Bygga akvarieställning till 250 liters akvarium + tillhörande klädsel av denna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • prinsessan@
    • August 2013
    • 2

    Bygga akvarieställning till 250 liters akvarium + tillhörande klädsel av denna

    I somras införskaffade mitt första akvarium på många år och har kämpat mycket för att få det att fungera då jag har haft endel motgångar då jag fick en rejäl nitrit topp som dödade ett antal fiskar.

    Men nu är akvariet stabilt och börjar bli rätt nöjd med inredningen men känner att intrycket dras ner väldigt mycket av att ställningen är väldigt tråkig

    Bild på hur akvariumet ser ut nu med aluminiumställning

    Som ni ser på bilden så fungerar ytan under akvariumet som en förvaringsyta och det drar ännu mer ner på intrycket.

    Så jag plannerar att bygga en träställning och sedan klä in den så att det ser ut som en bänk och måla den vit så att den passar in i rummet.

    Har skissat lite på ställningen i Sketshup och kom fram till att det antagligen blir 45x70 reglar som byggs ihop enligt ritningen och ritning med mått.

    Har även gjort en preliminär ritning på slutresultatet som kommer att se ut något i stil med ritning akvariebänk

    Vad tror ni? kommer den att hålla och kommer det att bli snyggt?

    Kom gärna med förslag och ideer
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Kan inte svara på om det där funkar men tänkte ge ett tips på att man kan bygga snygga bänkar med Ikeas köksstommar
    Då kan man ha luckor och hyllplan så har man en kanonbra förvaring.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja det verkar vara en bra bänk. kommer hålla. men som pia säger så kan man komma undan mycket snyggare med ikeas köksstommar kan va värt att kolla upp bara

      annars ser bänken kanon ut. jag skulle nog skippa de där tvärgående balkarna på kortsidorna o istället bara låsa fast det med vinkeljärn. kan va lite knepigt att såga till vinkeln på den balken exakt. lovar att det kommer vara hur stabilt som helst. har precis byggt en bänk till ett 470L o redan när vi skruvat ihop ramen som bara hänger i luften kunde man nästan hänga sig i den. sviktade typ inte alls. nu när den är klar så kommer den stå även om huset rasar ihop.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Så här ser min ena ikeastomme-bänk ut men nu står det ett 220 kar och ett på 60 liter där det är Capita-ben och dessa är ställbara med, kan skruvas nån centimeter.
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        Arbetssätt...