350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #61
    350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

    Jag har en ny rolig växt i alla fall


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #62
      Jag svär på att mina fiskar stod och väntade på mej när jag kom hem från jobbet idag. Nästan som att ha hund, fast utan snubbelrisken

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #63
        350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        Jag har en ny rolig växt i alla fall


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Den känner jag igen !
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #64
          350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

          Haha! Ja du gör det va det verkar som att " trasslet" börjar dra sej mot ljuset. Ja det lilla ljus som finns. Blir nog bra det.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #65
            JAg har dessa Cryptos på jobbet med, och med usel belysning och fel lysrör. Men den knatar på, växer inte fort men dör inte heller. Så klarar den sig där så bör den överleva hemma hos dig med...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #66
              350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

              Jag brukar bara ha lätta och tåliga växter. Kan inte så mycket om växter och ljus och sånt men jag gödde med nåt förr som jag i te kommer ihåg namnet på. Nånting med Tropica tror jag.


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #67
                Mina siamensis gjorde just nåt som jag aldrig har sett förut. Två av dom simmade om varandra med väldigt ryckiga rörelser och uppspärrade fenor.Det svarta bandet hade bleknat så det såg ut som de hade ljusare fläckar på sidorna. Det såg lite aggressivt ut men det är ju svårt att veta. Hur som helst är det ju kul att få se nån annan typ av beteende än det man är van vid. Jag hade ju såna förut i några år men såg aldrig nåt annat än att dom stimmade runt i godan ro och käkade alger.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #68
                  Nu känner jag väldigt intensivt att jag inte gillar täckglas och ljusramp. Det har aldrig hänt förut att ytväxter inte har trivts men nu är det rent bedrövligt. Alla växter inklusive min nya crypto trivs och det växer på överallt men inte på ytan. Jag antar att det beror på att det blir för varmt från ljusrampen. Alla de kar jag har haft förut har haft heltäckande toppar och jag upplevde inte att det blev speciellt varmt i dom. Men när jag har gjort vattenbytena så har jag tänkt att det är ju ganska snyggt om man har en lägre vattennivå egentligen. MEN inte med den bakgrunden jag har och på den fronten kommer det inte att kuta på nåt märkbart heller eftersom jag just har betalat tandläkarräkningen from hell...

                  Så jag får nöja mej med att beskåda det jag har och planera.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #69
                    Japp! Körde bilnyckeln i tvättmaskinen Det är så jobbigt när man har en plan men måste vänta och vänta på att kunna börja med det. Jag kan se resultatet framför mej men det är lite svårt att behålla entusiasmen och glädjen inför pysslet. Det skulle ha kunnat vara klart nu med bakgrund och ett till kar att pyssla med. Men jag får välan se det som en utmaning, jag som helst vill göra allt på stuberten

                    Men allt är väl i karet, utom att jag har blivit av med en rasbora till. Det är troligen en som förut höll sej ofta vid botten och stundtals var väldigt blek. De andra jagade den ibland så jag antar att den var lite mobbad. Jag kan inte hitta den så den blev nog mat till någon antar jag. Men det måste ha gått över en natt. Min windelöv skickar småskott och ser ganska dassig ut men i övrigt växer det riktigt bra. Utom crypton då som å andra sidan inte har smält ner heller Jag har funderat på att börja göda med nåt men har inte bestämt mej för vad jag ska använda. Läste om pmdd men enligt vad jag läste så ska man göra vattenbyte 50% och göda en gång per vecka, och jag byter 30% varannan vecka. Jag har ju tydligen en bra balans och vill inte riskera att nånting blir galet nu. Det är nog bäst att fortsätta som vanligt. Det funkar ju.

                    Men jag hoppas kunna skaffa det jag behöver till bakgrunden i slutet av månaden så att jag kan börja nån gång. I så fall räknar jag med att bli "klar" före årsskiftet i alla fall. Och köpa nästa omgång med fisk.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #70
                      Någon som vet vad det kan vara? Igår kväll såg jag att en av rasbororna har två fläckar på sidan precis nedanför ryggfenan. Det är inte vita prick utan de är oregelbundna liksom "sönderslitna" lite som pyttesmå penseldrag. De ser inte vita ut heller men det kan ju bero på ljuset. Fläckarna buktar inte ut. Idag ser den precis likadan ut och ingen annan fisk har fläckar.Den är pigg och livlig som vanligt och har samma färg som vanligt också. Jag försökte verkligen få en bild på honom men det är totalt hopplöst.

                      Karet 350 l har varit igång sen 17/8 innerfilter 1000l/h och ytterfilter uppemot 700l/h
                      Fiskar i (rasbororna) 23/8
                      Siameserna och guramina åkte i under september
                      Vb ca 30% var 14:e dag
                      Värden idag Ph 7,5 Kh 4 Temp 26 grader

                      Förra veckan försvann en rasbora men den hade inga fläckar eller prickar. Den hade varit blek och antagligen mobbad under en längre tid (svag individ?)

                      Ska jag avvakta eller är det nåt jag måste ta tag i på en gång tro?

                      Det enda som är nytt är en växt som jag planterade i mitten av oktober.

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        #71
                        Just nu är det ju inte så kul Jag hittade en rasbora på botten nu i kväll och en av siameserna dog tidigare i veckan. Alltså måste det vara nåt som är fel. Men jag har ingen aning om vad det kan vara. Vattenvärdena är precis som dom brukar och fiskarna ser pigga ut. Jag har ju spanat på dom ordentligt i några dagar efter att jag hade hittade siamesen. Har inte sett nåt ovanligt alls. Den rasboran som fick nån typ av fläckar för några veckor sen är skitpigg och fläckarna syns nästan inte längre.

                        Jag byter ca 30% vatten varannan lördag precis som jag har gjort hela tiden och jag har inte tillfört nånting nytt i karet. Har bara låtit det rulla på utan att rumstrera om tills jag ska börja med bakgrundsbygge med mera. Kan det vara kvistarna som börjat fälla ut nånting som inte är så nyttigt? Fyllde jag på med för kallt vatten? Vad ska man tro? Jag har ju ingen erfarenhet av såna här problem så jag vet inte...

                        Nu när jag kollade senaste posten så slår det mej att det är ungefär en månad sen som en av rasbororna försvann. Det kanske var nåt som började redan då.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #72
                          Nja, jag tror nog att du kan avvakta lite till. Det kan vara ren tillfällighet att det går som det gör, likväl som det skulle vara en sjukdom. Att hitta en trolig orsak isf, är i det närmsta omöjligt om man inte kan se karet i verkligheten flera gånger under förloppet...
                          Vi håller tummarna att det löser sig.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            #73
                            Tack ansjo. Jag tror att jag gör rätt och det finns nog inget jag kan göra just nu i alla fall 😳 Det är bara att tuffa på och se hur det utvecklas


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #74
                              Precis. Motgångar kommer mellanåt, fråga mig. Man ska bara inte tappa tron på vad man håller på med så löser det sig ganska snart
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                #75
                                Haha! Nä det gör jag inte 😃 Jag har varit förskonad från alla typer av problem ända sen jag startade om mitt första kar. Det hade jag alla problem du kan tänka dej i, men jag fortsatte ändå. Nåt lärde jag mej då och jag har fortfarande massor att lära mej 😜


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...