350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Skulle tro på gröna prickalger, de kommer när karet är i balans och har kanske lite låga näringsnivåer.
    Tycker du att det är för dåligt ljus, så byt ut rören mot nya Sylvania Aquastar, och köp reflektorer till dem med.
    Visst, du kan inte ha svåra växter som kräver mängder med ljus, men kör på de enklare växterna istället.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Det är lite konstigt för jag har inga prickalger på glaset längre. Det hade jag förut och det har jag haft i alla mina kar. Men jag tog upp en sten och det sitter som berget Mina rör är nästan nya köpte dom ju i augusti. Men reflektorer kanske skulle göra susen. Och byta ut mitt grolux för det är tydligen inte så bra rör. Jag har ju dom växter som jag gillar så jag är inte ledsen. Crypton fortsätter må bra btw

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Idag var jag och lillkillen och köpte 15 st zebrafiskar. När jag hade släppt i dom stog mina guramis i ett hörn och såg ut att undra VAD I HERRANS NAMN ÄR DET DÄR? Det har tagit dom flera timmar att komma över det Såg ganska kul ut faktiskt

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Nu har jag bytt ut filtermediat i ytterfiltret. Jäklar vilken skillnad på snurren det blev Och filterpatronen till innerfiltret kramade jag ur i akvarievatten. Annars brukar jag göra det under rinnande kallvatten. Det fanns lite kvar av bakteriekulturen som jag använde när jag startade upp så jag pytsade i det också eftersom det är nästan rent i ytterfiltret. Till min stora glädje funkade kopplingarna på slangarna utmärkt så det var hur enkelt som helst att få igång filtret igen. Fulldos pmdd igen idag och det märks på ytväxterna för de växer så glatt så. Men inget av det andra än så länge.

          Zebrafiskarna är jätteroliga och jag är glad att jag köpte dom. Barnbarnet kommer att gilla att stoppa ner fingrarna till dom för dom kommer fram och nafsar på en. Han brukar bli besviken när han frågar om han får ta upp fiskarna och gosa och jag talar om att det kan man inte för dom måste vara i vattnet annars dör dom. Lillgubben Djurälskare av stora mått. Men nu blir det inte så många fler fiskar tror jag förutom botiorna och kanske en kampfisk åt barnbarnet. Han vill ha en sån Han vill ha en hamster också men det vill inte mamman. Jag föreslog ett litet akvarium med guppys eller nåt och det lät nästan som att dom gillade tanken. Man får väl se om jag kan utlokalisera lillburken till honom. Det vore kul

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Nu har jag bara fyra rasboror kvar Jag såg att några av dom inte åt igår och de verkade andas snabbare än vanligt. Kollade och nitritprovet såg ut precis som det brukar göra och alla andra fiskar är hur krya som helst. Det är klart de är svårt att räkna alla zebrafiskarna men uppskattningsvis lever allihopa.

            Jag kan inte se nåt ovanligt på de döda fiskarna förutom att en verkar ha fått buken uppäten. Kul...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Rasboror kan göra så och bara tyna bort, sedan om de inte trivs eller vad det är vete tusan....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Ja det verkar ju som att dom inte funkar här i alla fall. Jag får se om jag köper till nån annan fisk i stället. Nåt med lite färg skulle jag vilja ha.

                Nu är det en till som ser ut så där... Fan

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag hittade en död i går också. Nu är det bara de tre största kvar. Jag tror att det var små honor som började trilla av pinn först och nu har jag bara hanar kvar. Dom ser pigga ut. Jag tycker att det ofta verkar vara så att folk köper ett stim små fiskar t ex tetror eller rasboror och efter ett tag har de bara några enstaka kvar. Det kanske bara är så helt enkelt. Daniorna har jag räknat till fjorton stycken som mest så jag tar antar att dom lever allihopa dom små rackarna.

                  Men jag funderar på om det gjorde skillnad i och med att jag började byta 50% vatten en gång i veckan i stället för 30% varannan vecka. Att det blev för mycket förändring för rasbororna så att det gick fortare än det skulle ha gjort om jag fortsatt som jag gjorde?

                  Hur som helst så ser jag lite förbättring på den vanliga raka vallisen nu. Den växer bättre och skickar ut massor av skott. Skruvvallisen ser fortfarande bedrövlig ut och jag plockar bitar av den som flyter runt. Jag börjar misstänka att det är nån som kapar av den. Jag kollade runt lite och jag är ganska säker på att jag har planterat den för djupt. Men nu ska det bara få stå och växa till sej utan min inblandning så jag har lite att ta av när jag ska till med nästa steg i projektet. Det enda jag inte har för att börja med bakgrunden är silikon. Snart så!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Den som väntar på något gott...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ja det skulle ha varit klart för länge sen 😃


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Kan det bero på vårat Norrlandsvatten allt elände som händer oss tror du

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Nä jag är ganska säker på att vattnet är bra här 😃 har du också problem Inger?


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Nä jag är ganska säker på att vattnet är bra här  har du också problem Inger?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Njanää inte just för tillfället, men har haft lite trubbel med mina Diskusar - samt att prinsessyngel bara har "gått upp i rök" och försvunnit.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Vad tråkigt. Jag har aldrig haft fiskar som lekt men jag kan tänka mej att det är ledsamt om ynglen försvinner


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Idag har jag snabbstartat en av småburkarna jag fick och flyttat över de tre rasbororna dit. Jag tillsatte lite salt och hoppas att det kanske ska hjälpa mot fenrötan. Nu är jag ju nojjigare än vanligt eftersom jag är rädd att allihopa ska få det. Jag har läst att fenröta kan uppstå i samband med stora förändringar vad gäller vattenkvaliteten bl a så det kanske är så att dessa fiskar är lite klena från början och att dom blev sjuka i och med att jag ändrade vb-rutinen. Och det kanske var därför tre stycken dog förra veckan. Lite snabbare åtgång på dom än innan Men det kanske vore en bra ide att köpa hem medicin utifall de andra börjar visa tecken på att bli sjuka.

                                Växterna växer inte alls som fasen utan vallisen fortsätter att vissna bort och javan ser inte ett dugg piggare ut än förut. Undrar om man skulle ta och höja pmdd dosen? Men det var väldigt bra att byta innehåll i ytterfiltret för det var nästan inget gojs alls i innerfiltret när jag rengjorde. Vattnet ser renare ut och det far inte omkring så mycket partiklar heller. Finemang

                                Kommentar

                                Arbetssätt...