200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #46
    Har man L-malar i karet får man ej bestämma var sanden skall ligga, så mycket har jag förstått!
    Detta är ju dock till stor glädje för vissa andra invånare!

    Tror nog habrosusarna får bo kvar ändå! De ser ju ut att ha det så trevligt i grottorna och gångarna som L-malarna gräver!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 250920131847.jpg
Visningar: 4
Storlek: 92,2 KB
ID: 2149683

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #47
      Jaha, håller på och battlar tofsalger för tillfället och det är ju inte så kul...
      Visserligen hör jag till den sällsynta kategorin människor som faktiskt tycker att tofsalger är snyggt, men då skall de sitta på rötter och sten och INTE på växter!

      Jag ägnar mig åt att plocka bort substratet för dem vilket i det här fallet mestadels verkar röra sig om röd Ludwigia och Vallisneria. Nu verkar dessa åtgärder på ett effektivt sätt ödelägga den estetiska funktionen hos dessa utmärkta växter så jag funderar lite på andra lämpliga åtgärder och välkomnar därför ALLA förslag!!!

      Jag har ju inte så mycket ljus, endast ett 30W aquarelle-rör.
      Jag göder med Easy Life ProFito och EC, dock ganska sparsamt.

      Kommentar

      • Kaffebarn
        • September 2013
        • 101

        #48
        Jag läste nånstans att stora vattenbytten (40-50%) kan gynna tofsalger så om du gör stora vattenbytten kanske du kan prova att göra mindre ett tag

        skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #49
          Ursprungligen postat av Kaffebarn
          Jag läste nånstans att stora vattenbytten (40-50%) kan gynna tofsalger så om du gör stora vattenbytten kanske du kan prova att göra mindre ett tag

          skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
          Det där kan nog stämma för invasionen började efter nematolbehandling och påföljande mer eller mindre 100-procentigt vattenbyte...
          Nu blir det ju ytterligare en behandling till helgen, så jag får väl ha tålamod tills jag återgår till mina ca 30-procentiga vattenbyten i nästa vecka!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Äääntligen var man färdig med nematolen!
            Känns ju inte så kul att hålla på och hälla i acetondoftande sörja i sitt akvarium...

            Nematoderna verkar vara väck och till och med malaysierna har uppenbarligen överlevt behandlingen, men det var väl märkvärdigt vad balansen är lättrubbad i mitt kar!
            Efter det mer eller mindre hundraprocentiga vattenbytet förra gången kom tofsalgerna nästan direkt.
            Den här gången blev det ännu värre! Jag kom hem från jobbet idag och upptäckte en rätt så stor fläck av vad jag misstänker vara begynnande cyano på botten!!!

            Jag körde håven genom sanden några gånger i hopp om att få med mig/störa tillväxten för eländet! Först efter denna manöver inser jag hur mycket sandsnäckor jag har i karet! Rätt häftigt faktiskt, för jag ser ju knappast röken av dem, endast ett gäng av de större som är uppe och kryper nattetid.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #51
              Sv: 200-liters vardagsrumskar

              Tråkigt, hoppas verkligen att du slipper cyanon. Och det var nog rätt av dig att röra runt i sanden för att störa den

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #52
                Jo, jag hoppas att den inte sätter fart... Kan ju säga att jag tänker aldrig mer byta mer än 30% vatten om jag inte måste!
                Vattnet är ju dessutom helt färglöst nu, nästan så man får åka och handla lite svartvattenextrakt eller något om det inte ordnar sig...

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #53
                  Sv: 200-liters vardagsrumskar

                  Det blir nog lite mer färg om nån vecka

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    #54
                    Cyano har jag också råkat ut för, för första gången med det stora karet nu. Jag rörde också runt sanden, sänkte belysningstimmarna och ökade belastningen på karet. Då försvann det
                    Hoppas som Jesper säger att du slipper eländet!
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #55
                      Nu är jag något så innerligt trött på allt trixande med det här karet!
                      Allt var ju frid och fröjd innan jag satte in den visserligen fullständigt nödvändiga nematolen, men jag skyller på det hysteriska vattenbytandet som detta har medfört...
                      Jag har beslutat mig för att inte göra ett dyft , mer än att gräva ner eländet så fort det visar sig och minska antalet ljustimmar från tolv till nio.
                      Hoppas jag slipper sådana här tramsiga grejer när saker och ting så sakta börjar återgå till det normala!

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #56
                        200-liters vardagsrumskar

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Nu är jag något så innerligt trött på allt trixande med det här karet!
                        Allt var ju frid och fröjd innan jag satte in den visserligen fullständigt nödvändiga nematolen, men jag skyller på det hysteriska vattenbytandet som detta har medfört...
                        Jag har beslutat mig för att inte göra ett dyft , mer än att gräva ner eländet så fort det visar sig och minska antalet ljustimmar från tolv till nio.
                        Hoppas jag slipper sådana här tramsiga grejer när saker och ting så sakta börjar återgå till det normala!
                        Det räcker inte med att dra ner ljustimmar. Stäng av rampen helt ett par dagar istället och se om det hjälper. Det brukar det göra här.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Det räcker inte med att dra ner ljustimmar. Stäng av rampen helt ett par dagar istället och se om det hjälper. Det brukar det göra här.
                          Jasså det säger du? Ja du brukar ju ha rätt!
                          Få la gô så då da, om det inte ger upp omgående.., i ungarnas kar där det var en liten fläck försvann det visserligen av sig själv utan åtgärd, och det karet får till och med direkt solljus någon halvtimme på förmiddagen!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #58
                            Shit!
                            Nu kommer jag inte kunna sova!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132002.jpg
Visningar: 5
Storlek: 115,5 KB
ID: 2150138
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132001.jpg
Visningar: 4
Storlek: 117,7 KB
ID: 2150139
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 231020131997.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,3 KB
ID: 2150140

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #59
                              Sv: 200-liters vardagsrumskar

                              Gött mos

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #60
                                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                                Gött mos
                                Eller hur!
                                Jag visste ju vad som var på gång för de har putsat, grävt och grejat i flera dagar nu och varit svinförbannade! Förra gångerna de lekte såg jag inte ens någon rom, nu låg jag på soffan bredvid karet och glodde på hela leken!
                                Det tog ett tag, undrade nästan om honan inte hade några ägg, men till slut började de komma!

                                Nu oroar jag mig bara för den stora ancistrusen, han går till motangrepp när de ger sig på honom...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...