350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Hur har jag kunnat missa den här tråden egentligen. Det ska bli kul, att följa den under resans gång. Dessutom är du från Östersund, vilket är extra kul - nästan grannar.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #32
      Ja och du är från Sundsvall. Min lillasyster bor där

      Jag kommer kanske med en del bilder men det blir en senare fråga... Vill få till det så jag blir "nöjd" först. Åsså måste grabben komma hem från USA med sin kamera

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #33
        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        Ja och du är från Sundsvall. Min lillasyster bor där

        Jag kommer kanske med en del bilder men det blir en senare fråga... Vill få till det så jag blir "nöjd" först. Åsså måste grabben komma hem från USA med sin kamera
        Bilder ser vi fram emot.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #34
          Ja inte har det hänt mycket i mitt kar på sistone, förutom att jag börjar få snäckor av den sorten som man inte vill ha så många av. Jag matar kanske lite för mycket. Siameserna såg ut att vara lite platta om magen så jag la ner en liten squashskiva igår och dom gillart Ancistrusen är nog närmare tre gånger så stor som den var för ett par veckor sen när hen flyttade in. Solen skiner idag och ska tydligen fortsätta med det så det blir en liten tur ut för att hitta fler av dom fina stenarna jag vill ha. Jag har beställt några krukor vallisneria på Djurmagazinet men det dröjer drygt en vecka innan jag har dom.

          Det lutar nog åt pakistanbotiorna härnäst eftersom jag har snäckor och det är nog dags att köpa lite bättre foder till mina fiskar. Har bara flingfoder nu. Vad är lämpligt att ge dom? Jag kommer baske mej inte ihåg vad jag brukade köpa men jag minns att jag brukade göra räkmix och att jag gav algtabletter ibland.

          I morron blir det vattenbyte och lite ommöblering i karet. Sonen landade i Sverige i morse och när han har blitt av med jetlagen ska jag övertala honom att fota lite. Min Iphone klarar inte riktigt av den biten

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #35
            He vurte vattenbyte idag i stället. Jag tyckte inte det fanns nån anledning att vänta till i morron med det. Jag passade på att stöka om med rötter och växter m m och finjusterade utblåsen lite. Vart skitbra Förutom att det ser väldigt tomt ut i bakkanten och vänstra gaveln, men jag tänker mej fler större växter där. Sen tror jag att jag anammar iden med kvistar och grenar som sticker ner härovar. Tätt planterat akvarium har liksom fått en annan betydelse nu än det hade förut. För mej alltså. Det går ju tydligen att använda allt möjligt i den vägen så i morron kanske jag och kaffetermosen åker iväg och letar grenar Det vore ju bra att ha nåt som ytväxterna stannar upp vid i stället för att åka runt hela tiden.

            Det är fan så mycket roligare att hålla på med det här när man har lite mer pengar att lägga på det. Köpa de växter jag vill ha och rötter och grejer...

            Pakistanbotior på onsdag då

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #36
              Jag köpte 5 mosaikguramis idag och dom är jättevackra! Det är så roligt Jag tycker inte dom verkar särskilt skygga och det är ganska bra storlek på dom. Men dom ska få va ifred i nån vecka nu. Sen fortsätter jag med planteringen. Botiorna går vänta

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #37
                Ett inte alltför stort problem har jag... Gröna prickalger som kommer så jädrans fort! Jag kommer ihåg att jag fick det förut i alla karen jag hade men de kom inte så här fort. Jag rengjorde väl då och då men nu går det bara nån dag så är dom tillbaka. En sak har jag gjort annorlunda mot förut och det är att jag har använt vattenberedningsmedel, Happy life. Kan det påverka tro? Nåja det är ju lite av ett kärt besvär att pyssla om akvarier

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mu(sic)

                  Det lutar nog åt pakistanbotiorna härnäst eftersom jag har snäckor och det är nog dags att köpa lite bättre foder till mina fiskar. Har bara flingfoder nu. Vad är lämpligt att ge dom? Jag kommer baske mej inte ihåg vad jag brukade köpa men jag minns att jag brukade göra räkmix och att jag gav algtabletter ibland.
                  Jag har Guramis och Botior i samma kar, och de äter samma mat, mer eller mindre. Jag varierar mellan Flingfoder, Granulat och tabletter av de alla möjliga olika slag. En del med mer "kött" i, andra med mer grönt i.
                  Även Guramisarna mumsar på tabletterna ibland men det är inget att förlita sig på, det blir bara en tugga eller två. Flingfodret passar ju deras munnar bra men Granulatet är nog mest poppis här.
                  Botiorna kan ta flingor som faller ner men Granulatet och tabletter är de givna favoriterna. Förutom frysfoder då.
                  Varierat är bäst, så köp hem lite olika.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #39
                    Ja alla äter ju av flingorna så det är ingen som går utan Det är ju bra att variera så jag får botanisera lite nästa gång jag är på djurmagazinet. Granulat har jag inte haft förut. Köpte algwafers sist och t o m rasbororna äter av det. När inte ancistrusen är där vill säja

                    Snäckinvasionen jag förväntade mej förra veckan blev inte av alls. Jag antar att det hjälper att mata mindre

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #40
                      Jag blir ju aldrig färdig men här är en bild. Jag tycker att det ser rätt så bra ut, men växterna måste nog få en chans att bre ut sej lite. Och det ser ju väldigt tomt ut i mitten... hmmm. men det tar sej Om nån har intresse av att tipsa mej om vad jag kan göra annorlunda, byta ut eller lägga till så tar jag tacksamt emot det. Usel bildkvalite btw

                      Klicka på bilden för större version

Namn: karet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,7 KB
ID: 2149762

                      Jag måste göra nåt åt att ytväxterna samlas vid utblåsen men har inte kommit på nåt än som funkar.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #41
                        Sv: 350 L och asiatiska fiskar (dom flesta i alla fall)

                        Jag tycker det är snyggt, men kanske som du själv säger lite tomt i mitten

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #42
                          Det har sina fördelar att planera noga och göra saker och ting i rätt ordning men jag har ju inte bråttom på någe sätt. Jag känner ingen som håller på med den här hobbyn och det är lite tråkigt. Annars skulle jag ju ha nån att bolla ideer med och nån som kan komma med förslag. Förra gången bodde jag granne med ett par som höll på och vi hade stort utbyte av såväl växter, fiskar och tips. Det var superroligt! Men det är ju så vanligt att folk flyttar runt och det har jag gjort också så man tappar kontakten. Då hade jag samlat på mej en hel del grejer så om jag ville starta nåt nytt var det mer eller mindre bara att sätta igång. Lite av dom sakerna har jag kvar bland annat ett litet 10L som från början hade ett lock med ljus och filter. Det funderar jag på att ha moskitorasboror i om det funkar.

                          Mina guramis är ganska roliga att studera. Jag har en stor hane som har mutat in den övre vänstra halvan av karet. Jag har inte med säkerhet kunnat fastställa kön på de andra fyra men jag tror att det är minst en hane till. Det skvalpar till ibland men det verkar inte vara så våldsamt direkt.

                          Jag måste nog byta ett av rören för guramisarna ser orangea ut. Rötterna ser rödare ut än i dagsljus och jag tycker inte det är fint alls. Men inredningen får vara som det är nu för jag ska bygga bakgrund och även bygga in ställningen så de blir ett skåp. Karet kommer antagligen att flyttas också eftersom jag kommer att få mer utrymme i en annan del av rummet. Det ska bli så roligt att lära mej nya saker och det är en väldigt avstressande sysselsättning och det behöver jag verkligen

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Jag blir ju aldrig färdig men här är en bild. Jag tycker att det ser rätt så bra ut, men växterna måste nog få en chans att bre ut sej lite. Och det ser ju väldigt tomt ut i mitten... hmmm. men det tar sej Om nån har intresse av att tipsa mej om vad jag kan göra annorlunda, byta ut eller lägga till så tar jag tacksamt emot det. Usel bildkvalite btw

                            [ATTACH=CONFIG]64365[/ATTACH]

                            Jag måste göra nåt åt att ytväxterna samlas vid utblåsen men har inte kommit på nåt än som funkar.
                            Är det Vallisneria du har där till vänster i framkant? Tänk på, att dom blir höga, och kommer att skymma din fina rot så småningom. Fast jag är dålig på växter, så det kanske är något helt annat du har.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Ser ut som skruvvallisneria, som inte blir mycket högre än de är nu.
                              Kanske en lite högre växt planterad bakom pinnarna i mitten skulle få karet att se lite murrigare ut...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #45
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Ser ut som skruvvallisneria, som inte blir mycket högre än de är nu.
                                Kanske en lite högre växt planterad bakom pinnarna i mitten skulle få karet att se lite murrigare ut...
                                Då är det väl V.tortifolia hon har, den blir ca 20 cm. Alla andra vallissorter jag läser om i Dennerle-guiden blir ju skyhöga.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...