Projekt 90x45x45

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsnork
    • July 2012
    • 119

    Projekt 90x45x45

    Smygstartar med nästa projekt och och lägger upp lite info/bilder.

    Setup (#=inköpt):

    * Glasburk 90x45x45 ADA 90-P #
    * NA Movel elite (bänk), kan förhoppningsvis få ett ok pris på denna. #
    * Classic 2217 @ 5l eheim efhilav #
    * Do!Aqua in/utblås #
    * Silikonslang 12/16 och 16/21 #
    * Hemmasnickrad 150w multichip ljuskanon #
    * 4x9l glas garten soil + 1x9l powder + sand #
    * Frostad plastfilm #

    Inredning är ganska oklar. Lite sugen på några rejälare stenar men det kommer säkerligen att velas fram och tillbaka.



    Bild på NA bänken/skåpet. Velar mellan klarlackad aller matt finish. Tror att klarlackad kan bli lite för *bling* *bling* -fånigt.


    Input tips å trix mottages tacksamt.
    Senast redigerad av Matsnork; 16 September 2013, 21:22. Anledning: update
  • Robert Kane
    • December 2012
    • 52

    #2
    var köper man ADA burkarna? dom är ju Äckligt snygga

    Kommentar

    • Matsnork
      • July 2012
      • 119

      #3
      Svåra att få tag på som attan, och väldigt dyra i de större storlekarna. Jag köpte mina från pimp your shrimp. ADA norway säljer till sverige, men kolla även in NA-burkarna på na-un.com, billigare och förmodligen billigare frakt också. Dock gjorda i lite tunnare glas vilket gör mig nervös.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Hur ser tjockleken på glas ut i ditt kar? Jag har ju nästan samma mått och kör rimless på 8 mm. Det var nervöst i början men det har ju funkat rätt länge nu
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Matsnork
          • July 2012
          • 119

          #5
          Tror ada uppdaterat tjocklekarna på alla större burkar för ett par år sedan, 10mm på mitt. De hade eventuellt problem med att silikonet släppte har jag läst (efter ett par år). 120-p hade 10mm, numera 12mm.

          Med reservation för faktafel

          edit: Hur stort är ditt då, och har du silikon i hörnen?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av Matsnork
            Tror ada uppdaterat tjocklekarna på alla större burkar för ett par år sedan, 10mm på mitt. De hade eventuellt problem med att silikonet släppte har jag läst (efter ett par år). 120-p hade 10mm, numera 12mm.

            Med reservation för faktafel

            edit: Hur stort är ditt då, och har du silikon i hörnen?
            Jag har ju lite bågn på mitt men det funkar. Ska bli kul att se hur det artar sig med ditt
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Palmberg
              • May 2010
              • 164

              #7
              Oj, vilken bänk! Finns det svenska återförsäljare för den, eller är det via na-un.com som gäller? Den kostade, men det är som allt annat - smakar det så kostar det!
              Ha det! /Henke
              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

              Kommentar

              • Matsnork
                • July 2012
                • 119

                #8
                Det är nog na-un som gäller. Inte lätt att ha specialintressen i lilla sverige... De har ju även billigare bänkar utan träfanér och onödigt lull lull i en massa olika färger med mera.

                Jag lyckades på något sätt pruta bort frakten på ca 400kr, och jag kommer välja den lite billigare matta finishen. Ca 5k kommer bänken kosta mig då - vilket kan ses som mkt pengar men motsvarande från ada ligger på runt 12k exkl frakt (!)

                Ska bli spännade att se om den kommer komma fram hel och om kvalitén är som den ser ut på bilderna.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Rent spontant känns det sjukt dyrt för en bänk, har du kollat vad det skulle kosta å få en byggd av en möbelsnickare?
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Möbeln ser jä.. fin ut för att vara för akvarium. Vore kul o se mer sånt i svenska affärer, men kanske börja komma snart?

                    Kommentar

                    • Matsnork
                      • July 2012
                      • 119

                      #11
                      Nu är bänken beställd. Tog den i samma fanér som på bilderna men i en matt finish. Klarblank var lite för mycket lyxhotell.
                      Beställde även deras kit med saxar och pincetter. Skitsvårt att fixa i burken utan vettiga verktyg.

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Rent spontant känns det sjukt dyrt för en bänk, har du kollat vad det skulle kosta å få en byggd av en möbelsnickare?
                      En möbelsnickare lär bli väldigt dyr om han ska fixa alla små features osv. När jag byggde min 60x30-bänk av mdf, skruv, lim, färg blev bara materialkostnaderna och lite småverktyg över 2k, kanske uppåt 3k. 5k för denna kändes helt plötsligt ganska ok.

                      Ursprungligen postat av laasesku
                      Vore kul o se mer sånt i svenska affärer, men kanske börja komma snart?
                      Jag tror spontant att det är svårt för lokala butiker att gå med plus, men ta in på beställning kan de säkert. Men då kan du ju beställa direkt från dem som jag gjort lika gärna iom att de har en webshop.

                      Kommentar

                      • Matsnork
                        • July 2012
                        • 119

                        #12
                        Haft bänken ett tag nu men projektet står still pga kvalitetsproblem/garantiärende på akvariet. Bänken var värd varenda krona. Uppdaterar med lite bilder. Sista bilden är den senaste med in/utlopp i rostrfritt.

                        Komponenter till belysning är beställd och kommer bestå av ett ledchip på 150w monterat på en stor processorkylare.







                        Senast redigerad av Matsnork; 16 September 2013, 21:30.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Hade det inte varit snyggare med insug o utblås längre bak i karet? Nu är de ju framme vid framrutan typ. Lite synd kan jag tycka

                          Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

                          Kommentar

                          • Matsnork
                            • July 2012
                            • 119

                            #14
                            Jo jag har funderat på det jag med. Tror de har tänkt att man oftare har fullt med växter baktill som kommer ivägen. Nu när jag haft bänken ett par veckor stör jag mig verkligen inte på det.

                            Däremot sitter gängade fästen för belysningsramp mitt på kortsidorna vilket gör att ställningen ligger an mot och mitt på kortsidorna. Märklig placering mitt i synfältet kan jag tycka och dörför har jag har inte köpt till den. Smidigt om man vill montera en egentillverkad variant dock.

                            Kommentar

                            • Matsnork
                              • July 2012
                              • 119

                              #15
                              Jag öser in senaste veckornas ljusprojekt med mera. Bilderna få tala för sig själva, bara att fråga om något är oklart.













                              Kommentar

                              Arbetssätt...