Juwel Rio 180, version 2.2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Juwel Rio 180, version 2.2

    Jag har nu kört version 1.0 i snart ett år, som har funktioner som bl.a guramis, zebrafisk, regnbågshaj m.m. Men nu tycker både jag och tanten att det är dags att uppgradera till något annat. Första tanken som poppade upp i våra skallar, vi kan kalla den för version 2.0, var ett saltvattensakvarium. Efter att ha läst på lite om saltvatten så insåg vi att det kanske är något som vi inte skall ha i vårt Rio, utan i så fall köpa ett helt annat kar. En del ombyggnad och komplettering skulle behöva göras av karet, så vi skippade den idén ganska så snart. Nästa fundering, version 2.1, föll på diskusar. Snackade med en kille på Hornbach när vi var där i ett annat ärende och han sa att fem små diskusar var inga problem att börja med. Men efter att ha hört med er här på forumet så fick vi ju reda på sanningen att version 2,1 inte är kompatibel med vårt 180 liters kar. Så tillbaka till planeringsstadiet igen! Men nu så har vi nog fått till en version som vi snart skall börja testköra: version 2.2 Malawiciklider!

    I veckan som gått har jag tömt karet på fisk, vatten och sand så nu står det tomt och bara väntar på att bli fyllt med den nya inredningen. Jag har köpt ciklidsand och lavasten som jag tror kommer passa bra till bakgrunden som redan sitter i karet, en BTN slimline red gneiss. Anledningen till att jag tömt karet helt är att jag ville ha i en skiva frigolit under allt, för att skydda glaset mot all sten som kommer att läggas i. Skivan är redan inhandlad och tillskuren. Jag kletade även på ett lager med silikon och limmade fast ett lager med sand på den. Detta för att om fiskarna är väldigt förtjusta i att gräva, så kommer man inte att se frigoliten om de kommer så djupt ner, och förhoppningsvis kommer det även att förhindra snöstorm om de skulle få för sig att tugga lite på den

    Idag är tanken att jag skall börja fylla karet med sand och sten. Hoppas bara att inget annat kommer ivägen...
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    #2
    Juwel Rio 180, version 2.2

    Började med att lägga frigolitskivan med den pålimmade sanden i botten, sedan mer sand runt omkring för att den skulle hålla sig på plats.
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk HD1378042305.901527.jpg
Visningar: 1
Storlek: 18,7 KB
ID: 2149295

    Att skölja sanden tog lite tid. Såg nästan ut som om jag sköljde den i mjölk
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk HD1378042378.003171.jpg
Visningar: 1
Storlek: 12,2 KB
ID: 2149296

    Det här med projekttråd och en massa bilder får jag öva mer på. Jag var alldeles för otålig att få det klart så jag glömde helt bort att ta kort under arbetets gång. Jag lovar att försöka bättra mig

    Efter ett par timmars jobb var både sand och lavastenen lagd i karet. Jag tyckte att när jag var i affären och plockade på mig sten att jag tog till rätt rejält, men efter att fått i den i karet så ser jag ju nu att den räckte ju inte på långa vägar. Det blir till att åka och köpa ett gäng sten till för att få många bra gömslen för firrarna.


    Stenarna som ligger till vänster är några som jag hade i karet med mina sällskapsfiskar. Slängde bara i de så att det inte skulle se så tomt ut borta i det hörnet. Har inte bestämt mig ännu för om jag skall fixa till de och låta de ligga kvar sen eller inte. Kanske kan vara snyggt med några andra stenar som bryter av, och inte bara lavasten.
    Senast redigerad av JiBe; 02 September 2013, 07:33.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Lavasten är bra stenar att bygga med för att de hakar så lätt i varandra . Det ser bra ut redan nu, fattas bara lite fiskar med fina färger och sen kan du njuta .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Juwel Rio 180, version 2.2

        Ja, lavastenarna var väldigt lätta att bygga med. Precis som du säger så hakar de tag i varandra och blir väldigt stabila. Men som synes så var det lite felplanerat av mig när jag köpte dem och behöver nog minst lika mycket till för att jag skall bli nöjd

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          För egen del skulle jag nog ha åtminstone dubbla mängden lavasten till Malawi. Sedan beror det ju iofs vad du ska ha för Malawi också. Vilka arter funderar du på?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Det kommer simma runt ett gäng mbunas i karet, men exakt vilka sorter det blir har jag inte bestämt mig för ännu. Tycker att saulosi, demasoni, golden eller röd zebra skulle passa bra. Så just nu så lutar det åt två arter av dessa fyra, men har jättesvårt att bestämma mig. Har ju alltid ögonen öppna för om jag råkar stöta på ytterligare någon snygg firre

            Kommentar

            • liberty.)
              • July 2013
              • 198

              #7
              Dom är väldigt snygga malawisar.Jo sedan fins det en annan jätte snygg Malawi firefish den är riktigt snygg tycker jag.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Om du kan få tag i bra specimen av Labidochromis Carelus så är det en mycket vacker fisk.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • JiBe
                  • November 2012
                  • 135

                  #9
                  Idag har jag fått i mer sten, ungefär lika mycket till som jag hade innan. Men blev jag nöjd och tycker att det räcker? Nope! Blir till att fixa hem ännu mer sten. Men nu har jag i alla fall lagt grundstenarna så det bara är att plumsa i mer sten ovanpå utan att behöva bösa runt i sanden och gräva ner dem för att de skall ligga stadigt. Fick även planterat i ett par fiskar också. Det blev tre Golden och tre Demasoni som glatt simmar runt och undersöker sitt nya hem. De var lite blyga i början och gömde sig mellan stenarna så fort de kom i karet, men nu så är alla framme och stoltserar i sina granna färger Måste dock byta ett lysrör. Köpte ett Sylvania Aquastar för en månad sedan då jag fortfarande inte visste att jag skulle ha malawi i karet, nu så är det ju helt fel färgspektrum för mina firrar. När golden simmar under aquastar-röret så ser de lite smått guldassiga ut, men så fort de kommer fram under high-lite day-röret så bokstavligen exploderar de i sin gula färg. Det får nog bli att byta ut aquastar-röret mot ytterligare ett high-lite day.

                  När vattnet har blivit riktigt klart så får jag väl slänga in en liten bild på det. En projekttråd utan blider är ju ingen riktig projekttråd

                  Kommentar

                  • JiBe
                    • November 2012
                    • 135

                    #10
                    Juwel Rio 180, version 2.2

                    Några hobbyfotografsbilder på firrarna

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk HD1378327353.145557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,0 KB
ID: 2149315

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk HD1378327378.448826.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,7 KB
ID: 2149316

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk HD1378327410.903895.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,9 KB
ID: 2149317

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk HD1378327427.061313.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,5 KB
ID: 2149318

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Fina fiskar ! Helkars bildmed ?
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #12
                        Vackra bilder!

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • liberty.)
                          • July 2013
                          • 198

                          #13
                          Väldigt fina fiskar.

                          Kommentar

                          • JiBe
                            • November 2012
                            • 135

                            #14
                            Idag märkte jag att en av mina demasoni börjat blekna något. Hoppas bara att det är något tillfälligt och att hen snart får tillbaka sin färgprakt igen. Annars så är alla fiskar pigga, krya och simmar runt som bara den. Det märks att de har blivit lite mer hemmastadda för de är inte alls så blyga längre. När man sticker fram nosen till karet så är det nästan så att de kommer för att hälsa

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2512.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,2 KB
ID: 2149393

                            Ännu mer sten skall i, men jag tänkte lägga i ett gäng när det är dags för nästa omgång firrar. Vet inte hur lång tid det tar för de att pinka in sina revir, men det skadar ju aldrig med fler skrymslen och gömställen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...