Teds 720 liters Discus akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    Teds 720 liters Discus akvarium

    Tjenare!

    Nu har det gått ett tag sen jag startade mitt akvarium. Tänkte att jag ville dela med mig lite av mitt akvarium. Det har varit både tungt att bära och tungt för plånboken. Jag har både haft fram och motgångar, men jag har inte förlorat någon discus, än, peppar peppar ta i trä...

    I alla fall här är lite om min drömplats!

    720 liters akvarium, okänt märke, men snygg design har det. 12mm tjockt glas. Svart bänk av massiv spånskiva. Ramp med 4 luckor, belysningen består av 2 x 80 watts lysrör med reflektorer från Juwel.

    Pumpar som är i är 2 x Am top ytterfilter 3337 och 1 x Aquael unifilter uv-c 1000.

    Kan inte alla växter riktigt, men där är bland annat hornsärv, vattenormbunke tror jag den heter, m.m.

    Fiskarna består av:

    9 Discus
    Neontetror
    Siamesiska algätare
    Fläckiga pansarmalar
    Citrontetror
    Kilfläckstetror
    Nättetror
    1 Stänktetror olyckligtvis
    4 Platy
    4 Black molly
    1 lykttetror olycktvis (ren gissning)

    Jag tror det är alla sorterna, har säkert glömt någon.

    Här kommer bilder!

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like TheSwedishPike.



    Uppdateringar kommer.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Åh , ett akvarium helt i min smak. Ljust och fint. Hur länge har du haft det igång?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • TheSwedishPike
      • June 2013
      • 123

      #3
      Enligt första fotot så har det varit igång sedan 1:a augusti.

      Det har dock skett lite förändringar i karet. Vassen som man ser till vänster på ena fotot, där det inte är drabbat av kiselalger, vissnade konstigt nog, men har återhämtat sig igen med nya skott.

      Dessa fotona här nu är dagsfärska över hur det ser ut i dagsläget:

      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like TheSwedishPike.
      Senast redigerad av TheSwedishPike; 27 August 2013, 15:38.

      Kommentar

      • TheSwedishPike
        • June 2013
        • 123

        #4
        Uppdatering, foto från sidan.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Hur upplever du den ljusa sanden? Har själv ett 720 som ska igång och ljus ciklidsand som ska i...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • TheSwedishPike
            • June 2013
            • 123

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Hur upplever du den ljusa sanden? Har själv ett 720 som ska igång och ljus ciklidsand som ska i...
            Tja, den är ju inte lika vit som den var i början, men det var inte oväntat heller. Det är ju inte döda havet precis.

            Dock ser man ju att det är ljust än. Ser fram emot en tråd med ditt kar då!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Den tråden finns redan, "720 liter Akvastabil" tror jag den heter.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • TheSwedishPike
                • June 2013
                • 123

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Den tråden finns redan, "720 liter Akvastabil" tror jag den heter.
                Okej.

                Kommentar

                • TheSwedishPike
                  • June 2013
                  • 123

                  #9
                  Uppdatering:



                  Vissa växter växer snabbare än andra.

                  Kommentar

                  • TheSwedishPike
                    • June 2013
                    • 123

                    #10
                    Uppdatering:

                    Karet från långsidan:



                    Karet från sidan:

                    Senast redigerad av TheSwedishPike; 23 November 2013, 07:59.

                    Kommentar

                    • TheSwedishPike
                      • June 2013
                      • 123

                      #11
                      Tjenare!

                      Ny uppdatering.

                      Det har hänt lite skoj i karet. En kille la ner sitt Discusakvarium i Laholm och gissa vem som fångade hans fiskar först?

                      Så ja, nu sitter man med ytterligare 10 vuxna Discus som simmar omkring med mina 9 lite mindre Discus. Jag fick reda på att några hade bildat par, vilket är en stor bonus, hehe.

                      Här kommer bilder! Önska mig lycka till!




                      Senast redigerad av TheSwedishPike; 23 November 2013, 07:59.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Teds 720 liters Discus akvarium

                        Vad kul! Håller tummarna för att det går finfint med de nya
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • TheSwedishPike
                          • June 2013
                          • 123

                          #13
                          Hej!

                          Idag är det vattenbytesdagen, så jag tänkte att jag laddade upp en film på hur akvariet egentligen ser ut när man inte har precis "förstört" det. Tänkte nämligen klippa några växter idag då de börjar täcka hela vattenytan för de lite lägre växterna. Allt ser ut att må toppen utom en liten discus jag är rädd för är undernärd, tveksam han kommer klara sig, vet inte i heller hur jag ska rädda honom?

                          A video of my discus fish and planted aquarium, enjoy.The tank is 200x60x60 cm. There are about 19 discus fish in the tank and an unknown number of different...
                          Senast redigerad av TheSwedishPike; 20 September 2013, 16:07.

                          Kommentar

                          • TheSwedishPike
                            • June 2013
                            • 123

                            #14
                            Uppdatering:

                            Haft dödsfall på 2 yngre Discus, tyvärr.
                            Växterna växer så det knakar.

                            Bilder:






                            Kommentar

                            • TheSwedishPike
                              • June 2013
                              • 123

                              #15
                              Uppdatering:

                              Inga fler dödsfall har inträffat. Växterna har växt bra.
                              Idag gjorde jag lite makeover i karet, växterna hade växt så mycket så jag tyckte det var dags för lite trimning. Gud med växter det blev! Min vattenormbunke börjades som en liten stump jag fick av mpdemus123 när han la ner sitt 112 liters i somras. Sånt gillas.
                              Gjorde även 30% vattenbyte idag och anledningen till grumligheten är för att jag hade precis slängt i gödning till växterna.
                              Alltså Happy life plant, ferro och carbon.
                              Verkar vara bra grejer för växterna.

                              Här kommer bilder:










                              Kommentar

                              Arbetssätt...