Mitt lilla aquaponics-system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikenik
    • August 2013
    • 12

    Mitt lilla aquaponics-system

    Har länge varit intresserad av aquaponics och har nu äntligen fått byggt mitt första system.

    Aquaponics innebär att du pumpar upp vattnet från akvariet till en odlingsbädd där bakterier gör om fiskavfallet till växtnäring och på så sätt renar vattnet.
    Du får alltså färska grönsaker och slipper byta vatten i akvariet. Bara mata fisken, plantera och skörda.

    Verkar som jag inte får posta egna bilder än på detta forum, så här är en länk till tråden om mitt system på backyardaquaponics.com.


    Jag har bara kört systemet knappt en månad och har inte introducerat någon fisk än i 50liters-"tanken".
    Planen är att vänta med fisk och bara tillsätta "hemmagjord växtnäring" i detta systemet och bygga ett större att ha fisk i, då en 50 liters "fisktank" är på gränsen till för litet för att få ett stabilt system.

    Har fått ett begagnat 375liters akvarium jag ska rusta upp i helgen som ska bli mitt andra aquaponics-system.

    Jag undrar om det finns någon här i närheten av Uddevalla som skulle kunna tänka sig "donera" några fiskar till mig?
    I aquaponics har man fisken mer för att föda växterna och som matfisk än som prydnadsfisk så min prioritet är växterna och fiskens hälsa, inte att fiskarna ska vara vackra att se på eller att det ska vara "perfekt ordning" i akvariet.
    Jag hoppas det finns någon med andra prioriteringar som kanske "sorterar bort" t.ex guldfiskar eller koi som inte har fin färg eller form. Hittade en tråd här om guppys med böjd rygg någon fått som gåva. Sådana fiskar skulle få ett fint hem hemma hos mig. =)
    Byteshandel mot framtida örter, gurkor och tomater kan självklart ordnas...
Arbetssätt...