Akvariehålan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Så fint det blev.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #32
      Sv: Akvariehålan

      Instämmer med dom andra. Skitsnyggt

      Kommentar

      • Messdelcavo
        • February 2013
        • 57

        #33
        Tackar

        Tanganyikat tuffar på, massor med yngel, lite alger har börjat lägga sig nu så att det inte
        ser så himla "nytt" ut. Inte i överflöd utan i en lagom dos som jag accepterar.

        54:at verkar ha världens bästa balans, inte en tillstymmelse till alger och växterna
        stormtrivs, vattnet kristallklart och fiskarna ser ut att må bra. Förutom min dvärg-ancistrus som
        jag inte förstår mig på. Den stora är 5-6 cm stor, dvärgen ligger kvar på 2 cm fastän dem är inköpta
        exakt samtidigt i samma storlek. Han far runt och mumsar på saker mest hela tiden men verkar inte växa ett dyft!

        100l däremot!
        Trots dubbel dos pmdd och mäskexperiment så sker det ingenting med växterna.
        2 veckor och inte något alls, snarare så att dem förfaller. Dem stora bladen ser
        naggade ut och "skelettet" syns på vissa av dem. Vad pågår riktigt?
        Ljuset är bara 4-5 veckor gammalt så effekten bör inte vara något bekymmer heller
        tycker jag. Ligger på 11 timmar ljustid.
        Mäsken bubblar på fint, och ph ligger på 6,8.

        Några idéer? :/
        -Krille

        Kommentar

        • Messdelcavo
          • February 2013
          • 57

          #34
          Här har det varit ett avbräck ett tag. Skulle åka iväg till Rhodos nyligen och natten
          innan avresa så vaknar jag upp av ett jäkla oväsen. Jag förstår direkt att det är ett
          jäkla oväsen pga vatten... En av slangarna till cirkulationspumparna har släppt från
          bakgrunden och står och pumpar ur allt vatten ur 600-karet. Den lyckades skicka ut
          runt 150 liter innan jag var på plats. Konsekvens av detta? 3 uppbrutna golv och
          totalt kaos. Mindre trevligt, men som tur var så tecknade jag extra försäkringen när
          vi köpte huset pga akvarierna. Ingen lycklig fruga för tillfället. Men vad gör man?

          Hur som helst så blev det fart på växterna till slut i mitt mäskexperiment!
          Nu får jag ansa vid varje vattenbyte till och med. Har blivit ett riktigt trivsamt akvarium.
          Börjar tycka att det är så skoj med det där att jag till och med överväger att
          göra om 600 liters till växtakvarium och låta T-cikliderna flytta in i dem mindre burkarna.
          Men det är så trevligt att låta dem ha gott om utrymme att greja runt på också.

          Får se hur det slutar med hela vattenskadegrejen och se om jag får behålla nåt alls för
          min kära tant. Fortsättning följer!
          -Krille

          Kommentar

          • Messdelcavo
            • February 2013
            • 57

            #35
            Nu börjas det! T-cikliderna får gå in i mindre burkar och 600L får sig en make-over.
            Imorgon bär det av mot Luleå med en annan intresserad vän för att påbörja
            spekulationerna och lägga in eventuella beställningar. Co2 och diverse saker ska också
            fixas då det blir mycket växter här och hålla på att mäska ett sånt här stort det orkar jag inte.

            Jag har inte riktigt fått ihop invånarna i min plan ännu så jag tänkte se om någon
            kan hjälpa mig att bolla lite idéer?
            Det blir öron/pansar-ålar, har haft sånna förr i min karriär och tycker dem är så häftiga.
            Jag har några grövre botior som ska få flytta in här också, sen kanske några synodontisar.
            Jag har gått i tankarna om Silverhajar men dem är ju så tråkiga, eller?

            Det är här som jag sitter fast, kommer inte på något bra som inte blir
            så inni helsike gigantiska men som är stora nog för att inte bli mat åt dem övriga.
            Någon gurami kanske? Men dem är ju inte så fruktansvärt roliga heller.
            Botten har ju som sina invånare så jag siktar på något som håller sig i den
            övre regionen. Gärna glupska saker som man kan kasta ner fina matbitar till.

            Detta är ju då "väggakvariet" så det är inriktat för att gynna publiken mer än att
            gräva ner sig i nördträsket. Nördtankarna står på andra sidan väggen och bara
            för min beskådning.

            Planerad besättning på skepp sällskapsakvarium:
            Öronålar
            Praktbotior
            Synodontis
            Silverhaj-Gurami-Paroon-XXX???

            Städpatrullen:
            Siamesiska älgätare
            Ancistrusar

            Jag har som snöat in här så ifall någon har en bättre publikgynnande besättning tas förslag gärna emot.
            -Krille

            Kommentar

            • Messdelcavo
              • February 2013
              • 57

              #36
              Nån sort större ciklider kanske? Typ Guldsöm eller choklad?
              -Krille

              Kommentar

              • Messdelcavo
                • February 2013
                • 57

                #37
                Grunnar fortfarande på hur jag ska göra.
                Har varit och kikat några vändor nu och allt vill jag ha. Och det går ju förstås inte.

                Men mycket växter och rötter blir det iallafall. Letar som en galning efter vettiga Co2 lösningar.
                Har hittat en intressant variant med detta: http://www.rfcandy.biz/carbon/index.html
                Så då gäller det bara att hitta tub och regulator någonstans. Tub hoppas jag kunna få tag i via
                pappa (räddningstjänsten). Men vart jag hittar en vettig regulator tar jag gärna emot tips om.

                Vad gäller fiskarna ska jag nog suga på karamellen ett tag till då jag inte kan bestämma mig
                och då lär det väl säkert bli kaos och ånger. På några dagar har jag gått och funderat på allt
                från stim av små tetror till arowana och gar! Det finns för mycket häftigt..

                Hittade mig dock en stor bumsig rot som kommer att passa fint in i mina nya planer
                -Krille

                Kommentar

                • Messdelcavo
                  • February 2013
                  • 57

                  #38
                  Nu börjar det klarna mitt huvud, kommer bli spännande! =)

                  Jag ska hålla på detaljerna ett tag för att inte bli så tjatig, lite one-man-show här.

                  Har fått tag i en 3kgs kolsyresläckare som är tänkt att modifieras om till 600 karet.
                  Läste här någonstans någongång om att man måste demontera ett stigar-rör
                  och liknande, någon utav er som har koll på vad som måste göras?
                  Eller borde jag stå på mig och få tag i en 6kg istället när jag likaså har tänkt
                  bygga om den? Tips på regulatorer tas gärna emot fortfarande.
                  -Krille

                  Kommentar

                  • Messdelcavo
                    • February 2013
                    • 57

                    #39
                    Nu börjar snart den stora flytten med allt vad det innebär.

                    Imorgon flyttar samtliga akvarier ut ur sitt rum då allt golv ska skalas bort, in med
                    spackel och våtsäkra hela rummet. In med en golvbrunn, dra in vatten och trixa på
                    med allt annat småfix som borde göras med själva rummet.

                    Vad gäller akvarierna så kommer det in ett ställ till dem mindre burkarna och
                    till det stora akvariet så ska bänken fixas upp och göras redo för Co2 utrustningen
                    och även bättra på all slang och kabeldragning som blev gjort i all hast senast.
                    Tålamodet fanns inte riktigt då! =)

                    Som sagt, Co2 införskaffat, handlat på mig en massa rötter under dem senaste månaderna
                    inför detta, samt sten.

                    Nu till bakgrunden. Kände mig ganska nöjd med min skapelse då, men nu stör jag mig mer och
                    mer på den och den kommer definitivt inte att stämma in i det nya temat.
                    Så vad göra nu? Ge sig på ytterligare ett frigolitkoas i garaget eller lägga timmarna på jobbet
                    istället och slita ihop pengarna till en ordentlig en?

                    Jag börjar med att riva ut golvet och sätta in nytt och fundera vidare under tiden...
                    -Krille

                    Kommentar

                    Arbetssätt...