Theres samlade akvarieeskapader.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thessiell
    • June 2013
    • 46

    Theres samlade akvarieeskapader.

    Här tänkte jag samla bilder och tankar om mina projekt. Har i skrivandets stund igång 5 st akvarium, från en räkvas upp till ett 180L Rio. Är ny på det här med akvarium, förutom den smått obligatoriska upplevelsen i barndomen med slöjstjärtar i en skål som inte slutade sådär jätte bra, så dök det första karet upp i mars i år.

    Har alltid velat pröva på det här med akvarium igen, men varit avskräckt av hur mycket jobb och tid det sägs ta att sköta om. Men så hittade jag av en slump att man kunde ha räkor och dessutom i mindre akvarier, dvs mindre men mer kontinuerligt arbete vilket passar mig utmärkt, och dessa små varelser blev jag totalt förälskad i.

    Efter en del research så flyttade det in ett 30L Dennerle hos min intet ont anande sambo och det fylldes med ett gäng röda körsbärsräkor och ett stim Microdevario Kubotai (Små gröna), mest i fall det skulle vara tråkigt med bara räkor.

    Det slutade med att räkorna visade sig vara det intressanta och de små gröna mest kändes stressande vilket ledde till..

    Att vi hämtade ett begagnat Juwel Rio 180L som de fick flytta in i ;-)

    Senare har det tillkommit två 54L små Eheim akvarium, det ena pga en förälskelse i Chokladguramis och det andra pga en i snäcklekare..

    Står även en vas och väntar på att jag ska bestämma mig för vilka räkor som ska få bo där.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Oj.. här var det en snabb resa. Fyra akvarier och en räkvas sedan mars månad detta året. Redan hårt fast i denna trevliga hobby ser jag..
    Jag har bara att säga välkommen in i akvarievärlden och detta superba forum.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Det är inte svårt att hitta nya trevliga fiskar att stoppa i nya akvarium... gäller att begränsa sig så det inte blir för mycket så man tröttnar istället. Fast får jag bestämma kan man alltid ha ett extra akvarium. ..
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Thessiell
        • June 2013
        • 46

        #4
        Theres samlade akvarieeskapader.

        Börjar med en liten sammanfattning av akvarium nr 2 i samlingen, Rio 180.

        Köptes begagnat i början på sommaren, satt Juwels marin rör i, varav jag har bytt ut ett mot ett Sylvania Grolux. Tänkte egentligen ha Aquastar, men beställde fel så nu får jag stå mitt kast ;-)

        Fick med två pumpar original 600L/H och en på 1000L/H varav den sistnämnda sitter i karet nu. I filtret hade förra ägaren bytt ut den nedre delen till att innehålla två påsar makaroner.

        Invånarna är just nu:

        • Microdevario kubotai, (små gröna). 5st.
        • Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetror (små röda). 4st.
        • Microgeophagus altispinosus, Boliviansk Fjärilsciklid (fjärilar). 2st.
        • Corydoras trilineatus, Leopard pansarmal (Fnuffare). 7st.
        • Corydoras pygmaeus, Pygme pansarmal (Mini-Fnuffare). 8st.
        • Ancistrus sp. (Murvl). 1st
        • Cardina multidentata, Amanoräka. 5st.
        • Neocardina davidi var Red Cherry, Röd körsbärsräka. Okänt antal.
        • Planorbella duryi var blue, Blå posthornssnäcka. Minst 11st.

        Växtligheten har jag inte riktigt så mycket koll på som jag vill ha, en del är köpta namnlösa, en del misstänkt fel märka och en del har jag glömt bort..
        Vet att där finns två sorters Anubias, Javaormbunke, Taiwanmossa, Hornsäv, Vallisneria, en sort Lilaeopsis, en Ludwigia, två små Pogestemon Helferi, någon Cryptocoryne och någon Rotala. Sen finns det även något som ser ut som en kortare variant av Lilaeopsisen.



        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379411687.203193.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2149522
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379411713.135081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,5 KB
ID: 2149523
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379411728.908484.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,3 KB
ID: 2149524
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379411746.156466.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,7 KB
ID: 2149525

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Wow en själsfrände!

          Jag köpte också en räkvas i mars i väntan på mitt måttbeställda 130l. Och så köpte min man platy till räkvasen för de var ju fina (eh men blev lite stora) så då blev det ett 65l på köksbänken. Sedan tyckte man ju räkvasen var lite liten där den stod och så spontanhandlade jag ett 55L och flyttade räkvasen till tvättstugan. Och nu håller vi på att göra om gillestugan i källaren och där ska jag in med ett stort akvarium.

          Kan du inte visa lite bilder? Strunta i om det är intill omöjligt att fotografera fiskar och akvarium, bara gör det.

          Här är min resa: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156661
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Nu kan vi ju hoppa över kommentaren om bilder...vad fint
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Wow, vilket fint kar där på bilderna!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Kul att se hur det växer till sig, det är så ofta man tänker ta foton på sina nyinstallerade kar men glömmer lika snabbt av det...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Kanonsnyggt med den där "stubben" i bortre vänstra hörnet...
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Thessiell
                    • June 2013
                    • 46

                    #10
                    Theres samlade akvarieeskapader.

                    Tackar :-) Roten där hade jag tur att få med när jag köpte akvariet, och när jag väl satt ner den där så var det inte frågan om att den inte skulle vara just där.

                    Ska försöka hålla mig från att pilla tills det har växt till sig mer. Roten till höger åkte egentligen bara dit för att få fjärilarna att komma bättre överens och återfå lugn i karet, vilket fungerade utmärkt när jag lämnat tillbaka två ;-) Dom gruffar ju lite när dom råkas ses däröver, men inget allvarligare vad jag kan se. Värre är det väl med Ancistrusen, det bara flyger corys när han kommer i närheten..

                    Pygme corysarna flyttade inte in förrän igår, men dom var ett väldigt trevligt tillskott, stimmar med både de röda och gröna och verkar finna det väldigt skoj att leka i strömmen från utblåset :-) Det gör dom stora ibland också, men dom är inte lika bra på att beräkna farten som krävs för att surfa på strömmen och åker därmed rakt in i filterbehållaren med en väldig fart då och då...

                    En alldeles nytagen bild på min väldigt uppenbart "gravida" amano.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379442745.776264.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,9 KB
ID: 2149532

                    Kommentar

                    • Thessiell
                      • June 2013
                      • 46

                      #11
                      Theres samlade akvarieeskapader.

                      Tar väl vasen också när jag ändå är i gång.

                      Standard Ikea bladet vas på 45cm, ett Zolux nanofilter och en begagnad Solar Duo Boy lampa på 13W tror jag det var.

                      Lite Valle, Javaormbunke och en liten variant av Anubias.

                      Bor en massa skräpsnäckor, en Anatome helena och ett litet yngel i den just nu. Ska flytta in någon sorts räka i den när jag kan bestämma mig för vilken färg..

                      Ynglet hittade jag för övrigt av en slump i bunken där jag sparar en del av vattnet från det stora akvariet för att ha till blomvatten. Misstänker att det är en liten liten grön en, men det är svårt att se ännu :-)Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379443720.873672.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,0 KB
ID: 2149533

                      Kommentar

                      • Thessiell
                        • June 2013
                        • 46

                        #12
                        Theres samlade akvarieeskapader.

                        Tur det inte bara är jag som tycker om broccoli i det här huset :-)
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1379578849.599789.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,8 KB
ID: 2149555

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Gurka är en hit här hemma. Varje gång jag använder gurka i köket numera så skär jag bort själva kärnhusen och kastar ner i akvarierna. Det verkar alla fiskar gilla.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Thessiell
                            • June 2013
                            • 46

                            #14
                            Theres samlade akvarieeskapader.

                            Den här var egentligen menad åt malen, men han har knappt tittat på den, zucchini mumsade han iaf en snutt på. Har bara prövat med gurka åt räkorna än så länge och dom var måttligt intresserade.. Nässlor, gröna ärtor och brysselkål däremot är räkmums här iaf :-)

                            Kommentar

                            • Thessiell
                              • June 2013
                              • 46

                              #15
                              Theres samlade akvarieeskapader.

                              Kvällsmat :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...