350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #46
    Ja Inger dom blir inte mycket större. De som står längst fram där är en mindre sort tror jag, men de var i så dåligt skick när jag fick dom så det är svårt att veta faktiskt. Dom skjuter löpare i alla fall. Jag har en hög anubias som jag bara har fyllt ut med bakom de andra till höger men den är inte vacker Det måste nog till en växt som pryder sin plats där. Jag beställde växter från akvarieplantor.se och fick inte alls det jag trodde. Jag hade blyxa förut i mitten men den trivdes tyvärr inte och jag tycker inte att jag ska ha för många olika sorter det ser så plottrigt ut då. Du sa det ansjo. Hellre murrigt än plottrigt Jag har funderat på jättevallisneria i bakgrunden. Den har jag haft förut och kapade bara topparna när den blev för stor. Den skulle ju kanske skugga lite i bakkant också. Det är för ljust ännu och ytväxterna verkar inte just vilja va med.

    Vad tror man om jättevallis?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      Ett bra val, och en liknande växt som är snäppet vassare men svårare att få tag på är Cryptocoryne var.balansae .
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #48
        Ja den verkar kunna passa väldigt bra den också. Karet är ju över 50 cm högt så det behövs nånting rejält. Ska kolla om Djurmagazinet kan beställa den om inte blir det jättevallis

        Tack för tipset!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #49
          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Ja den verkar kunna passa väldigt bra den också. Karet är ju över 50 cm högt så det behövs nånting rejält. Ska kolla om Djurmagazinet kan beställa den om inte blir det jättevallis

          Tack för tipset!
          Fixar de inte detta så hojta till över PM...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #50
            Ursprungligen postat av ansjo
            Fixar de inte detta så hojta till över PM...
            Will do

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #51
              Det visade sej ju att jag hade fyra guramihanar och bara en hona så idag var jag och bytte två av dom. Så nu sitter jag och räknar in dom igen,en gång i timmen eller nåt.. Men nästa gång jag plockar grejer ur karet ska jag fota först så jag vet vart allt ska vara. Som vi gjorde på jobbet i morse när vi plockade ur alla grönsaksbackar ur hyllorna för att städa under. Man kan ju tycka att det hade varit lätt att komma ihåg ett sånt bra knep, men iiiinte då

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #52
                350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

                Trevliga fiskar det där, jag tror det blir ett gäng här hemma med om ett par veckor.

                Att komma ihåg ja, ungefär som när man går och lägger sig på ett gott sätt och ska komma ihåg detta kvällen efter...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #53
                  350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

                  Ja jag kör på de fiskar jag hade förut. Fast jag tror jag vill ha prinsessor sen... I framtiden... 😁

                  Jag tyckte att jag kunde ganska mycket förut men jag har lite minnesluckor från den tiden som jag fyllee i nu. Apropå minnet menar jag 😜


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #54
                    Bäbisar

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bäbisar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,6 KB
ID: 2149939

                    Det kanske blir nåt av dom om jag låter dom driva runt.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #55
                      Apropå bakgrund så läste jag i fb-gruppen att en kille hade målat sin med airbrush. Ingen bild eller så utan bara nämnt i förbigående och det är ju synd att man inte kan fråga så mycket där som här. Jag har ju spruta och färg i massor så det skulle vara kul att testa. Men jag vet ju inte hur det funkar att måla ovanpå husfixen i stället för att blanda i pigment. Det skulle ju onekligen kapa en rejäl bit av kostnaden.

                      Jag har två stora skivor frigolit 15 mm som jag sparade efter att ha packat upp köksmöblerna (kan inte motstå att spara sånt) som jag kanske kunde limma ihop och använda. Frågan är bara om det finns nåt lim, typ spraylim som är säkert att använda eller om jag måste använda silikon? Det blir ju lite klumpigt att silikonera ihop två skivor som mäter 100 x 115 cm. I och för sej kostar väl inte frigolit så mycket men jag gillar tanken med återanvändning. Fast jag kan ju kapa till skivorna efter mått och limma ihop dom för att sen använda resten att bygga med.

                      Det skulle vara bra att kunna bygga in innerfiltret bakom för det är förj..vla fult. Och stort! Kruxet är ju att jag har utblåsen riktade mot varandra nu för att inte det ska bli sånt drag i karet. Innerfiltret sitter i hörnet på framrutan och yttern i motsatta hörnet. Om jag placerar dom på varsin kortsida får jag inte samma effekt.

                      Sen funderar jag på hur strukturen ska se ut men jag tror inte att jag ska ge mej på att göra en klippvägg eller nåt sånt utan det får bli nåt neutralt.

                      En sak är säker och det är att jag kommer att planera detta noga innan jag sätter igång

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Silikon funkar fint, ett tunt lager och smacka ihop plattorna bara. Du kan även limma dit fler lager där bakgrunden ska gå utåt så får du lite mer 3D känsla.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #57
                          Ja det var ungefär så jag tänkte. Men är det inte svårt att stryka ut silikon? Har bara använt det för att laga en kruka förut och det var ett rejält kladdande. Men en sån tub innehåller väl en ganska stor mängd så man får väl kladda på då Alltid lär jag mej nåt

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

                            Stryk ut ganska tunt med en spackelspade och pressa ihop skivorna, gärna med em lite skruvande rörelse så blir det inget kladd.
                            Det finns även små tuber akvariesilikon att köpa, om en vanlig tub blir för mycket. Dock ingen större prisskillnad.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              #59
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Stryk ut ganska tunt med en spackelspade och pressa ihop skivorna, gärna med em lite skruvande rörelse så blir det inget kladd.
                              Det finns även små tuber akvariesilikon att köpa, om en vanlig tub blir för mycket. Dock ingen större prisskillnad.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                #60
                                Usch vad jag har blivit blödig på lite äldre dar. Jag avlivade min lilla "vattentrampare" idag för jag höll på att börja gråta när jag såg den. Den har varit pigg och ätit bra och allt men har trampat vatten sen två dagar efter att jag köpte rasbororna. Nu hade den stått i skuggan av ena roten och kämpat sen igårkväll och jag tyckte det var dags så att säja. Tråkigt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...