350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Huvet kallt, tungan rätt i mun och avvakta? Jag har inte sett nåt av det jag såg hos rasbororna och jag har kollat igenom allihopa varje dag. Skitpigga och fina. Det var en liten en...

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Jag tror att jag ska starta det lilla karet igen "på riktigt" och ha det redo om utifall att jag behöver det. Det kan ju inte skada att ha en reservburk. Problemet är ju att jag inte vet varför en del fiskar inte klarar sej. Jag har ju gjort en hel del annorlunda än jag gjorde i början. Men rasbororna dog ju en efter en redan från start i princip.

      Igår kväll såg en danio väldigt dålig ut. Den höll sej nära botten och rörde sej knappt och den såg ut att sjunka emellanåt. Så gjorde rasbororna också när jag tänker efter ordentligt. De blev bleka och inaktiva och höll till vid botten. En efter en av de minsta först. Tror det var honorna som det började med. Under tiden har alla andra sett oförskämt pigga ut. Jag la märke till att några av småfiskarna såg magra ut redan från början med uppdragen buk och jag tror det är det som gör att de ser böjda ut. Jag har trott att de ska äta på sej men de har de inte gjort.

      Finns det någon ledtråd där?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        De flesta gånger jag sett Galaxyrasbora i affärerna så ser de ut så, med insjunkna magar och ostbågeliknande i formen. Oftast brukar det rätta till sig om man får dem att ta maten. Detta kan vara ett problem i början, men en bra finkornig pellets brukar funka fint. Även skalad artemia är ett bra foder till dessa fiskar.
        Håll ut, vore konstigt om du hade något i karet som gör fisken dålig, då hade fler fiskar blivit dåliga samtidigt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ja dom flesta äter flingfodret men ibland ser jag nån som inte är särskilt intresserad. Artemia har jag aldrig gett. Däremot gjorde jag räkmix förr. Kanske bäst att vidga vyerna på foderfronten. Men dom gillar verkligen algtabletterna som jag ger nån gång i veckan. Det finns bara pellets till koi och såna fiskar samt de där larvliknande på DM här. Larvimitationen är inte uppskattad kan jag säja. Vad heter den pelletsen du pratar om och var köper jag det?

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Jag mortlade larvgranulatet till små små bitar och släppte ner tillsammans med flingfodret och alla gillade det utom dom spinkiga. Men dom kanske lär sej. Och det som hann ner till botten blir uppätet det också. Det blev ju lite pulver av det också och det kanske inte är så bra för vattnet... eller så är det tillräckligt litet för de som inte vill äta. Det ser jättemysigt ut när alla fiskarna far runt på botten och käkar

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Prickalgerna var mycket lättare att få bort från glaset idag och jag pytsade i dubbeldos pmdd.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Egentillverkat fiskfoder är alltid trevligt, att det sedan blir nyttigt och billigt är bara bonus!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag ska ta mej i kragen och ägna mej åt deras krubb också nån dag. Och köpa skalad artemia till småttingarna.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    Såg ett recept här på sidan med räkor och ärtor. Äter fiskarna detta? Är det lika bra som fryst räkmix och mysis? Kul om det funkar med vill inte klabba med det om det inte är poppis i karet. Det blir ganska dyrt med fryst mat i längden!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jag gav mina fiskar det några gånger i veckan förut när jag höll på. Det innehåller ju både kött och vegetabilier så det passar de flesta fiskar. Dom blev väääldigt glada när dom fick det. Dessutom tycker jag att det är roligt att kladda


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        Ja det är kul, jag är allergisk mot skaldjur så det blir lite bök. Det är det värt om de gillar maten, trist om man bara får slänga det. Ska klabba ihop lite!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Ja prova dom gillar det säkert.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Irriterande för andningsorgan och hud... Hade aldrig trott att sånt här kräver andningsskydd och skyddsglasögon. Hette husfix förut enligt försäljaren men kan jag ha köpt fel?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Jag kollade infon på husfix som Hannes länkade till i sin guide och det är samma sak med den. Skyddsutrustning på med andra ord och inte använda varmluftspistolen så länge åt gången för då går brandvarnaren igång.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Allt som har med betong och spackel att göra är mer eller mindre hälsovådligt, både i närkontakt och inandning. Men får du bara spacklat till ytorna och målat/lackat så är det lugna gatan sedan....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...