350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    men så underbart ser fram emot bilderna =D
    Jag han inte med i betalningarna jag heller men jag skall vara gold nu.... hoppas jag =P

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Inger H

      Hur beter sig honan mot hans uppvaktande?

      //Inger
      Jadu Inger. Hon såg ju väldigt självsäker och gul och fin ut i början men sen började han jaga henne igår kväll och nu är hon gråblek utom på stjärtfenan som är gul. Och hon håller mycket till vid ytan i nåt hörn när han är i farten. Han började med att liksom vifta med stjärten mot henne nere vid botten först men det verkade hon inte gilla. Inga utfällda gälar eller så och han verkar bli nöjd med att hon flyr så att säja. Han ser inte ut att vilja slåss. Men jag är ju novis när det gäller dessa fiskar så jag vet inte. Det var så här han jagade den första ur karet så nu har jag lagt ett plastlock över. En bekant sa att dom brukar vara tuffa mot honor så då hoppas jag ju naturligtvis att det ska lugna ner sej. Den lilla honan har jag inte sett till. Det finns ju mycket växter och stenar och rejer att gömma sej i så jag hoppas att hon är där nånstans.

      Skulle det kunna vara så att han förstår att det inte är pandurohonor och därför vill han inte ha dom?

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        dom behöver nog lite tid att vänja sig med varandra... har du ev nå flytväxter att putta i där eller nått som flyter längre ner för att minska seendet...
        inte vet jag om det skulle hjälpa egentligen.. men så tänker jag =P... själv har jag byggt en inomhus damm =P i miniformat... kom se min film =P

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mu(sic)

          Jadu Inger. Hon såg ju väldigt självsäker och gul och fin ut i början men sen började han jaga henne igår kväll och nu är hon gråblek utom på stjärtfenan som är gul. Och hon håller mycket till vid ytan i nåt hörn när han är i farten. Han började med att liksom vifta med stjärten mot henne nere vid botten först men det verkade hon inte gilla. Inga utfällda gälar eller så och han verkar bli nöjd med att hon flyr så att säja. Han ser inte ut att vilja slåss. Men jag är ju novis när det gäller dessa fiskar så jag vet inte. Det var så här han jagade den första ur karet så nu har jag lagt ett plastlock över. En bekant sa att dom brukar vara tuffa mot honor så då hoppas jag ju naturligtvis att det ska lugna ner sej. Den lilla honan har jag inte sett till. Det finns ju mycket växter och stenar och rejer att gömma sej i så jag hoppas att hon är där nånstans.

          Skulle det kunna vara så att han förstår att det inte är pandurohonor och därför vill han inte ha dom?
          Nej, jag tror inte alls att han fattar. Allt är nytt för både hane och honor, så låt det ta sin tid, tror säkert att dom alla "mjukar" till slut

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Jag hoppas det

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Jag hoppas det
              Du får fortsätta att uppdatera oss om hur det går
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Jag såg båda honorna nu när jag matade så jag vet att dom lever i alla fall

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ..

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    En liten uppdatering

                    Jag studerar mina bolivianer varje dag men jag kan baske mej inte se nån skillnad på deras utseende förutom att den minsta inte har samma fläckar på sidorna som de andra. Den ser liksom lite blek ut i jämförelse men den mår absolut inte dåligt på nåt sätt. Den blev ju undanjagad hela tiden förut men nu har hen börjat bita ifrån och ge igen Det är så roligt att se hur dom fajtas och har sej. Dom tillför verkligen liv i karet dom små. I skrivande stund underhåller scalarerna också men det ser mer normalt ut än det gjorde ett tag. Dom är nog tillbaka i normala gängor nu.

                    I lillkaret är det ungefär som förut dvs hanen jagar honorna men honorna är inte alls lika blyga längre. Framför allt den större är mycket mer framåt och hon drar inte iväg in i snåren så fort man kommer i närheten som hanen gör. Men jag försöker att få ner mat bakom växterna i förhoppningen att honorna äter där. Nån frågade om jag har sett några tendenser till lek men jag tror inte riktigt att förutsättningarna är rätt. Bara en känsla jag har och det gör att jag börjar funderar på att kanske flytta karet så det står mer ostört men det blir ett jäkla stök. Det är liksom ganska mysigt algigt och murrigt på botten och jag vill inte förstöra det. Det ser inte lika mycket ut som en undervattensrabatt som de andra karen gör

                    Jag ska försöka få upp lite bilder i morron. Kanske nån film också

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      låter härligt =D

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        låter härligt =D
                        Jodå. Det knatar på

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          dina bolivianer är det fjärils bolivianer ?
                          Jag står i start groparna att försöka packa ner gruamisarna kommer nog ta sin tid att fånga dom...skall försöka ordna så jag har dom i mitt mini kar till jag åker , sedan gäller det att packa in dom väl för kylan =) sedan skall jag bege mig till *lagret* å se vad jag kan få tag på... jag vill ha fler kolstenar, vet inte varför men jag bara gillar dem, fint att saker växer fast på dem =D

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            En liten uppdatering

                            Jag studerar mina bolivianer varje dag men jag kan baske mej inte se nån skillnad på deras utseende förutom att den minsta inte har samma fläckar på sidorna som de andra. Den ser liksom lite blek ut i jämförelse men den mår absolut inte dåligt på nåt sätt. Den blev ju undanjagad hela tiden förut men nu har hen börjat bita ifrån och ge igen Det är så roligt att se hur dom fajtas och har sej. Dom tillför verkligen liv i karet dom små. I skrivande stund underhåller scalarerna också men det ser mer normalt ut än det gjorde ett tag. Dom är nog tillbaka i normala gängor nu.

                            I lillkaret är det ungefär som förut dvs hanen jagar honorna men honorna är inte alls lika blyga längre. Framför allt den större är mycket mer framåt och hon drar inte iväg in i snåren så fort man kommer i närheten som hanen gör. Men jag försöker att få ner mat bakom växterna i förhoppningen att honorna äter där. Nån frågade om jag har sett några tendenser till lek men jag tror inte riktigt att förutsättningarna är rätt. Bara en känsla jag har och det gör att jag börjar funderar på att kanske flytta karet så det står mer ostört men det blir ett jäkla stök. Det är liksom ganska mysigt algigt och murrigt på botten och jag vill inte förstöra det. Det ser inte lika mycket ut som en undervattensrabatt som de andra karen gör

                            Jag ska försöka få upp lite bilder i morron. Kanske nån film också
                            Ser fram emot en film och några bilder
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Åh så roligt att höra dina glada karvibbar, Cathrin. Det är ju lätt att stirra sig blind på vad en art gör eller inte gör. Men tänker att karets innevånare befinner sig en slags balans med varandra. Börjar en fisk ta mer plats så förändras ibland balansen i hela karet. I varje fall har jag upplevt det så själv.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ja nu är det långt mellan det senaste inlägget (Tack Johnny ) och det här ser jag och i de trådar jag följer har det hänt en del som jag inte har läst ikapp än. Jag har ju inte direkt nåt att uppdatera med förutom att apishonorna dog efter ett par tre veckor och några veckor senare var hanen också borta Det blev liksom trist sen.

                                Men alla andra firrar lever och mår bra och har sej. Jag torrställde Lidot för ett par månader sen och det är nu "växthus" till mina fredskallor. Dom frodas kan jag säja Fiskarna och de växter jag ville ha kvar flyttade jag till Visionkaret så där är det livfullt och färgglatt. De växter jag inte fick plats med samt en stor rot bytte jag mot en kasse kolsten som jag ska ha senare när jag har möjlighet att starta Lidot igen. Med prinsessor tänkte jag.

                                Jag är i behov av inspiration för den senaste tiden har jag inte känt mej särskilt entusiastisk direkt. Jag glömmer till och med när det är dags för vattenbyte Inte bra... I lillkaret i hallen har jag nu bara endlers och dom går det bra med. Jag har också ett litet typ 20 liter i köket med några endlers, en jättevacker hane två honor och några yngel. Jag är fortfarande less på scalarerna och funderar på att adoptera bort dem men de leker inte och jag vet inte om nån vill ha dem då. Jag skulle kunna tänka mej att skaffa någon annan större fisk att ha där men har inte kollat vad som skulle passa in. Som sagt - oinspirerad. Ibland får jag en impuls att göra en riktig överhalning av Visionkaret men har inte riktigt hjärta att störa mer än nödvändigt där. Det blir med tiden lite tråkigt med ett kar som bara liksom funkar och inte förändras just nånting. Kan jag tänka ibland. Det som är roligt är ju bolivianerna. Dom verkar tåla oregelbundna vattenbyten lika bra som alla de andra fiskarna så det är jag glad för.

                                Och nu när jag sitter här och skriver och tittar på karet och fiskarna så börjar jag fundera på om jag inte skulle ta och helt enkelt byta bort de flesta av dom fiskarna. Spara bolivianerna och möjligen kopparbarberna och byta ut resten. Jag har ju haft många av dom i princip sen jag startade karet. Hmmmm... Ancistrusen kan få vara kvar också. Hon är så charmig

                                Kommentar

                                Arbetssätt...