792L Öppet kar - Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #61
    Jag skulle som sagt ändå våga fylla det 30cm MEN som jag förstår så står det här karet på en ram, jag skulle definitivt satt tvärbalkar inuti ramen och sen en skiva på det.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      håller med mathias här. jag har hela tiden sagt att du ska limma en sarg åtminstonne.

      o håller med åheim med. se till att HELA karet står på en skiva. inte bara hörnen

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        792L Öppet kar - Projekt

        Lite fascinerande att läsa diskussionen. Har själv haft ett 460 som sprack i botten och fick byta golv och annat. Så jag förstår inte varför det är viktigt att fylla just detta karet? Reparationerna i rummet lär ju överskugga vad ett nytt kar med vettiga dimensioner på glaset kostar.
        Om du gärna vill ha ett kar på den förberedda platsen, varför inte skaffa ett korrekt kar med de måtten du vill ha?

        Vad jag förstår så tänker du fylla karet och om det då inte spricker räknar du det som ett tecken på att det kommer att hålla framöver. Jag tänker så här att när man ligger på marginalen så kanske karet håller idag eller ett år. Det innebär ju inte att det inte spricker sedan?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          om du nu fyller så vattenpassa under tiden du fyller hela tiden. bara för att det rakt nu när det är tomt så betyder det inte alls att det kommer vara det när det börjar komma mer o mer vatten i.


          oavsett hur det går måste du höra av dig här, även om det skiter sig

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #65
            Ang. ramen och skiva ovanpå: Jag tror att det ligger en tunn spånskiva över ramen men den gör nog varken till eller från, då den kan bukta mer än karet tål.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #66
              Sv: 792L Öppet kar - Projekt

              Ursprungligen postat av åheim
              Ang. ramen och skiva ovanpå: Jag tror att det ligger en tunn spånskiva över ramen men den gör nog varken till eller från, då den kan bukta mer än karet tål.
              Såg det nu bilderna. Men håller med

              Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta

              Kommentar

              • Karhunen
                • July 2007
                • 177

                #67
                Okej, Mathias, jag känner mig lite Besegrad! Ni vinner! Även om jag inte nu har tänkt att köra ända upp...
                Men din idé tror jag på. Du får gärna komma och kolla samt hjälpa mig! Det behövs!

                åheim, förklara mer va du menar med ditt inlägg, 22.39 !

                hannesc, kommer limma sargen oavsett.

                Bluewing, nu har du missat, ja kommer inte fylla karet. Inte med de varningarna jag fått. Innan jag la upp mina nya bilder så hade jag fått goda förhoppningar, som ni kan läsa tidigare i tråden. Jag håller med dig, det kanske håller nu... men inte sen... Det är en fråga jag ska ta med försäkringsbolaget också.

                hannesc, det ska jag verkligen göra, att vattenpassa det under tiden! Det är för min egen skull också!

                åheim/hennesc, det är en OSM - Konstrutionsplywood P30 - 12x1200x2400/2440mm, vet inte om det är nog, men hoppas på det! Den är satt med 8 skruv ovaninfrån, samt att frigoliten är satt med 8 skruv. Inte för att det hjälper så....
                Med vänlig hälsning, Markus

                Kommentar

                • Karhunen
                  • July 2007
                  • 177

                  #68
                  Ändring på sista kollumen,

                  Produktbeskrivning

                  OBS skiva (oriented strand board) med måtten 11x2440x1197 mm. Skivan är tillverkad av träfibrer och lim som sammanpressats under högt tryck och hög värme. =)
                  Med vänlig hälsning, Markus

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #69
                    Min bänk har jag OSB skiva på. Men den är reglad med typ 40cm mellanrum på alla ledder hela tiden och tätare i mitten (pga benen i mitten av bänken). En sak som slog mig med skruvarna som sitter i frigoliten är att när figoliten trycks ihop (för det gör den, inte jätte mycket men den trycks ihop) så finns risk att dom trycker upp mot glaset. Jag skulle skippa skruvarna och kanske lägga ett par droppar lim om du är orolig för att frigoliten ska röra på sig.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Karhunen
                      • July 2007
                      • 177

                      #70
                      Skruvarna i frigoliten är lätt satta, men de kan ha en viss betydelse också! Lim kan vara en enkelt sätt... då jag inte fyllt än så är det ju lättare iaf!
                      Med vänlig hälsning, Markus

                      Kommentar

                      • Karhunen
                        • July 2007
                        • 177

                        #71
                        Missa skriva, har reglar á 30 cm.
                        Med vänlig hälsning, Markus

                        Kommentar

                        • Karhunen
                          • July 2007
                          • 177

                          #72
                          Så då var det dags för lite nya bilder...
                          Detta är första utkastet hur rötterna tänkte ligga, men kanske ska ha mer att det står upp, men har många mer rötter som jag inte ens har provat med...!







                          Med vänlig hälsning, Markus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...