de första veckorna.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            alltid.

                            tror posthorn måste vara två st för att para sig. men jag hade äppelsnäcka o malayser i min. äppelsnäckan ramlade ut nån gång men ingen annan

                            Kommentar

                            • Tobbut
                              • September 2013
                              • 22

                              #15
                              Fortfarande mycket bubblor men några bilder fick det bli ändå.


                              Kommentar

                              Arbetssätt...