Akvariehålan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messdelcavo
    • February 2013
    • 57

    Akvariehålan

    Nu äntligen var det dags!

    Julklappen som förstörde allt (för frugan). Intresset har legat latent i många år pga utlandstjänst
    och allmänt resande arbete. När lugnet kom så fick jag ett 54 liters av frugan nu i jul.
    Sen startade allt! Nya kar, nytt hus, ett eget rum att greja på bäst jag vill med.
    4 kar står nu på plats, varav 3 fyllda med vatten.

    Jag gick in i den nostalgiska banan och inhandlade zebra danios som jag hade när jag var ung,
    byggde ett litet kar med kardinaler och jajjemän, intresset fanns kvar i allra högsta grad.

    Detta forum har gett mig så mycket inspiration och jag har plöjt timmar av trådar,
    särskilt då ni rutinerade som har trådar så långa att det är helt galet.
    Jag har kastats fram och tillbaka i vad jag vill satsa på egentligen.

    Jag har länge haft en dröm om ett stort inbyggt akvarium och för att jag skulle få igenom
    min vilja var jag tvungen att ha medgivande att förstöra en vägg.
    Hon pekade på vad som var "fint" ungefär och därifrån har jag fått jobba.

    Ciklider förstås, så efter lite konsulterande med en annan intresserad vän så blev det tanganyika,
    då jag fastnat för det fascinerande beteendet hos snäcklekarna.
    En kort tråd med rådfrågning bland er och arbetet drog igång!

    Sagt och gjort! 600 liter, 200 cm, vägg uppsågad och massor med timmar av
    trixande med el och detta helvete till bakgrund!

    Skyller 40 timmar av mitt liv på Hannes här på forumet som fick det att verka
    så enkelt att bygga en egen bakgrund.
    Jag har lärt mig mycket inför nästa bygge om det någonsin blir något, fy!
    Jag valde det säkra kortet och använde mig av Epolan V som skulle hålla högst kvalité, gick åt skogen.
    Såg så fruktansvärt perfekt ut när det var limmat och klart i tanken.
    2 dagar med vatten så såg det ut som att det är insmort i trälim eller fil.
    Jag håller mina tummar på att algerna rättar till kulören efterhand.
    Besvikelsen kunde inte vara värre efter allt detta slit.
    På burken stod det något om 85% luftfuktighet max.
    Troligtvis så är det precis det i kombination med att jag har varit för
    generös med tjockleken som har ställt till det. Det får funka ändå!

    Nu simmar iallafall första gänget i väggburken glatt omkring och har påbörjat revirkriget.
    12 multisar, 8 apelsiner, på torsdag kommer leveransen med 6 prinsessor och 6 jullar,
    Ska bli väldigt intressant och se om det kommer att fungera eller om det bara blir kaos utav allt.
    Jag hoppas att jag har storleken på min sida så utrymmet räcker till.

    Vad gäller dem andra karen så är det bara Tetra-tanken som är i full snurr och i balans för tillfället.
    100 liters karet kommer att agera yngelboende eller annan karantän åt Tanganyikagänget.

    Jag kommer inte att kunna hålla mig ifrån ett växtakvarium med fjärilsciklider och
    med ett gäng små pansarmalar så det blir nästa projekt när detta allt har lugnat ner sig aning.
    Borde bygga klart rummet först kanske innan jag börjar greja ännu mer.
    Tålamod var ledordet!

    Tack så länge!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Messdelcavo; 01 July 2013, 22:10.
    -Krille
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inbyggda kar är jäkligt snyggt, bra jobbat där. Och byt inte ut din fru!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Trevligt projekt att följa!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Kul, när det droppar in fler norrlänningar i forumet. Blir spännande att följa fortsättningen på tråden.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Messdelcavo
          • February 2013
          • 57

          #5
          Ja jag har som alltid varit advundsjuk när jag sett inbyggda akvarium! Äntligen min tur!

          Men vilket jobb! Lyckades ju förstås pricka av huvudmatningen till hela kåken i den
          fördömda väggen. Trodde väggen skulle vara ren från saker, men inte det.
          5 kabelrör gick genom mitt fantastiska hål.

          Till aktiviteten hos mina nyinflyttade! Kastade mig i fotöljen som pappa till slut
          släppt vidare till mig, väldigt ful och absolut inte godkänd av frugan, men ack så skön!
          Efter en stunds spanande så räknar jag bara 9 multisar av dem 12 som det borde vara.
          Tänkte att dem kanske gömmer sig bra bara så jag brummade iväg på en fisketur i ett par timmar.

          I båten började det komma några funderingar angående möjliga kryphål i bakgrunden.
          Och visst, där bakom satt det en klämd och försökte kämpa sig lös. Tätade till lite
          extra där jag såg den uppenbara bristen. Dem sista 2 sitter förmodligen i ytterfiltret då dem
          kunde ta sig till filterfickan där bakom.

          Borde man stänga av det hela å försöka hitta dem stackarna för att inte ha död fisk i filtret
          eller kan man låta naturen ha sin gång där i geggan? Vad tycker ni? Dem bryts väl ner rätt fort där i?
          -Krille

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            ..Äeh jag skulle öppna filtret direkt och kolla isåfall. Det lilla besväret är dem väl värda eller?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Messdelcavo
              • February 2013
              • 57

              #7
              Sv: Akvariehålan

              Jo man kan tycka det men det här är ett stort otympligt dammfilter. Jag påbörjade demonteringen strax efter mitt inlägg men då hittade jag dem mellan 2 filterväggar i modulen. Så dem hade klarat sig! Ordningen återställd, och nu satt jag ett galler runt insugsröret till ytterfiltret för framtida smitare. Hoppas att allt är tätt nu!
              -Krille

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Bra att det ordnade sig! Dammfilter inomhus förresten, det låter lite vågat, känns som de inte har samma krav på täthet... (även om nu vanliga ytterfilter inte heller är pålitliga enligt egen erfarenhet)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Messdelcavo
                  • February 2013
                  • 57

                  #9
                  Sv: Akvariehålan

                  Jag litar fullt på det. Gammal Eheim kvalité! Nackdelar finns ju då de är allt annat än smidigt på många sätt. Inga kranar och väger bly. Men effektivt!

                  Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
                  -Krille

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Jaha eheim, då är det väl en 2250/2260, eheim gör inga dammfilter vad jag vet...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Akvariehålan

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jaha eheim, då är det väl en 2250/2260, eheim gör inga dammfilter vad jag vet...
                      Typ 3465 då?
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Messdelcavo
                        • February 2013
                        • 57

                        #12
                        Ja jag har som bara antagit att det är ett dammfilter då jag bara sett likadana
                        2 gånger förr och då i dammar.

                        Får ta en bild vid tillfälle så kanske ni kan placera det rätt!
                        Nu sitter det hursomhelst kopplat till mitt väggkar och gör ett ypperligt jobb
                        fastän det är ett omständigt handhavande.

                        Idag skulle min leverans komma med resten av befolkning men
                        prinsessorna blev restade. Men nu simmar det runt 6st Marlieri jullar iallafall.
                        Blev ett väldigt fint tillskott bland stenformationerna.

                        Jag känner ett liiitet litet tvivel fortfarande om prinsessorna.
                        Men jag kan som inte hitta något annat som skulle göra mig nöjd heller.
                        Bara testa å se! Ett av 100ls står redo ifall fullständigt krig löser ut.

                        Funderar på att sätta ner lite vallisneria också, känner mig naken utan växter.
                        -Krille

                        Kommentar

                        • Messdelcavo
                          • February 2013
                          • 57

                          #13
                          Här kommer bild på filtret, kikat runt lite och det är nog inget dammfilter ändå,
                          bara stort och gammalt!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,9 KB
ID: 2148458

                          Mina nya jullar verkar trivas alldeles utmärkt, åker omkring och utforskar
                          varenda millimeter av karet. Försökte ta en bild, fick nog ta närmare
                          20 bilder innan dem rörde sig sakta nog för att fastna!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Julle.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,6 KB
ID: 2148459

                          Multisarna dem bara gräver och gräver och flyttar omkring
                          hela tiden, nya högar och gropar hela tiden, helt underbara att
                          sitta och titta på.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: snäckor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,4 KB
ID: 2148460

                          Kunde inte hålla mig från det tomma 100 liters karet heller utan började
                          kasta i lite rötter och kika lite om jag kan använda mig av något gammalt
                          från 600 karet. Lite stora men det ska nog funka ändå!
                          Massor med mossa på rötterna och några låga buskage av något.
                          Lite vallis och svärdsplanta bak i hörnet. Får fundera en stund på det.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: Scape1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,6 KB
ID: 2148461Klicka på bilden för större version

Namn: Scape.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,5 KB
ID: 2148462
                          -Krille

                          Kommentar

                          • Messdelcavo
                            • February 2013
                            • 57

                            #14
                            Nu är 100 karet igång, utan fisk ännu.
                            Tänkte satsa på att få till rikligt med växtlighet i mina mindre akvarium.
                            Så CO2 är förstås på tapeten. Jespers tråd med mäskanläggningen har ju fått igång tankarna en hel del.
                            Jag tänkte kika först vart det skulle landa prismässigt ifall jag körde igång en ordentlig CO2 anläggning.
                            Något typ av multisystem så jag kan köra iallafall 2 kar på samma.

                            Vågar man lita på något sånt här? http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Dua...-/180915698086

                            Tar gärna emot tips på grejer!
                            -Krille

                            Kommentar

                            • Messdelcavo
                              • February 2013
                              • 57

                              #15
                              Idag flyttade invånarna in i 100an.

                              4 platys, 4 corrysar.
                              2st Regnbågsciklider, Vid närmare undersökning verkar det som att de
                              är hannar bägge två. Måste åtgärdas!
                              Jag har aldrig haft sådana förr, tror ni dem krigar sönder varann om dem får gå kvar
                              till jag kan byta ut den ena? Eller borde jag flytta den ena till nåt av tetra-karen?
                              -Krille

                              Kommentar

                              Arbetssätt...