Uppfödning sydamerikanska ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Uppfödning sydamerikanska ciklider

    Sedan jag skaffade mina mörkt blå Heros efasciatus "Bajuru" (De är inköpta som Severus men är inte munruvande) kände jag en liten längtan efter att föda upp ett par yngel från start och se dem bli vuxna individer. Tanken blev allt starkare när jag såg mitt par börja leka i ena hörnet och när jag vaknade en morgon var en sten full med ägg. Drömmen krossades två dagar senare när jag såg dem äta upp äggen ett efter ett.

    Någon vecka gick och då började mina hantlar åter igen leka och snart var det på nytt fullt med ägg på en sten. Ännu en gång ökade hoppet och jag såg hur äggen vaktades duktigt under tre dagar innan de blev små vibrerande ägg med svansar. Jag läste att det skulle ta mellan 7 till 9 dagar innan de blir frisimmande. Väntande kollade jag dem dygnet runt för att inte missa när de skulle börja simma. Hantlarna går inte ensamma i 450 liters karet utan har en del yngelätande fiender runt omkring sig.

    Nu behövde jag inte anklaga de andra invånarna för att äta upp ynglen för efter 4 dagar åt hantlarna upp sina små vibrerande svansar. Ännu en gång krossades drömmen. Men mina Hantlar är leksugna och det dröjde inte länge innan de lekte ännu en gång. Denna gången vaktade de äggen duktigt och åt inte upp dem alls. Det blev frisimmande yngel och jag förberedde mig för att plocka upp ynglen och stoppa dem i ett annat akvarium. Men eftersom det var sent tänkte jag att jag gör det nästa morgon.

    Nästa morgon stod jag vid akvariet gapandes och tittade på ett akvarium som inte innehöll ett enda yngel. Alla var borta och hantlarna simmade fritt i akvariet som inget hade hänt. Nu började jag tappa tron på att jag skulle kunna få chansen att testa föda upp några yngel.

    Det dröjde faktisk inte länge så låg det nya ägg på en malgrotta denna gång. Nu hade jag slutat hoppas lyckas fånga några så jag lät dem sköta sina ägg i lugn och ro. Efter 3 dagar var de vibrerande ägg och 7 dagar senare svärmade det av yngel. Jag plockade fram håven och samlade upp större delen av ynglen och sparade några till dem för att inte förstöra deras föräldraskap.

    Ynglen stoppade jag i ett tomt akvarium förutom några malar. Allt började bra och jag köpte hem cyklops för dem att äta. Snart märkte jag att det började minska på ynglen och jag tänkte att det kanske är en naturlig bortgång eller att innerfiltret tar en del. Fast när nästan alla försvunnit på 3 dygn kollade jag närmare i akvariet och såg hur mina 3 salt n´ Pepper Corydoras glatt simmade runt ynglen. Jag kom då också tänka på att mina L-malar Peckoltia compta (L134) också föredrar lite kött i sin diet.

    Jag kände att jag nog inte tänkt så noga vad jag hade i akvariet för den fjärde dagen var ynglen borta helt. Hantelcikliderna gav inte upp och är ett glatt lekande par så det dröjde inte länge innan det åter simmade yngel i karet. Denna gången samlade jag upp dem och låter dem nu simma i en räkvas i väntan på att de blir lite större.

    Nu har jag i alla fall haft ett par överlevande yngel i några dagar och nu får jag se hur länge det ska gå denna gången innan jag får börja om......


    Dela gärna med er om era erfarenheter och hur det går för era uppfödningar av ciklider.....
    Senast redigerad av henrikl; 05 September 2013, 17:55.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Uppfödning sydamerikanska ciklider

    Nykläckt artemia är nyckeln till framgång. Kör 2-3 satser så du alltid har tillgång. Sen när de blivit större kan du komplettera med bosmider och cyklops.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Ynglen lever nu på cyklops och växer bra. Jag hittade två yngel i det förra akvariet jag hade yngel i. De som blev uppätna. Två har klarat sig bra trots jag inte matat. De är nu lite större och börjar bli blåa och fina.

      Föräldrarna har precis fått en ny kull yngel så det finns gott om yngel nu.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Nu vet jag också vart fångstplatsen Bajuru ligger och det är alltid roligt att veta vart föräldrarna kommer ifrån.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Ska man få fram yngel skall man nog tänka efter mer än en gång innan man stoppar ner fler fiskar än föräldrarna i akvariet. Ibland behövs någon "dither fish" (alltså någon lagom snäll art för att ha något att försvara ynglen mot) för att trigga lek eller för att föräldrarna inte skall börja slåss med varandra, men hotet får inte vara för stort. Jag har varit med om Geophagusar som vägrat spotta ut ynglen för att det fanns småtetror i närheten. Dessutom är ett akvarium en så begränsad miljö, att det räcker att en fisk har gömt sig kvar för att yngelkullar succesivt skall bli uppätna.

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Av två kullar yngel har jag lyckats få ca 10 st att överleva första perioden. Det är känsliga yngel och på en natt kan hälften bara försvinna. Men nu har jag ett gäng som ser ut som mini hantelciklider. Ska bli kul och följa deras resa... någon som vet hur fort hantlar växer?
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              Hur gick det Henrikl med ynglen? växte dem upp och blev stora?
              Är medveten om att denna tråd är rätt gammal, men ramlade in på den efter en sökning på "Hantelciklid" i forumet. Ville kika och se vad det fanns för olika ämnen.
              Funderat nämligen på att starta en tråd och se hur många det är här på zoopet som har hantelciklider och så kanske man kan visa upp lite bilder på hur dem ser ut och skriva hur dem är etc. Vet som sagt inte hur stort intresset är kring hantelciklider här men ska nog ge det ett försök snart!

              Kommentar

              Arbetssätt...