144 liter nystartat ¨växtakvarium¨

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    144 liter nystartat ¨växtakvarium¨

    Hej

    Akvariet behövde en uppryckning efter sommaren så efter en hyfsat noggrann städning så har nya plantor inköpts.
    Följande växter finns just nu i burken.
    Ludwigia spec rubin
    Pogostemon sp octopus
    Hetherandria zoesterfolia
    Lomariopsis lineata
    Bacopa caroliniana
    Hygrophila corumybosa
    Ceratopteris thalictroides
    Echinodorus ?
    Cryptocoryne nevilli
    Samt en stängelväxt som jag inte vet vad den heter

    Har planterat dom utan någon plan. Tänker byta ut en del när jag fått igång växtligheten och så får jag se vilka som trivs och vilka som ev inte gör det.

    Funderar på hur jag ska göra med koldioxid och jag funderar också på om jag på lite sikt ska göra om även mitt 300 liters till växtakvarium (har Malawi där nu). Om jag skulle gå på den planen så skulle det kunna motivera en hyfsat stort koldioxidanläggning, typ JBL 403 med eller utan ph-kontroll.

    När jag skulle lägga in bilder här så såg jag att jag inte fick göra det. Antar att man måste vara guldmedlem för det och får fundera över om jag ska kosta på mig den avgiften. Gjorde en tråd på Plantswap så länge http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=16&t=17874.
    Om moderatorn inte gillar att man länkar till ett annat forum så har jag förståelse för det, bara att radera länken eller be mig göra det.

    Läste lite om guldmedlemskap och betalade sedan avgiften så inom kort borde jag kunna lägga in fotona även här (och då förhoppningsvis lite bättre foton).

    Mvh UB
    Senast redigerad av ubjs; 13 September 2013, 08:54.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser fram emot foton, lite halvjobbigt att gå in på andra forum och kolla på bilder....
    Här är en hel del som håller på med high-tech akvarium, så välkommen in i gänget!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Tackar, men det här med low-tech och high-tech har jag inte 100% koll på.
      Bli det automagiskt high-tech när man använder trycksatt koldioxid?
      Jag hade tänkt mig ett litet filter och bara 30% vattenbyte en gång i veckan i 144:an.
      (300-litern blir nog annorlunda om jag väljer fisk som vill ha lite fart på vattnet).

      Mvh UB

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Så fort man gör något extra för att växterna ska växa som inte tillhör det naturliga ser jag det som High-tech. Så extragödning via co2 på något vis är för mig gränsen.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...