350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

    Jag har återupptagit det här med akvarier igen efter ett uppehåll på 10 år efter att jag var tvungen att adoptera bort min hund. Denna gång har jag en budget att jobba med som jag inte hade förut och det är jätteroligt att kunna köpa det jag vill ha när jag startar upp Karet köpte jag begagnat för inte så mycket pengar och jag fick byta rör i rampen eftersom det satt vanliga lysrör som spred ett väldigt gult sken och såg inte riktigt klokt ut. Jag valde aquastar och grolux. Det lyser inte direkt upp i karet men ska väl åtminstone duga till växterna. Får se om jag gör nån förändring av det senare.

    Det följde med en Eheim 2215 som jag renoverade eftersom den lät som ett mindre tröskverk. Nu funkar den mycket bra. Jag köpte också ett innerfilter som drar runt 1000 l/h eftersom jag blev rådd här på forumet att ha mer cirkulation. Tack så mycket för många goda råd

    Jag fick med 3 stora hinkar rådasand också som jag ägnade avsevärt med tid åt att rengöra. Och plocka diverse glashjärtan och prylar ur.

    Jag har valt att ha växter som inte är så ljuskrävande som javaormbunke, anubias och vallisneria. Dessutom har jag 4 olika sorters ytväxter varav den jag köpte på djuraffären var så ful så jag håller på att sortera bort den. Jag får se vad som blir kvar när jag har bestämt mej. Pistian jag beställde ser inte särskilt fräsch ut men den tar sej väl med tiden. Jag ska i med mer växter också. Gillar växter
    Just nu har jag bara rötter och växter men det blir nog några stenar också när rötterna som jag köpte behagar sjunka Jag måste bara hitta några jag gillar.

    Mitt kar har varit igång i 3 veckor nu och det går 10 blå kilfläcksrasboror i det sen ungefär 2 veckor tillbaka. Jag har även fått en liten ancistrus av en tjej jag köpte malaysiska sandsnäckor av. Jag har haft bra vattenvärden hela tiden och fiskarna är pigga och glada. Övriga innevånare blir mosaikgurami, pakistanbotior (vansinnigt söta rackare ) och kanske nån mindre guramisort och nån fler typ av liten stimfisk.

    Nu ska jag ju i med nästa omgång fiskar och tänker köpa 5 st siamensis. Men jag funderar över om jag ska göra ett vattenbyte innan jag stoppar i dem? Jag gjorde ett vattenbyte dagen innan jag släppte i rasbororna, ca 30%.

    Ja det var väl allt så här långt...
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 January 2016, 12:23.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Full rulle. :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #4

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Jag funderar på om det är för stark cirkulation i karet. Växterna vajar och man ser på fiskarna att dom har motstånd när dom simmar. De fiskar jag tänker ha gillar ju inte det. Kanske jag skulle ta och koppla ur ytterfiltret och sätta ett strilrör på innerfiltret utmed bakrutan för att lugna ner det lite?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Sätt strilrör på ytterfiltret med, för mycket flöde har du inte däremot kanske för kraftig cirkulation.
            Blir det ändå för bra fart på vattnet kan du prova att rikta strilröret mot rutan det sitter mot, eller borra upp hålen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Det ska jag testa. Det sitter stril på ytterfiltret och det blir en 7-jäkla fart därifrån. Tack för tipset!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Du kan även ta bort ändpluppen på strilröret och se om det blir bättre.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #9
                  Ja jag provade större hål och att vända röret men det blev ingen skillnad. Nu har jag rotat fram fler strilrör och borrat upp dom och satt ihop till ett långt... Men provar ändpluppen först

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #10
                    Jag har strilröret utmed ena kortsidan och innerfiltret sitter i samma hörn. Det blåser på bra även om jag stänger av innerfiltret så det gör ingen skillnad. När jag höll på förut hade jag ett 450 l och stoppade i en liknande pump i det och växterna låg ner och fiskarna fladdrade som höstlöv. Då gjorde jag ett strilrör av vanlig trädgårdsslang med stora hål och satte den utmed bakkanten. Den var lika lång som karet nästan. Det funkade skitbra och jag tänker att det kanske funkar nu också? Det borde väl sprida lite mer då?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Låter konstigt att det är sådant flås även efter olika åtgärder, men prova lite olika lösningar !
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        #12
                        Jag ska prova med det långa röret i morron. Kanske flytta innerfiltret också så vattnet tar en annan väg.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #13
                          Jag satte dit det längre strilröret idag och det blev lugnare. Jag har också placerat innerfiltret så att jag kan rikta utblåset mot den långsida där strilröret sitter och vattnet strömmar nu jämsmed långsidan. Det går ju att reglera pumpen så jag drog ned lite. Det cirkulerar fortfarande lite i mesta laget men det är mycket bättre Jag antar att det bara är positivt att vattnet inte står stilla nånstans.

                          Nu ska jag ta med en kaffetermos och åka till sjön för att leta stenar

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Sv: 350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

                            Sätt innerfiltret på motstående sida från ytterfiltret, då tar strömmarna ut varandra hyfsat.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              #15
                              Hmmm... Det bär mej emot eftersom det är den sidan av karet man ser när man kommer in i rummet. Ren utseende grej alltså Just nu är det som en korridor mitt i karet där det är lugnt och det är mest strömt utmed bakrutan. Ytväxterna verkar vilja samla sej utmed framrutan. Det kanske räcker för mina guramis? I annat fall får jag offra första intrycket då

                              Kommentar

                              Arbetssätt...