200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    200-liters vardagsrumskar

    När det gäller Svärdsplantan så är de bladen du ser och som finns i butiken troligen övervattensformen av Svärdsplantan. Det beror på att den oftast odlas delvis över vatten. De bladen ruttnar efter ett tag när växten ställer om till undervattensformen igen och de bladen ser ofta helt eller delvis annorlunda ut än de den haft i butiken. Just Svärdsplantor vill ofta ha näring både från blad och rot. Har du ingen annan gödning skulle jag rekommendera att tillsätta lerkulor vid rötterna (Sieben Kugeln) eftersom karet är nystartat och botten inte innehåller mycket näring än så länge.
    Din planta liknar en jag haft och undervattensformen blev ovala med lätt vågiga kanter. Det tar ofta 1-3 månader innan den processen är klar. Du får tåla dig
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Jo, jag har mycket riktigt fått långa blad som är vågiga i kanterna på dem!
      Bör jag kanske plocka bort de som börjat ruttna då?
      Jag använder en gödning som heter "Easy Life ProFito", skall jag peta ner näring i substratet ändå menar du?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        200-liters vardagsrumskar

        Sedan tror jag i och för sig på det Likan sagt om några av dina växter och tror inte på inympade undervattensgener. De är säkert tåligare än tidigare men trivs inte helt under vatten. Så tids nog tror jag du får slänga dem. Men det sker ju inte nu på ett tag....
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #19
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Sedan tror jag i och för sig på det Likan sagt om några av dina växter och tror inte på inympade undervattensgener. De är säkert tåligare än tidigare men trivs inte helt under vatten. Så tids nog tror jag du får slänga dem. Men det sker ju inte nu på ett tag....
          Jag har redan avskaffat dracaenan och ormskägget. Tyckte helt enkelt inte att de riktigt passade in rent estetiskt...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            200-liters vardagsrumskar

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jo, jag har mycket riktigt fått långa blad som är vågiga i kanterna på dem!
            Bör jag kanske plocka bort de som börjat ruttna då?
            Kul då är allt som det ska. Men de blir bredare i växtsättet och inte riktigt så där höga du vill ha dem. När blad börjar bli dåliga så klipper jag av det bladet nära roten. Svärdsplantor tål ganska mycket beskärning när de väl satt fart.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              200-liters vardagsrumskar

              Sedan så är det ju ditt kar apropå det där med puritaner. Många här gör ju som du och mixar en del. Bara beteendena fiskarna emellan matchar varandra är det väl en smaksak. Gillar man fisksoppa som det lite orättvist kallas även av ägarna själva, så ska man ju ha det. Sedan kanske jag tycker sällskapsakvarium låter mjukare eller vad man nu ska säga
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Sedan så är det ju ditt kar apropå det där med puritaner. Många här gör ju som du och mixar en del. Bara beteendena fiskarna emellan matchar varandra är det väl en smaksak. Gillar man fisksoppa som det lite orättvist kallas även av ägarna själva, så ska man ju ha det. Sedan kanske jag tycker sällskapsakvarium låter mjukare eller vad man nu ska säga
                Hehe, ja jo, nu är väl även jag lite av en biotopfascist...
                Hade faktiskt tänkt mig en mer eller mindre naken Tanganyika-klippbiotop med prinsessor från början, men som förhandlare i en facklig organisation ser jag ju fördelen med att kunna kompromissa, och min burundiska prinsessa, vill se lummig grönska i ett akvarium så jag är ju inte sämre än att jag låter henne vara med och bestämma!
                Det är ju trots allt hennes kar från början!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  200-liters vardagsrumskar

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Jo, jag har mycket riktigt fått långa blad som är vågiga i kanterna på dem!
                  Bör jag kanske plocka bort de som börjat ruttna då?
                  Jag använder en gödning som heter "Easy Life ProFito", skall jag peta ner näring i substratet ändå menar du?
                  Det är ju en bra gödning som många använder även om jag själv föredrar PMDD. Just Svärdsplantor mår väldigt bra när näringen kommer från både rot och blad. Därför skulle jag tillsätta rotgödning extra vid dessa plantor.
                  Det jag tycker är så bra med Sieben Kugeln är ju att det är lera med näring i som verkar över lång tid. Jag sätter 2-3 st.vid stora plantor. Är mycket nöjd med resultatet. Men detta är bara mina erfarenheter lite från en akvarist till en annan. Inte några expertråd eller så.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1373060272.229484.jpg
Visningar: 2
Storlek: 201,7 KB
ID: 2148423
                  De svärdsplantor du ser till höger här har just sådana lerkulor vid rötterna.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    200-liters vardagsrumskar

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Hehe, ja jo, nu är väl även jag lite av en biotopfascist...
                    Hade faktiskt tänkt mig en mer eller mindre naken Tanganyika-klippbiotop med prinsessor från början, men som förhandlare i en facklig organisation ser jag ju fördelen med att kunna kompromissa, och min burundiska prinsessa, vill se lummig grönska i ett akvarium så jag är ju inte sämre än att jag låter henne vara med och bestämma!
                    Det är ju trots allt hennes kar från början!
                    Tycker du är klok som tar med din partners åsikter, speciellt som det är hennes kar Allt som för en samman hemma är ju bara bra. Livet är ju lite större än det här med akvarium, även om nu livet blir roligare med dessa burkar.
                    Du kan väl bli puritan i ett annat kar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det är ju en bra gödning som många använder även om jag själv föredrar PMDD. Just Svärdsplantor mår väldigt bra när näringen kommer från både rot och blad. Därför skulle jag tillsätta rotgödning extra vid dessa plantor.
                      Det jag tycker är så bra med Sieben Kugeln är ju att det är lera med näring i som verkar över lång tid. Jag sätter 2-3 st.vid stora plantor. Är mycket nöjd med resultatet. Men detta är bara mina erfarenheter lite från en akvarist till en annan. Inte några expertråd eller så.
                      [ATTACH]62746[/ATTACH]
                      De svärdsplantor du ser till höger här har just sådana lerkulor vid rötterna.
                      Det ser fantastiskt fint ut!!
                      Kanske värt att pröva!
                      Jag ser att du håller nyckelhål. Hur skygga trycker du att de är egentligen? Då tänker jag mest på ljud och vibrationer...
                      Karet står ju lite dumt egentligen, men det är dock det enda stället i mitt lilla hus där solen aldrig lyser så jag var helt enkelt tvungen att ställa det där...

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Du kan väl bli puritan i ett annat kar.
                        Det blir nog lite svårt tyvärr då jag bor med min fru och våra två barn i en gammal sommarstuga...
                        Det är lite svårt att hitta nåt ställe där solen aldrig kommer åt, och det finns plats för ett tillräckligt stort kar... Kanske kan bli en yngelburk på 100-150 liter bredvid, men hur skulle dt se ut egentligen?., det är väldigt lätt att övermöblera ett litet hus...
                        Senast redigerad av Mr Woods; 05 July 2013, 23:34.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Det ser fantastiskt fint ut!!
                          Kanske värt att pröva!
                          Jag ser att du håller nyckelhål. Hur skygga trycker du att de är egentligen? Då tänker jag mest på ljud och vibrationer...
                          Karet står ju lite dumt egentligen, men det är dock det enda stället i mitt lilla hus där solen aldrig lyser så jag var helt enkelt tvungen att ställa det där...
                          Tycker skygga är helt fel beskrivning av Nyckelhålen. de är förbaskat uppmärksamma. Om det kommer in främlingar i huset blänger de ibland misstänksamt på personen bakom bladen. Men om husse kommer med vita mygglarver eller annat godis då hoppar de i stort sett upp i skeden. De är aktiva överallt. Ibland uppe vid yta, i mitten, vid botten. I mina ögon är de den idealiska cikliden. Denna grupp är tyvärr ett dåligt köp men trevliga ändå.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Sedan apropå det där med fler kar så tycker jag att det här med nano är underskattat. det är verkligen skitkul med räkor och litet format. Små rasboror är riktigt kul som fisk. så 30 liter kan också ge upplevelser!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tycker skygga är helt fel beskrivning av Nyckelhålen. de är förbaskat uppmärksamma. Om det kommer in främlingar i huset blänger de ibland misstänksamt på personen bakom bladen. Men om husse kommer med vita mygglarver eller annat godis då hoppar de i stort sett upp i skeden. De är aktiva överallt. Ibland uppe vid yta, i mitten, vid botten. I mina ögon är de den idealiska cikliden. Denna grupp är tyvärr ett dåligt köp men trevliga ändå.
                              När jag girigt går och blänger på dem i butikens nakna burkar verkar de ju inte så skygga, de följer ju till och med min hand när jag drar den längs glaset! Jag tycker dessutom att de borde gå rätt så bra ihop med bolivianerna, så de kanske är väda ett försök då!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Sedan apropå det där med fler kar så tycker jag att det här med nano är underskattat. det är verkligen skitkul med räkor och litet format. Små rasboror är riktigt kul som fisk. så 30 liter kan också ge upplevelser!
                                Det håller jag absolut med om!
                                Har ju ett 25-liters som jag funderar lite på att dra igång, även ett 75-liters, men det är så luggslitet att jag är tveksam om jag vågar köra det i ett gammalt trähusmed kutterspån i trossbotten...
                                75 liter vatten är ju rätt mycket att få på golvet det också....
                                Senast redigerad av Mr Woods; 05 July 2013, 23:19.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...