350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #76
    En fråga: Kan jag ha mina fiskar i två 55 liters byttor i några dygn när jag monterar bakgrunden i det stora? Jag har inte alls kommit igång med bygget eller så men jag måste ju planera. De två 55 litrarna har jag och har beställt värmare och innerfilter till dessa. Dom kommer jag att använda till annat roligt sen i vilket fall men måste jag ha ett större till de firrar jag har?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #77
      Det bör inte innebära några större problem, så kör på bara.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #78
        Ja det borde ju funka. Bör jag sära på guramihanarna tro?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #79
          Det är inte fel om du har tillfälle till det. Av erfarenhet vet jag att två dagar i en balja riskerar att bli några fler....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #80
            Inga nya dödsfall på sista tiden?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #81
              Nej inge döda Men jag räknar in dom flera gånger per dag fortfarande...

              Tack Ansjo!

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #82
                Jag börjar tycka riktigt, riktigt illa om innerfiltret jag köpte. Det är inte bara osedvanligt fult, det är väldigt opraktiskt också. När jag plockar upp det släpper det ut en massa av gojset och idag släppte hela filtermodulen eller vad man kallar den. Ett stort svartbrunt moln av skit i vattnet Visst har andra innerfilter jag har haft släppt ur sej men inte så mycket som det här. Kan ju undra hur mycket nytta det här vattenbytet gjorde idag då...

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #83
                  Idag tänker jag börja göda med pmdd. Enligt PHaack kan jag fortsätta med min vattenbytesregim, alltså 30% varannan vecka. Vilket innebär att jag egentligen skulle göra det nästa lördag men eftersom jag är osäker på hur koncentrationen av gödning blir så kommer jag väl att gå över till veckovis vb. Jag vet fortfarande inte om jag bör göra nåt åt ljuset men det visar sej väl.

                  Detta blir spännande

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #84
                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Idag tänker jag börja göda med pmdd. Enligt PHaack kan jag fortsätta med min vattenbytesregim, alltså 30% varannan vecka. Vilket innebär att jag egentligen skulle göra det nästa lördag men eftersom jag är osäker på hur koncentrationen av gödning blir så kommer jag väl att gå över till veckovis vb. Jag vet fortfarande inte om jag bör göra nåt åt ljuset men det visar sej väl.

                    Detta blir spännande
                    Det går bra vilket som, jag slarvar ibland och hoppar över en vecka med VB och PMDD och det växer bra ändå.
                    Så det kvittar nog vilket du väljer.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #85
                      Finns det ingen risk att jag får en massa alger då om det sviktar? Jag har inte haft några algproblem hittills.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #86
                        350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

                        När man byter vatten mindre än 50% i veckan så finns ju en risk att det blir en stigande koncentration av gödning i karet om inte gödningen förbrukas. Märker du att algerna tar fart mer än växterna så minskar du bara dosen ett tag. Du lär dig efter ett tag. I mitt 450 så stöttar jag bara med PMDD i snitt var 2-3:e vecka och det räcker för de växter jag har där. Är du orolig så starta med halv normaldos några veckor. Men jag tror det går utmärkt med normaldos direkt från start.
                        Men i de flesta fall tar växterna fart och förbrukar gödningen ganska snabbt. Då märker du det som att det växer som 17 ett tag och så stannar det plötsligt av. Då behöver du höja dosen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #87
                          Ja det är just koncentrationen jag oroar mej för. Det är därför jag tänker göra vb varje vecka för jag inbillar mej att det är lättare att hålla koll då. Men jag börjar nog med halv dos och ser hur det går. Tack Bluewing 😃


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            #88
                            Segt som kola skulle jag vilja säja att det går nu. Jag hade tänkt börja med bakgrunden i höstas och har inte ens skaffat det jag behöver än. Och eftersom själva planeringsstadiet har blivit så långt så har jag givetvis börjat komplicera det hela ytterligare. Jag ska renovera hela lägenheten tänkte jag Det innebär att jag måste passa in flytt av fiskar och bakgrundsinstallationen till den tidpunkt när vardagsrummet ska tapetseras. Som tur är kan jag kalla in hantverkare så det borde ju gå ganska smidigt. Hmmm Kanske ska ta och börja med att beställa hit dom så jag har en tidpunkt att jobba mot. Har jag bara bakgrunden klar så ordnar det sej nog. Men jag har i alla fall ett par mindre kar som fiskarna och växterna kan bo i när jag ska montera.

                            Men det blir bra att få flytta på karet. Jag har ett gammalt parkettgolv som rör sej när man går på det så det kommer att stå på ett ställe där man inte går förbi hela tiden. Känns säkrare så. Nu trippar jag liksom omkring och är försiktig när jag håller på

                            Men men... Så fort lönen kommer in på kontot så blir det massor av aktivitet här

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              #89
                              Nu har jag gjort 50% vb och pytsat i halv dos pmdd. Det var ganska mycket att rensa bort ur plantorna men jag hoppas det ska ta sej nu. Det jädrans innerfiltret måste rengöras ofta för det kloggar igen på nolltid. Jag ska nog ta och se om jag kan göra nåt i ytterfiltret för jag tror inte jag har så bra filtermedia där. Det kanske vore bra att se till att den mekaniska filtreringen funkar bättre. Det är mycket partiklar och skit i vattnet.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #90
                                Vad har du för ytterfilter och media i detta?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...