Homemade 62L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1177.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,5 KB
ID: 2155305Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1178.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,8 KB
ID: 2155306Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1180.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 2155307

    Massa bubblor på ytan.

    Kör jag ph 7.0 så får jag inte lika mycket bubblor men då indikeriar inte min dropchecker på att jag har rätt nivå.

    Kör jag ph 6.5 som jag gör när bilderna är tagna så får jag tokmycket bubblor på ytan. då indikerar dropchecker på bra nivå.

    Ottosarna känns jävligt passiva i allmänhet. Är det för höga co2 nivåer som gör det?

    vad är egentligen rimligt att köra?

    mvh Rikard

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      Ingen?

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        Vad har du för KH på ditt vatten?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Att du får mer bubblor med mer co2 är logiskt, då växterna tillverkar mer syrebubblor. Att de sedan fastnar och syns på ytan beror på att du har en hinna. Den brukar kallas proteinhinna och det sägs komma från maten. Jag tror inte riktigt på den förklaringen men det är en annan diskussion.

          Bästa sättet att döda hinnan är luftning, att kontinuerligt spräcka ytspänningen. Men det kanske känns dumt att vädra ut co2... Bra ytcirkulation, regelbunden rensning, skimmer och vissa fiskar är andra recept.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Dopply
            • December 2012
            • 485

            Jag kollade på någon sida om Gävles vatten, och KH verkar ligga på 10 -om det stämmer där du bor är ju inte säkert..

            Men är det så bör du inte ligga under PH 7.0.

            glömde länken http://i171.photobucket.com/albums/u...ps9c124ef0.gif
            Senast redigerad av Dopply; 16 December 2013, 16:01.

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Att du får mer bubblor med mer co2 är logiskt, då växterna tillverkar mer syrebubblor. Att de sedan fastnar och syns på ytan beror på att du har en hinna. Den brukar kallas proteinhinna och det sägs komma från maten. Jag tror inte riktigt på den förklaringen men det är en annan diskussion.

              Bästa sättet att döda hinnan är luftning, att kontinuerligt spräcka ytspänningen. Men det kanske känns dumt att vädra ut co2... Bra ytcirkulation, regelbunden rensning, skimmer och vissa fiskar är andra recept.
              Jag har ett 550L/H ytterfilter till 62,5 liter. trodde fan att de skulle räcka men verkar inte så.

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                Ursprungligen postat av Dopply
                Jag kollade på någon sida om Gävles vatten, och KH verkar ligga på 10 -om det stämmer där du bor är ju inte säkert..

                Men är det så bör du inte ligga under PH 7.0.

                glömde länken http://i171.photobucket.com/albums/u...ps9c124ef0.gif

                Dopply! jag är helt inne på samma spår. har för mig att vi har Hårt och Uthålligt vatten här uppe.

                De där med PH,kh,co2, ppm får någon gärna förklara för mig.

                Sen när jag kör controller. Ska jag sikta på att ha lite lite tillförsen som möjligt och ändå nå upp i rätt co2 nivå? eller ska jag ha lite högre bubbelhastighet och låta controllern göra jobbet?


                MVh Rikard

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  Ursprungligen postat av Ryskbompa
                  Dopply! jag är helt inne på samma spår. har för mig att vi har Hårt och Uthålligt vatten här uppe.

                  De där med PH,kh,co2, ppm får någon gärna förklara för mig.

                  Sen när jag kör controller. Ska jag sikta på att ha lite lite tillförsen som möjligt och ändå nå upp i rätt co2 nivå? eller ska jag ha lite högre bubbelhastighet och låta controllern göra jobbet?


                  MVh Rikard
                  Du skulle ta å skaffa ett KH test, eller kolla om dom kan kolla det i butiken. Sedan ska du köra 25-30ppm Co2 och det ser du i tabellen
                  vilket PH du ska ligga på..

                  Sedan så ska du försöka balansera flödet av gas så att reaktorn hinner lösa upp så mycket som möjligt så att så lite som möjligt går till spillo.. Men det får man prova sig fram till något man tror är optimalt

                  COntrollern fixar dina misstag iallafall, det är bara frågan hur mycket gas den behöver för att fixa jobbet..

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    min reaktor klarar av att lösa co2 till 1000liters akvarium ska shoppa ett kh test, har sagt det förut men nu ska jag fan köpa ett!

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      Ser ut att bli fint ditt akvarium. Har du ingen helbild på akvariet så vi får se hur det blev tillslut? Har själv ett nytt projekt med ett långsmalt akvarium. Har inte bestämt belysning men funderar på en GLO ramp likt din. Är det en stabil fästanordning på den eller är det lätt att rampen vickar om man stöter till den?
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      Arbetssätt...