200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    I eftermiddag skall jag banne mig göra ett litet besök i akvariebutiken. Inte för att jag har plats över eller egentligen behöver köpa någonting speciellt, men det är ju så kul att gå och titta! Jag behöver inspiration!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      I eftermiddag skall jag banne mig göra ett litet besök i akvariebutiken. Inte för att jag har plats över eller egentligen behöver köpa någonting speciellt, men det är ju så kul att gå och titta! Jag behöver inspiration!
      Tycker jag absolut att du ska göra

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Tänk! Det finns alltid något att köpa i akvariebutiken!
        Kom hem med lite frysgodis, och ett halvkilo torvgranulat! Hur mycket vågar man pytsa i? Jag har ingenting emot svartvatten, det är snarare önskvärt!

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          Ursprungligen postat av Mr Woods

          Jo, jag säger ju själv "blåciklid", men i alla artbeskrivningar står namnet särskrivet...
          Men ni har naturligtvis rätt, jag skall inte stoppa i några bråkstakar!
          Världen är full av tokiga särskrivningar, det gick väl inte så bra för djurägaren som försökte att sälja "Lama Djur" på Blocket....
          Bland akvaristiska bråkstakar är väl blåcikliden inte den värsta, men man skall nog inte blanda den med lugna fredliga fiskar, jag har iofs haft den tillsammans med skalarer, nen det var i ett 540 jag hade en kort tid. Och det var väl ungefär så att dessa blåcilkider hade annekterat ungefär halva akvariet som sitt revir.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Björn J.
            Världen är full av tokiga särskrivningar, det gick väl inte så bra för djurägaren som försökte att sälja "Lama Djur" på Blocket....
            Bland akvaristiska bråkstakar är väl blåcikliden inte den värsta, men man skall nog inte blanda den med lugna fredliga fiskar, jag har iofs haft den tillsammans med skalarer, nen det var i ett 540 jag hade en kort tid. Och det var väl ungefär så att dessa blåcilkider hade annekterat ungefär halva akvariet som sitt revir.
            Igår hittade jag mer eller mindre fullvuxna Guianacara i butiken. Kommer inte ihåg vilken han sa att det var och jag har svårt att skilja på arterna, men jag måste säga att jag blev väldigt sugen på dem. Dock tog jag mitt förnuft tillfånga, och får jag försöka lära mig acceptera att vi bara får rum med ett större akvarium hemma. Ytterligare någon småburk kan jag ha, det brukar jag ha också, men det hade ju varit fint med ett 200-300L till!
            Senast redigerad av Mr Woods; 12 January 2018, 07:53.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              Fann en för mig okänd funktion på läsplattan alldeles nyss, satte fingret på ordet "Guianicara" i ditt inlägg ovan, och då kom det bland annat upp en funktion "slå upp" och genast fick jag upp artiklar och bilder från Wikipedia, Nordiska ciklidsällskapet och Zoopet.

              Jag tycker namnet känns obekant, men känner igen fisken, hette den något annat på den tiden jag sysslade med jordätare?
              Hursomhelst ser ju alla varianterna fina och trevliga ut. Om man nu gillar schaktande och grävande fiskar.

              Men det där med många akvarium i den storleken... Det blir inte alltid bra, man får ett favoritakvarium som hålls snyggt, och de andra blir bara en sump.
              Iofs hävadar ju jag att akvarier skall hållas på nivån strax över "misskötsel".. Men vi akavrister har ju också iallmänhet en massa andra intressen samt familj, hus och kanske andra husdjur, och "fyra V" Villa, Volvo, Vove och Valium....

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Då har jag nu hunnit utvärdera Sera Super Peat; ett perfekt preparat för den som vill ha en svagt grön ton på sitt vatten.
                Imorgon slänger hag ut skiten. Får bli alkottar eller något istället. Skall kolla med den lokala leverantören om han kan ta hem Torumin åt mig.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Testat Torumin och allt vad det heter i mina kar av ren nyfikenhet och för egen del dåligt omdöme. Allt försvinner på nolltid dvs. några dagar och skapar en slags skum obalans i karet genom att det skiftar så åt olika håll. Kör hellre en naturlig väg utan dunkar etc. Du kan få 4 liter av SERAS motsvarighet om du inte tror mig. Jag köpte dom i ett slags tillfällig sinnesförvirring. Det blir bara som kosmetika i karet. Pinnar, löv, alkottar och annat är däremot riktiga grejer.

                  Det är klurigt med de olika Guianacarorna, men flera av dom skulle viss fungera perfekt i ditt kar. Bara du står ut med dessa inredningsdesigners.
                  Det är bland de trevligaste ciklider du kan ha faktiskt. Du kan använda denna sida för att få koll på olikheterna: https://www.ciklid.org/artregister/a...?ID=Guianacara
                  Här kan du se en vuxen hane med panna och allt. Cool snubbe.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Guianacara Owroewefi hane sida S.jpg
Visningar: 116
Storlek: 420,2 KB
ID: 2378384
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Testat Torumin och allt vad det heter i mina kar av ren nyfikenhet och för egen del dåligt omdöme. Allt försvinner på nolltid dvs. några dagar och skapar en slags skum obalans i karet genom att det skiftar så åt olika håll. Kör hellre en naturlig väg utan dunkar etc. Du kan få 4 liter av SERAS motsvarighet om du inte tror mig. Jag köpte dom i ett slags tillfällig sinnesförvirring. Det blir bara som kosmetika i karet. Pinnar, löv, alkottar och annat är däremot riktiga grejer.

                    Det är klurigt med de olika Guianacarorna, men flera av dom skulle viss fungera perfekt i ditt kar. Bara du står ut med dessa inredningsdesigners.
                    Det är bland de trevligaste ciklider du kan ha faktiskt. Du kan använda denna sida för att få koll på olikheterna: https://www.ciklid.org/artregister/a...?ID=Guianacara
                    Här kan du se en vuxen hane med panna och allt. Cool snubbe.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Guianacara Owroewefi hane sida S.jpg
Visningar: 116
Storlek: 420,2 KB
ID: 2378384
                    Han är jävligt cool!
                    Det finns fyra stycken i butiken, inte woffar utan någon av de andra. Blev oerhört sugen, men jag vill ju helst inte störa cupidon. Undrar hur de skulle gå ihop...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Cupido kan jag inte nåt om. Där är du mästaren. Men Guianacaror är mycket leva och låta leva ciklider. Om de respekteras av andra gör de lika själv. De har ett relativt tight revir vid lek.


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Cupido kan jag inte nåt om. Där är du mästaren. Men Guianacaror är mycket leva och låta leva ciklider. Om de respekteras av andra gör de lika själv. De har ett relativt tight revir vid lek.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Det var geayi han hade.
                        Åkte ner och kollade nu, de var tyvärr sålda.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mr Woods

                          Det var geayi han hade.
                          Åkte ner och kollade nu, de var tyvärr sålda.
                          Attans!!!!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Attans!!!!
                            Det kanske var lika bra.
                            Funnes de kvar hade jag sannolikt köpt dem...
                            Jag har annat att göra här, rensar filter, byter vatten och rescapear så smått!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Det kanske var lika bra.
                              Funnes de kvar hade jag sannolikt köpt dem...
                              Jag har annat att göra här, rensar filter, byter vatten och rescapear så smått!
                              Du vet väl den obligatoriska fotoplikten som numera införts?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Du vet väl den obligatoriska fotoplikten som numera införts?
                                Ja, jo, får väl ta en film sedan.
                                Jag har plockat alkottar också!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...