110L remake till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    110L remake till Tanganyika

    Tröttnade på mitt Asien kar så jag gjorde om det till Tanganyika. Kommer bli Multisar och Brichardi.

    Bilder:
    Bifogade filer
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ser helskönt ut! Fränt att du byggt lite på höjden, passar karet och fiskarna fint!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Tack mats! Du har/har haft en del tanganyika ju. Några tips på¨vad jag behöver tänka på?

      Här är dagsfärsk bild. Fortfarande lite dimmigt men det ger sig såklart.

      Lite mer info om karet just.

      110L
      2x 15W T8 (just nu aquarelle rör i, men blir nog power-glo vid nästa byte)
      Eheim 2213 filter
      Ciklidgrus
      Spärngsten från Gonzo44;s trädgård

      Stenen är så fruktansvärt tung. Orkade inte bära in allt det om är i karet i en vända ens. Så jag blev lite nojjig innan jag skulle i med grus o vatten. Inte världens mest gedigna bänk. Så jag reglade upp lite extra under.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ja, haha... jag har burit och baxat lite sten själv de senaste dagarna, så jag vet...

        Nja, jag tycker väl inte att det är något speciellt du behöver tänka på med karet - multisarna kommer ju att bilda koloni bland snäckorna och så kommer även brichardina att göra i stenröset. Det enda är väl att du får gallra lite fisk framgent, men det kan ju vara angenäma bekymmer.
        Karet ser cleant och snyggt ut - bara att ösa på!

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Snyggt, ett akvarium helt min smak. Har du säkrat stenarna med silikon eller låser de varandra i stenröset?

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • RickardK82
            • August 2013
            • 230

            #6
            Kanon snyggt....

            Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, haha... jag har burit och baxat lite sten själv de senaste dagarna, så jag vet...

              Nja, jag tycker väl inte att det är något speciellt du behöver tänka på med karet - multisarna kommer ju att bilda koloni bland snäckorna och så kommer även brichardina att göra i stenröset. Det enda är väl att du får gallra lite fisk framgent, men det kan ju vara angenäma bekymmer.
              Karet ser cleant och snyggt ut - bara att ösa på!
              Haha ja jag kan tänka mig att du vet

              Skönt att höra. Vilka tycker du jag ska börja med eller spelar det ingen roll? För multisar kan jag hämta här i dagarna. Brichardi får nog vänta lite då det inte finns så mycket pengar på kontot just nu. ( föräldraledig....)
              Bra tips på foder?
              Ursprungligen postat av Erikderek
              Snyggt, ett akvarium helt min smak. Har du säkrat stenarna med silikon eller låser de varandra i stenröset?

              EK
              Japp de är säkrade med några silikonpluttar här o där. De satt rätt bra ihop redan från början, men fan man skulle ju bli halvdeprimerad om en sten drar i rutan. Så nu sitter det som berget

              Ursprungligen postat av RickardK82
              Kanon snyggt....

              Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
              tack

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                Japp de är säkrade med några silikonpluttar här o där. De satt rätt bra ihop redan från början, men fan man skulle ju bli halvdeprimerad om en sten drar i rutan. Så nu sitter det som berget
                Misstänkte detta då du byggt på höjden, i mitt Malawiakvarium så har jag inte byggt riktigt lika högt, där är alla bärande stenar stabiliserade mot frigoliten i botten. Övriga stenar ligger inkilade på och bredvid men kan inte röra sig hut mycket än fiskarna gräver, men (alltid ett men), en av stenarna som bygger ihop mina två stenrösen (om du tittar på bilderna i min tråd) till ett balanserar på en annan sten, båda stenarna har varsin offset inbuktning som låser ihop bra.


                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erikderek
                  Misstänkte detta då du byggt på höjden, i mitt Malawiakvarium så har jag inte byggt riktigt lika högt, där är alla bärande stenar stabiliserade mot frigoliten i botten. Övriga stenar ligger inkilade på och bredvid men kan inte röra sig hut mycket än fiskarna gräver, men (alltid ett men), en av stenarna som bygger ihop mina två stenrösen (om du tittar på bilderna i min tråd) till ett balanserar på en annan sten, båda stenarna har varsin offset inbuktning som låser ihop bra.


                  EK
                  ja dessa är ju med väl förankrade med stora stenar i botten. o de väger bly typ. men för nervernas skull så pluttade jag till på ett fåtal ställen o det blev över förvantan väldigt stabilt. finns ingen sten som liksom hålls på plats med bara silikon, utan det är mer som stöd så att de inte kan ramla ihop eller dras loss. men silikonet håller inte uppe nån vikt eller så.

                  ska kolla in din tråd

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    Haha ja jag kan tänka mig att du vet

                    Skönt att höra. Vilka tycker du jag ska börja med eller spelar det ingen roll? För multisar kan jag hämta här i dagarna. Brichardi får nog vänta lite då det inte finns så mycket pengar på kontot just nu. ( föräldraledig....)
                    Bra tips på foder?
                    Ja, jag var helt slut igår efter att ha burit in, och placerat i karet, en jädrans tung hög med sten till nya T-projektet.
                    Tror inte det spelar så stor roll om du börjar med multisarna - de andra tar nog över stensättningen ganska snart ändå.
                    Jag har inga egentliga tips på foder - kör själv med standardsorter som fryst artemia, olika räk- och sjömixar, torrfoder och så mycket levande jag kan fånga - det funkar bra!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, jag var helt slut igår efter att ha burit in, och placerat i karet, en jädrans tung hög med sten till nya T-projektet.
                      Tror inte det spelar så stor roll om du börjar med multisarna - de andra tar nog över stensättningen ganska snart ändå.
                      Jag har inga egentliga tips på foder - kör själv med standardsorter som fryst artemia, olika räk- och sjömixar, torrfoder och så mycket levande jag kan fånga - det funkar bra!
                      Okej. Kanon!

                      Vad är det för projekt du har på G då?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        Okej. Kanon!

                        Vad är det för projekt du har på G då?
                        540-Tanganyika med N. gracilis. Kolla stugtråden.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          im on it!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            verkar bli lite ändringar här.
                            har fått tag på en grupp med N.Pulcher.
                            stor skillnad på dom gentemot N.Brichardi?

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Sv: 110L remake till Tanganyika

                              Jag tycker pulcher är lite snällare. Iaf har dom varit det hos mig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...