350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Jo jag läste den men jag trodde inte att det skulle bli så farligt av förändringen jag gjorde . Men jag tror ändå att killihanen var största boven i det här. Jag kommer inte att behöva ner och rota mer i karet eftersom jag har röjt upp lite. Det var väldigt trångt. Men det var bra balans i det förut det vet jag. Gjorde nästan ingenting förutom att byta vatten. Gäller att hitta tillbaka dit. Men frågan är om det går att introducera en ny fjäril?

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mats har beskrivi mycket tidigare här på zoopet (innan AE.magasinet) just angående dessa vackra fjärilsciklider. Har länkat Mats inlägg till ganska så många nya medlemmar, som har skaffat dessa, men har inte sett någon respons alls - trist, efersom Mats ger väldigt mycket viktig info just om denna art

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Han ger mycket viktig info och inspiration över huvudtaget tycker jag. Men ibland missförstår jag kanske en del. Men man lär sej av misstag också. Teori och praktik

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Inte så bra bilder men hanen är fortfarande ganska skygg

          Klicka på bilden för större version

Namn: phane.jpg
Visningar: 85
Storlek: 101,3 KB
ID: 2357247 Klicka på bilden för större version

Namn: phona.jpg
Visningar: 77
Storlek: 39,9 KB
ID: 2357248

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Goda nyheter! Jag fick just rapport från barnbarnen om att deras fiskar mår bra Jag ska dit i eftermiddag och titta till dom och passa på att käka grillat till middag

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jag fick tyvärr avliva den kvarvarande fjärilen som inte mådde bra alls Men dom har i alla fall en neontetra, en endlershane och fem kolglödstetror kvar som är pigga. Mille ville inte köra på nya fjärilar utan han ska få nya neontetror istället. Vilket jag kan tycka är ganska klokt. Men det får vänta ett tag.

              Jag har betalat in mej i NCS idag och tror att det kommer att bli givande

              Det känns som att det är för mycket vänta-o-se just nu och jag har sån lust att starta upp nåt nytt igen nu på en gång... Fast det ska bli kul att ge mina fiskar levande föda och se hur dom bär sej åt då. Har beställt med en kompis och får hem det den här veckan

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Jag bestämde mej för att idag är dagen när pandurorna ska få flytta till lillkaret. Men jag är jättenervös och gruvar mej. Slangarna för vattenbyte är kopplade och det är egentligen bara att köra igång men jag tvekar. Dom betyder faktiskt väldigt mycket för mej och jag vill inte att det ska gå åt pipan med dom Men först ska jag byta vatten och kolla så att det är okej. Jag har en plan i alla fall...

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Det gick jättebra att flytta fiskarna. Det gjorde jag i lördags och idag så är hanen mindre skygg än förut. Dom har ätit jättebra och visade upp sej för barnbarnen igår. Dom verkar gilla att det finns prylar på botten också. Dom höll just aldrig till där förut. Efter vad jag har kunnat ta reda på så brukar pandurohanar vara mer tillbakadragna än honorna. Så han uppför sej fullständigt normalt när han glider runt bland växterna och gömmer sej. Honan har fått lite gulare fenor och jag hoppas att hon ska växa på sej lite mer. Hon är betydligt mindre än hanen. Han håller henne på avstånd men jagar inte runt henne. Äter bra gör hon också men jag kanske skulle mata mer i det karet så kanske hon växer till sej.

                  Visionkaret och lillkaret är färdigbefolkat nu men i Lidot finns det nu utrymme för nånting mer roligt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Det gick jättebra att flytta fiskarna. Det gjorde jag i lördags och idag så är hanen mindre skygg än förut. Dom har ätit jättebra och visade upp sej för barnbarnen igår. Dom verkar gilla att det finns prylar på botten också. Dom höll just aldrig till där förut. Efter vad jag har kunnat ta reda på så brukar pandurohanar vara mer tillbakadragna än honorna. Så han uppför sej fullständigt normalt när han glider runt bland växterna och gömmer sej. Honan har fått lite gulare fenor och jag hoppas att hon ska växa på sej lite mer. Hon är betydligt mindre än hanen. Han håller henne på avstånd men jagar inte runt henne. Äter bra gör hon också men jag kanske skulle mata mer i det karet så kanske hon växer till sej.

                    Visionkaret och lillkaret är färdigbefolkat nu men i Lidot finns det nu utrymme för nånting mer roligt.
                    Vad roligt att allt verkar fungera bra nu, Cathrin. Roligt att läsa om dina äventyr.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Tack Johnny Det roligaste är att när jag kom in genom ytterdörren stog hanen där och tittade på mej Men när jag kom längre in i hallen gled han iväg in bland växterna

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        han kommer titta på dig när du kommer hem fler gånger .. =d och när han lärt sig du är = mat kommer han säkert simma fram å hälsa när du kommer ;-)

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Jo han har börjat fatta det där med maten nu Förut var han så hemlig så han såg nog inte ens att det var jag som bidrog med käket

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            ja du ser =d då har du snart en fisk som hälsar ist för katt eller hund , när du kommer hem =D

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Precis som scalarerna gjorde när dom var små Jag hade fem stycken från början och dom betedde sej som hundvalpar när jag kom in i rummet

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Just nu så går det väl inte så där jättebra egentligen. Fast inte jättedåligt heller i och för sej. Jag upptäckte för ett par veckor sen att några av mina neontetror såg tufsiga ut med trasiga fenor och trodde att dom var sjuka. Sen kom jag att tänka på att Ameca Splendens anses vara en aggressiv fisk och även om jag aldrig har sett dom ge sej på nån annan fisk så bestämde jag mej för att flytta på dom. Sen saltade jag ett par omgångar och nu verkar dom repa sej. Inga vita kanter på fenorna i alla fall och det är inte lika många som ser tufsiga ut längre. Så det var nog ett bra beslut. Sen har jag fått för mej att mina endlers blir färre och färre men det går ju inte att hålla räkning på dom. Och jag vet inte hur lång livslängd dom har. Jag tror i alla fall att min magkänsla är riktig i det fallet också. Dom har blivit färre i lilla hallkaret också. Dessutom hittade jag den lilla Panduron på golvet härom morgonen. Jag hann i alla fall bli rätt övertygad om att även den var en hane. Nu har jag stora bekymmer med att försöka få tag i en hona eftersom Djurmagazinet inte beställer från dom leverantörerna som för tillfället har Panduro.

                                Kopparbarbhonorna har blivit jättetjocka och jag har ingen aning om vad det beror på. Kan det vara så att dom blir lekmogna eller äter dom helt enkelt väldigt mycket? Fast jag matar ju bara en gång per dag... Det skulle ju vara kul om det vore en positiv grej för det behövs nu. Eller ett kar till

                                I ungarnas lilla kar verkar det mesta fungera bra nu i alla fall. Jag köpte några små kolglödstetror åt dom och det är verkligen vackra små fiskar
                                Senast redigerad av Mu(sic); 30 July 2016, 18:13.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...