250L med, Ja.. Vaddå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    250L med, Ja.. Vaddå?

    Jag grubblar och grubblar, hur ska jag göra?? Malawi? Kanske.. Asien? hmm..

    Ännu ett SA kar? Ja, jag har fastnat..

    Planen jag har än så länge är en slimline filterbakgrund men konbinerad filtermatta med keramikrör och kanske med en luftpump i för att gynna bakterierna lite extra!

    Men sen då? vad kan funka i ett 250l kar? Jag har gluttat en del på de mindre Malawi firrarna, men jag vet ingenting om hur man ska sköta dem.. Jag vill ha ett harmoniskt kar, där alla fiskar bara.. Är.

    Dvärgciklider är också intressant, men kan nog bli tråkigt när dom bara gömmer sig..

    Och Asien.. Ja, jag har ingen koll riktigt.. Jag har Dvärgguramis i mitt 50l kar, men tycker inte dom har ett speciellt intressant beteende..
    Jag är fast.

    Jag vill INTE ha en till fisksoppa i mitt hus!

    Alla indéer är mycket välkomna! Jag har resettat mitt huvud och kommer ta in alla förslag ni har att komma med! Det finns så mycket kunskap här så jag blir helt förvirrad av allt läsande..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag avstår från förslag - det finns ju så mycket. Ett tips dock - regnbågsfiskar.

    Det viktigaste är dock som du skriver - ingen fisksoppa/ dvs välj få arter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      VIlken regnbågsfisk är det du menar?

      Är det Melanotaenia du menar?

      Jag har aldrig ens tittat på dem tidigare, men de verkar vara fridfulla men ändå fulla av liv.. Har du några erfarenheter av dem? Vill de ha fart på vattnet eller ska det vara lugnt? Vad jag förstår så är det en stimfisk?

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Jag har haft flera arter av regnbågar i omgångar. Olika arter av de mer fredliga gobysarna som finns i handeln kan vara ett bra sällskap till regnbågar. Här är mitt förlsag:
        6 Melanotaenia Parkinsonii
        6 Tateurndina ocellicauda
        6 Garra Flavatra

        Sen kan du eventuellt addera 10-15 stycken Oryziaz Woworae.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          En imponerande lista med fiskar jag aldrig hört talas om!

          Dom ser helt klart passande ut, men Melanotaenia Parkinsonii verkar vara ganska ovanlig för jag hittar inte så mycket info om den.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Nej den tillhör de vanligare regnbågarna tillsammans med m.boesmanii, m.lacustris, m.praecox, g.incisus och p.furcatus. En gammal favorit är annars Melanotaenia Trifasciata "Goyder river".
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            Arbetssätt...