Nybörjare med fluwal edge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kaffebarn
    • September 2013
    • 101

    Nybörjare med fluwal edge

    Som rubriken lyder så är jag nybörjare med ett fluwal edge akvarium på 23liter

    Kan ju börja med att berätta att jag köpte detta akvarium för snart ett år sedan men utan nå speciella kunskaper så har det varit väldigt dåligt skött.
    Bytte vatten alldeles för sällan och hade för många fiskar i akvariet. När jag väl bytte vatten var det mycket alger så jag bytte allt vatten och gjorde rent allt grundligt, ingen bra idé har jag lärt mig nu. När jag nu under semestern fick nästan hela botten täckt av cyano så satte jag mig ner och läste på på detta forum bl.a. och ett par böcker.

    Så för några veckor sedan fick akvariet en "nystart" lite nya stenar och rötter samt växter.
    I nuläget har jag 6st neontetror, 3st blackmolly varav en är bäbis, 2st orangeröda fiskar som jag fick för mig när jag köpte dom att det skulle vara mollys men dom har inte riktigt samma kroppsform som dom svarta så kanske inte är mollysar ändå.
    Om jag förstått rätt så är 23liter för lite för dessa fiskar men så är det i alla fall nu.

    Nu vill jag vänta på att jag ska bli guldmedlem innan jag fortsätter då jag vill komplettera historien med bilder.
    Om jag förstått det rätt med att man kan lägga in bilder när man är guldmedlem?


    (Redigerar in bilder allt eftersom här för att få en bättre överblick)

    2013-08-22
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130822_202904.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,0 KB
ID: 2184254

    2013-09-05
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130905_201954.jpg
Visningar: 2
Storlek: 133,0 KB
ID: 2184255

    2013-09-19
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130919_211244_5.jpg
Visningar: 2
Storlek: 156,5 KB
ID: 2184256

    2013-10-02
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-02 14.21.09.jpg
Visningar: 2
Storlek: 171,4 KB
ID: 2184257
    Senast redigerad av Kaffebarn; 02 October 2013, 22:29.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Huvudet på spiken ang. bilder.

    Så är det ibland, man köper fel och det inte riktigt passar ihop. Men du vet ju om det nu, och gör troligen inte om det... Ska bli kul att se bilder sedan, dessa akvarium är urläckra, men lite svårskötta pga belysning och den lilla öppningen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kaffebarn
      • September 2013
      • 101

      #3
      Jag kör med filtret som följde med akvariet och i det är det 1st kolpåse 1st påse vita saker (biomax hette det kanske) och en kub filtermatta
      Rätta mig gärna om jag kallar saker vid fel namn då jag inte har full koll.
      Har läst att många byter ut kolet mot en extra bit filtermatta, varför gör man så?

      Varje vecka kör jag ett vattenbyte på 30-50% och tillsätter ektozonsalt och en enkel dos pmdd med miplus
      har läst nånstans att kolet kan påverka medel man häller i, hur funkar det med saltet och pmdd?

      Kommentar

      • Kaffebarn
        • September 2013
        • 101

        #4
        Om jag förstått det rätt så gör kolet att vattnet blir renare, filtermattan fångar upp skit och bostadsmöjligheter till nyttiga bakterier
        men vad gör dom vita cylindrarna?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Aktivt kol kan du använda om du tex vill ha ut medicinrester efter en fullbordad medicinering, annars är det totalt onödigt att köra med. Den kan även ta bort en del av din gödning, så det blir lite att elda för kråkorna med båda åtgärdena på samma gång.
          Byt ut den mot filtermatta eller liknande så får du bättre filtrering i karet.
          Likaså kan du skippa saltet, det gör ingen nytta i ett för övrigt friskt kar med friska fiskar. Byter du 30% vatten i veckan men tillsätter lika mycket salt, kommer saltet att ackumuleras och öka i karet och kan till slut bli skadligt högt. Många växter gillar heller inte salt i vattnet, så även där biter du dig själv där bak...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kaffebarn
            • September 2013
            • 101

            #6
            Tänk vilken bra idé det var att starta denna tråden!
            Då ska jag slänga ut kolet vid nästa vattenbyte och sätta in en till filtermatta istället.

            Blir ju både billigare och mindre jobb
            När jag byter vatten ska jag göra nått med filtret då? Är ju lite skit åså i den.

            Det jag gör nu är att endast rengöra "förfiltret" som sitter på insuget till pumpen
            Och ibland byta kolet eller biomaxen

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nä, du behöver inte göra något med filtret innan det markant tappar flödet. Då kan du krama ur filtermattan men det behöver inte bli 100% rent. Sedan om du gör det i en spann med akvarievatten eller under rinnande kran spelar ingen större roll, jag kör alltid mina under kranen.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kaffebarn
                • September 2013
                • 101

                #8
                Håller på och provar lite...



                Går det att öppna den länken och se bilden?

                om det går får någon gärna hjälpa mig med att diagnosera neonte

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Nepp.. den bilden är låst. Man måste tydligen vara medlem där för att kunna se bilder där.
                  Men det finns ett gäng andra öppna bildforum att nyttja. Eller om du har nån blogg att lägga in bilderna i.
                  Senast redigerad av MonkanS; 17 September 2013, 12:46.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Kaffebarn
                    • September 2013
                    • 101

                    #10
                    ok tack, då väntar jag tills jag blir guldmedlem med bilderna

                    Kommentar

                    • Kaffebarn
                      • September 2013
                      • 101

                      #11


                      Gissar att det är lika med denna också

                      Det är i alla fall en neontetra jag försöker visa som har fått som en "knäck" på ryggen som att ryggraden är bruten och sen utsträckt
                      Förstår inte hur det kunna bli så, var inte så från början

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Jo men den där bilden gick att öppna. Jo jag ser att det något har hänt med neontetran. Kan inte säga vad felet är. Men om den är pigg och äter så är det säkert ingen fara med den.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Kaffebarn
                          • September 2013
                          • 101

                          #13
                          Härligt då kan jag börja lägga in lite fler bilder!
                          Jo neontetran äter och verkar må bra, i början efter att jag upptäckt att den ser knasig ut så höll den sig själv men det har gått över

                          Kommentar

                          • Kaffebarn
                            • September 2013
                            • 101

                            #14
                            Jag ångra att jag inte knäppte några bilder tidigare på hur det såg ut i akvariet och även på cyanoattacken som täckte nästan hela botten, alltid skoj med dokumentation

                            Här kommer en bild på nya inredningen och växterna som jag stoppade i efter "nystarten" Anubiaserna var det enda som jag behöll från tidigare

                            Kommentar

                            • Kaffebarn
                              • September 2013
                              • 101

                              #15
                              Och här en bild på hur det såg ut i akvariet med nya inredningen



                              Har hänt lite mer sen den där bilden men lägger in fler och nyare bilder snart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...