350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #91
    Jag har ett eheim 2215 med sånt där grönt trassel och nån typ av keramiska stenar. Materialet följde med och jag satte bara igång det. Har ju tänkt att stoppa i nåt bättre men det har jussom inte blitt av än. Men det finns inga korgar i byttan utan bara ett par galler som tydligen ska skilja de olika materialen åt. Mycket opraktiskt. Det enda jag har hemma just nu är ett par filtersvampar såna där blå som är ganska täta och filtervadd men det använder jag bara när jag tar bort alger från glaset.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #92
      Ett 2215 är kanske inte mycket att skryta med i ett 350 liters kar, och då får ditt innerfilter jobba på ganska duktigt som du märkt.
      Jag hade nog bytt ut filtermediat du har mot klippt filtermatta i PPI 10, den grova.
      Sedan funderat om du inte skulle komplettera med ytterligare ett ytterfilter som du kunde samköra. tex ett Eheim 2217. Jag gillar dessa äldre modeller mer än de nya, alla jag haft i Proffessionalserien har tyvärr läckt på ett eller annat sätt. Är det inte slangfästena som spruckit är det packningar som inte slutit tätt osv....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #93
        Nä jag köpte ju innerfiltret för att komplettera ytterfiltret. Men de innerfilter jag hade förut satte inte igen så här fort. Flödet avtar rejält på bara några dagar. Jag funderar på hur jag ska göra med filtren sen när jag ändå flyttar ut allting ur karet. Men jag ska beställa filtermatta av den grövre typen. Innerfiltret får jag väl ta upp och skölja ur oftare helt enkelt så länge. Jag har ju inte många fiskar så belastningen är ju inte så stor eller hur? Fast dom ska ju bli fler snart

        Jag har ju kopplingar på både utlopp- och insugslangen så det borde ju va ganska enkelt att bara lösgöra själva pumpen och låta slangarna sitta kvar när jag ska dit och pula. Men det är ganska svårt att uppskatta hur mycket filtermatta jag behöver. Ska bitarna ligga ganska luftigt eller lite sammanpackade?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #94
          Jag lägger mina tätt, men inte ihoppressade utan mer så de ligger såpass ihop så de ligger still.
          Konstigt att innerfiltret sätter igen så fort om du har liten fiskbelastning...?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #95
            Jag antar att det blir bättre om jag byter ut innehållet i ytterfiltret. Beställde filtermatta nu och den är ju 50 x 50 så det borde väl räcka till den här byttan. Kan jag lägga en bit av den fina i botten eller blir det fel? Jag har för mej att jag såg ett klipp där killen la en vit filterbit i botten på sitt och grövre ovanpå.

            Och ja det är ju bara mina fem gurami sju rasboror och fyra siameser kvar nu och det är ju inte mycket i ett så pass stort kar eller hur? Jag kommer att köpa mer fisk här framöver så det vill nog till att jag fixar filtren

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #96
              350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

              Kör utan den fina filtermattan, den kommer troligen bara att klägga igen och ge dig huvudvärk.
              Nä, det är inte mycket fisk som belastar ditt kar såpass mycket, men rent konkret är det inte speciellt mycket filtervolym i ett innerfilter.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #97
                Nä det är dålig filtrering över lag antar jag men det ska åtgärdas till veckan. 😃


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #98
                  Jag undrar just jag om jag borde märka nån skillnad på växtligheten på en vecka med pmdd? Eller tar det längre tid att komma igång tro? Jag ser inget nu men det har ju bara gått några dagar. Men det vore ju bra att veta om utifall att jag ska pytsa i hel dos nästa gång eller om det räcker med halv. Har ju läst så mycket om att det tar fart av bara attsingen...


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #99
                    Tveksamt att du ser någon större skillnad så snart, du får nog ge det lite mer tid
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Okej 😃


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ytväxterna börjar se piggare och grönare ut

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Det är dags för vattenbyte igen idag och jag funderar på att pytsa i fulldos pmdd och se om det händer nåt Jag har små illgröna alger på några av stenarna men dom satt där innan jag började göda. Det ser ut att ha blivit mer av dom men å andra sidan ser det ut som att nån har varit där och käkat på dom också. Små kala fläckar liksom. Jag stör mej inte direkt på dom så om det inte är ett illavarslande tecken får dom väl vara. Och det har inte börjat växa några andra alger än så länge. Men jag funderar fortfarande på om jag behöver mer ljus? 36w aquastar och 36w grolux till 350l. Jag frågade om det förut i en annan kategori men fick liksom inget svar på det.

                          Om det inte är alldeles för kallt i morron ska jag ta med min lille sonson och köpa ett gäng zebrafiskar. Tänkte först pakistanbotior men det fanns bara tre stycken när jag rekade i går och jag vill ha fem. Det ser lite ödsligt ut med de få fiskarna jag har Peppar peppar så ser de i alla fall ut att må finfint de som är kvar och rasboran med fläckar ser mycket bättre ut. De syns nästan inte alls längre.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Det är dags för vattenbyte igen idag och jag funderar på att pytsa i fulldos pmdd och se om det händer nåt Jag har små illgröna alger på några av stenarna men dom satt där innan jag började göda. Det ser ut att ha blivit mer av dom men å andra sidan ser det ut som att nån har varit där och käkat på dom också. Små kala fläckar liksom. Jag stör mej inte direkt på dom så om det inte är ett illavarslande tecken får dom väl vara. Och det har inte börjat växa några andra alger än så länge. Men jag funderar fortfarande på om jag behöver mer ljus? 36w aquastar och 36w grolux till 350l. Jag frågade om det förut i en annan kategori men fick liksom inget svar på det.

                            Om det inte är alldeles för kallt i morron ska jag ta med min lille sonson och köpa ett gäng zebrafiskar. Tänkte först pakistanbotior men det fanns bara tre stycken när jag rekade i går och jag vill ha fem. Det ser lite ödsligt ut med de få fiskarna jag har Peppar peppar så ser de i alla fall ut att må finfint de som är kvar och rasboran med fläckar ser mycket bättre ut. De syns nästan inte alls längre.
                            Va kul att du uppdaterar . Det där illgröna, kan det vara cyano tro? Det är med ljus och näring är jag usel på, men det finns många här som säkert kan ge dig svar .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              God morgon Inger Nä jag har haft cyano förut och det ser inte alls ut som det. Cyano är ju grönblått och lägger sej som ett slem över i princip allt. De här sitter bara på vissa stenar och har inte spridit sej till sanden eller nåt. Det luktar inte cyano heller, så jag är ganska säker på att det inte är det

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                God morgon Inger Nä jag har haft cyano förut och det ser inte alls ut som det. Cyano är ju grönblått och lägger sej som ett slem över i princip allt. De här sitter bara på vissa stenar och har inte spridit sej till sanden eller nåt. Det luktar inte cyano heller, så jag är ganska säker på att det inte är det
                                Gomorron på dig själv, härligt att det inte är cyano - då kan du vara lugn

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...