720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #46
    Angående växter och fin sand, så har jag förstått det som att växter trivs i fin sand. Har för mig att jag läste i nå´n discusbok, att man bör ha fin sand i discuskar, bl.a för att det är fördelaktigt för växterna. Och det är ju bara att vända blicken mot naturen, de ställen som har mycket växter brukar väl ha fin sand, eller annat mjukt substrat? Områden med grövre grus, som forsar t.ex, brukar väl ha mindre, eller ingen växtlighet.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      EN anledning kan ju vara att fin sand försvinner i forsarna...även att många växter inte fixar den farten på vattnet.
      Jag har haft fin sand i ett kar tidigare med dålig erfarenhet, och då drar man nog automatiskt på viljan att testa igen med något som frångår sina egna principer. Jag vill helst inte upptäcka efteråt att det inte var någon vidare idé, och få ett sandbyte på halsen.
      I nuläget har jag ett 100 liters med blästersand, och där är jäkligt dålig fart på växterna som är planterade, medans de växterna som inte står med rötterna i sanden växer bättre. Tillfälligheter, det vet jag inte?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        #48
        Jag tycker vissa växter har haft svårt att trivas i fin sand, antagligen pga den blir för kompakt runt rötterna. Att ha sand snäckor kan avhjälpa problemet lite men har du jordätare tror jag inte det ska vara något problem. Det finns fortfarande väldigt många växter som trivs bra. Kör på sand, det är snyggt

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #49
          Ursprungligen postat av ansjo
          EN anledning kan ju vara att fin sand försvinner i forsarna...även att många växter inte fixar den farten på vattnet.
          Jag har haft fin sand i ett kar tidigare med dålig erfarenhet, och då drar man nog automatiskt på viljan att testa igen med något som frångår sina egna principer. Jag vill helst inte upptäcka efteråt att det inte var någon vidare idé, och få ett sandbyte på halsen.
          I nuläget har jag ett 100 liters med blästersand, och där är jäkligt dålig fart på växterna som är planterade, medans de växterna som inte står med rötterna i sanden växer bättre. Tillfälligheter, det vet jag inte?
          Jo, hehe, så långt begrep jag också Men även mer stillastående vatten med grusbotten brukar väl vara ganska växtfattiga. Jag är av den erfarenheten, att har jag startat ett akvarium med grus, så har det slutat med ett byte senare, då sand är snyggare, och tycks passa många fiskar bättre, då de ofta gillar att gräva ner sig, och/eller rota i botten efter nå´t ätbart. Se´n behöver man kanske inte köra på den allra finaste sanden. Men den fina sand jag har, verkar passa utmärkt för växter
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Jag har hittat vad jag vill ha, nu gäller det bara att få tag i den med!
            Klicka på bilden för större version

Namn: Gymnogeophagus labiatus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,4 KB
ID: 2148018
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #51
              ...men vad är det för en liten snygging?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #52
                Gymnogeophagus labiatus heter de, och jag har nog aldrig fått en så stor "vill ha" känsla. Prismässigt har jag inte en aning, men skulle tippa på diskuspriser:P...
                Ett gäng sådana så skippar jag lätt mina funderingar på skalarer !
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #53
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Gymnogeophagus labiatus heter de, och jag har nog aldrig fått en så stor "vill ha" känsla. Prismässigt har jag inte en aning, men skulle tippa på diskuspriser:P...
                  Ett gäng sådana så skippar jag lätt mina funderingar på skalarer !
                  ...men var får du tag på dessa?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Det är kruxet...vet en kille som har sådana, och ska försöka det hållet. Tveksamt att de ens finns i några affärer i Tyskland...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #55
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är kruxet...vet en kille som har sådana, och ska försöka det hållet. Tveksamt att de ens finns i några affärer i Tyskland...
                      Då håller jag tummarna.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Jag med
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #57
                          Fasiken vilka fräsiga. Skaffa sånna!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Jadå, får jag bara tillfälle så!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #59
                              720 liter Akvastabil

                              En liten artikel om den snygga jordägaren


                              Frågan är bara om det är samma som på din bild?

                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                #60
                                720 liter Akvastabil

                                Hittar du inte den får du planera en resa och fånga den själv
                                100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.



                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...